Lansingerland verdeeld over vuurwerk.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Lansingerland - De afgelopen jaren is er veel discussie over het afsteken van vuurwerk tijdens Oud en Nieuw. In 2014 is de tijd waarin vuurwerk afgestoken mag worden al drastisch ingeperkt. Waar voorheen al om 10.00 uur geknald mocht worden, begint de legale afsteektijd tegenwoordig om 18.00 uur. Wat vindt de Lansingerlander eigenlijk van vuurwerk? Zijn ze voor een vuurwerkverbod of moeten ze daar niets van weten? Hart van Holland Lansingerland heeft in samenwerking met Top Onderzoek de vuurwerkopinie in Lansingerland onder de loep genomen.

Uit onderzoek blijkt dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn in Lansingerland. Een minimale meerderheid (51%) vindt een vuurwerkverbod in de gemeente Lansingerland op zijn plaats. "Er zijn inmiddels veel argumenten om het afsteken van vuurwerk door particulieren te verbieden. Het milieu, overlast voor dieren en niet te vergeten de gezondheidsschade. Ik ben voor een centrale vuurwerkshow", schrijft iemand. De andere helft van Lansingerland is het hier niet mee eens. Een inwoner schrijft: "Vuurwerk hoort bij Oud & Nieuw.

Het is iets waar ik als jongetje vroeger altijd lang naar uitkeek. Ik hoop dat mijn zoontje er ook van mag genieten." Zestig procent van de inwoners is voor een centrale vuurwerkshow; 54 procent vindt deze show georganiseerd moet worden door de gemeente, terwijl 29 procent het eerder een particuliere aangelegenheid vindt. "Het is niet de rol van de gemeente om dit te organiseren", vindt een inwoner. Een ander vindt het juist een uitgelezen kans: "Dat het vanuit de gemeente wordt georganiseerd, draagt voor mij zeker bij aan het saamhorigheidsgevoel.

Dat het echt iets voor ons dorp/onze gemeente is." 21 procent zou zeker naar de vuurwerkshow komen kijken, 44 procent 'misschien' en 36 procent laat de show liever links liggen. Twintig procent zou in het geval van een centrale vuurwerkshow nog steeds evenveel vuurwerk afsteken. Acht procent zou stoppen en zeven procent zou minder vuurwerk afsteken.

Traditie
Een grote meerderheid vindt vuurwerk leuk om naar te kijken: 68 procent. "Samen het jaar inluiden met oliebollen, champagne en vuurwerk. Net als paaseieren met Pasen en een kerstboom met Kerstmis", vindt een inwoner. Veertien procent houdt niet van vuurwerk, de helft daarvan heeft zelfs een hekel aan vuurwerk. Vooral vanwege het risico op ongelukken, het milieu en geluidsoverlast: "Dat overtreft het genieten van het vuurwerk zelf." Een ander weerlegt dat weer: "Vuurwerk is niets gevaarlijker dan heel veel andere zaken in het dagelijks leven. Je moet er verstandig mee omgaan net als autorijden, fietsen, alcohol drinken en drugsgebruik.'" De associaties die mensen bij vuurwerk hebben zijn veelzijdig.

'Traditie', zegt 52 procent. 'Gezelligheid' en 'vreugde' kunnen op respectievelijk 37 en 27 procent van de stemmen rekenen. De meeste mensen (62%) vinden het vooral 'leuk om naar te kijken'. Toch denken ook veel mensen (59%) aan het gevaar en de ongelukken. 52 procent denkt aan geluidsoverlast en 45 procent aan de milieuschade. Velen vinden het ook geldverspilling. Achttien procent van de Lansingerlanders wil dat alles bij het oude blijft. 37 procent wil dat de gehele gemeente vuurwerkvrij wordt. Anderen pleiten voor het inperken van de afsteektijden (35%) of het verbod op bepaalde soorten vuurwerk, zoals knalvuurwerk (42%). Vuurwerkvrije zones is ook een veel genoemde oplossing (43%).

Deze zones zouden dan vooral moeten komen bij verzorgingshuizen, in winkelcentra en in de natuur of op plekken waar veel dieren zijn. Bijna zestig procent vindt dat de gemeente deze plekken moet aanwijzen en dat het een verplicht karakter heeft. De huidige regelgeving legt het initiatief bij de burger. Mensen kunnen pro-actief contact opnemen met de gemeente en een vuurwerkvrije zone aanvragen.

https://www.hartvanlansingerland.nl...erpanel-lansingerland-verdeeld-over-vuurwerk-

Ah de gemeente waar ik opgegroeid ben. Persoonlijk vond ik de jaarwisselingen hier, in Bergschenhoek, altijd heel sfeervol. Werd op een enkele buurman na nooit geklaagd en nieuwjaarsdag werd ik altijd geholpen door een aantal buren met vegen. Ze hadden mee staan genieten van mijn vuurwerk, dus dat was een soort van bedankje dat ik dat niet alleen hoefde te doen. Ooit één keer met een wethouder van de gemeente Oud en Nieuw gevierd, die had op voorhand helemaal niets met vuurwerk, maar nadat hij gezien had hoe wij als liefhebbers er mee omgaan vond hij het toch wel tof. Toch vind ik het opvallend dat er zo weinig mensen tegen zijn. Het is met de jaarwisseling '08/'09 namelijk flink uit de hand gelopen en heeft zelfs de ME er aan te pas moeten komen.. Ach, als Leiden dan volgend jaar evt vuurwerk vrij is ga ik het weer lekker bij mijn ouders vieren, want zo te lezen zit een gemeentelijk verbod er in B'hoek voorlopig in ieder geval niet in.

Back
Bovenaan