Laat jij anderen jouw vuurwerk afsteken?

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Ik las onderstaand bericht en dat vond ik een mooie aanleiding om het om te dopen tot een sfeertopic in overleg met Pietje PYRO.
Heb jij hier mooie ervaringen mee of denk je er juist over om het dit jaar zo te plannen? Laat het weten!

Mag ik iedereen dan ook gelijk aanraden om eens goed om je heen te kijken tijdens het stoken.
Heb je stookvoer, overweeg dan eens om je publiek te betrekken, ook al staan ze van achter een raam te kijken.

Kan jij het je nog voorstellen?
31 december 2025, 18:30 uur.
Je bent 7 jaar oud.
"Kijk er nog maar eens goed naar, want dit is het laatste jaar." Deze woorden van je vader echoën al een week door je hoofd.
De hele avond sta je achter het raam naar de horizon te kijken met een bepaalde spanning.
Bij elke pot die in de verte afgestoken wordt, voel je de euforie door je aderen stromen.
De knallen, de kleuren, de flitsen en daarna weer de stilte, het voelt magisch.
Dan gaat de voordeur van je buurman open.
Hier heb je op gewacht! Ieder jaar weer heeft die buurman veel en mooi vuurwerk.
In zijn handen draagt hij een doos vuurwerk zoals jij die nog nooit gezien hebt.
"PAPA!!! HIJ GAAT ER EEN AANSTEKEN!!"
Als de eerste knallen in de lucht in kleuren uiteen spatten, voel je een bekende hand op je schouder.
"Mooi hé?" vraagt je vader.
Samen kijken jullie naar een doos vuurwerk die voor je gevoel wel 5 minuten door gaat.
En dan, na al dat spektakel in de lucht. De stilte weer. Je vader loopt weer weg. Maar jij blijft staan.

Het cat. 1 vuurwerk wat jullie samen afgestoken hadden voor het huis is al opgeruimd en voelt als lang geleden.
Helaas is er geen geld voor meer vuurwerk. "Weet je wel hoe duur dat is?" Had je vader gezegd toen je naar meer vroeg.

Je ziet hoe je buurman naar binnen loopt, maar zijn voordeur blijft open staan...
Dan komt hij met een tweede doos naar buiten.
"PAPA! HIJ STEEKT ER NOG EEN AAN!!!"
"Doe snel je jas aan en vuurwerkbril op, dan gaan we buiten kijken."

Als je de voordeur open doet hoor je een geluid die je hart sneller laat kloppen.
Overal om je heen hoor je knallen. Soms ver weg. Soms een paar huizen achter je. Maar nooit helemaal stil.
Voor je ligt de eerste doos vuurwerk na te smeulen en de geur van kruitresten komen je tegemoet.
De adrenaline stroomt door je aderen.

De buurman ziet jou en je vader naar buiten komen.
De buurman heeft een vuurwerkbril op, handschoenen aan, een speciale aansteker voor de wind en een glimlach van oor tot oor.
Je kent hem niet. Je weet niet hoe hij heet. Je spreekt hem nooit. Maar voor heel even kijk je enorm naar hem op. De vuurwerkbuurman.

"Fijne jaarwisseling!" Roept je vader naar de vuurwerkbuurman.
"Ja, jullie ook! Wil je kijken voordat ik hem aan steek?" Vraagt de vuurwerkbuurman.
Je weet niet hoe snel je naar de doos toe wilt rennen. Pas op jongen, je vader houdt je enthousiasme enigszins in bedwang en loopt met je mee.

Je ziet een vierkante doos met groene lont.
Hij is beige en er staan veel letters en cijfers op.
"Transbomber" lees je, het zegt je niets maar wat een indrukwekkende doos zeg.
De vuurwerkbuurman verteld je welke effecten er uit zullen komen.
Rode kleuren met goud en veel knetters. Cool!

Dan hoor je de vuurwerkbuurman vragen: "Wil jij hem aansteken?"

Ik las onderstaand bericht en dat vond ik een mooie aanleiding om het om te dopen tot een sfeertopic in overleg met Pietje PYRO.
Heb jij hier mooie ervaringen mee of denk je er juist over om het dit jaar zo te plannen? Laat het weten!

Kan jij het je nog voorstellen?
31 december 2025, 18:30 uur.
Je bent 7 jaar oud.
"Kijk er nog maar eens goed naar, want dit is het laatste jaar." Deze woorden van je vader echoën al een week door je hoofd.
De hele avond sta je achter het raam naar de horizon te kijken met een bepaalde spanning.
Bij elke pot die in de verte afgestoken wordt, voel je de euforie door je aderen stromen.
De knallen, de kleuren, de flitsen en daarna weer de stilte, het voelt magisch.
Dan gaat de voordeur van je buurman open.
Hier heb je op gewacht! Ieder jaar weer heeft die buurman veel en mooi vuurwerk.
In zijn handen draagt hij een doos vuurwerk zoals jij die nog nooit gezien hebt.
"PAPA!!! HIJ GAAT ER EEN AANSTEKEN!!"
Als de eerste knallen in de lucht in kleuren uiteen spatten, voel je een bekende hand op je schouder.
"Mooi hé?" vraagt je vader.
Samen kijken jullie naar een doos vuurwerk die voor je gevoel wel 5 minuten door gaat.
En dan, na al dat spektakel in de lucht. De stilte weer. Je vader loopt weer weg. Maar jij blijft staan.

Het cat. 1 vuurwerk wat jullie samen afgestoken hadden voor het huis is al opgeruimd en voelt als lang geleden.
Helaas is er geen geld voor meer vuurwerk. "Weet je wel hoe duur dat is?" Had je vader gezegd toen je naar meer vroeg.

Je ziet hoe je buurman naar binnen loopt, maar zijn voordeur blijft open staan...
Dan komt hij met een tweede doos naar buiten.
"PAPA! HIJ STEEKT ER NOG EEN AAN!!!"
"Doe snel je jas aan en vuurwerkbril op, dan gaan we buiten kijken."

Als je de voordeur open doet hoor je een geluid die je hart sneller laat kloppen.
Overal om je heen hoor je knallen. Soms ver weg. Soms een paar huizen achter je. Maar nooit helemaal stil.
Voor je ligt de eerste doos vuurwerk na te smeulen en de geur van kruitresten komen je tegemoet.
De adrenaline stroomt door je aderen.

De buurman ziet jou en je vader naar buiten komen.
De buurman heeft een vuurwerkbril op, handschoenen aan, een speciale aansteker voor de wind en een glimlach van oor tot oor.
Je kent hem niet. Je weet niet hoe hij heet. Je spreekt hem nooit. Maar voor heel even kijk je enorm naar hem op. De vuurwerkbuurman.

"Fijne jaarwisseling!" Roept je vader naar de vuurwerkbuurman.
"Ja, jullie ook! Wil je kijken voordat ik hem aan steek?" Vraagt de vuurwerkbuurman.
Je weet niet hoe snel je naar de doos toe wilt rennen. Pas op jongen, je vader houdt je enthousiasme enigszins in bedwang en loopt met je mee.

Je ziet een vierkante doos met groene lont.
Hij is beige en er staan veel letters en cijfers op.
"Transbomber" lees je, het zegt je niets maar wat een indrukwekkende doos zeg.
De vuurwerkbuurman verteld je welke effecten er uit zullen komen.
Rode kleuren met goud en veel knetters. Cool!

Dan hoor je de vuurwerkbuurman vragen: "Wil jij hem aansteken?"

Vieren het vaak met familie, de grootste compounds worden aangezet door de kleinste mannetjes. Neefjes en nichtjes vinden het allemaal leuk, genoeg om te delen. 😄

Idd altijd neefjes en nichtjes & dochtertje.

Voor komend jaar de afspraak met 11 jarig neefje: samen vuurwerk uitgezocht die we beiden leuk vinden. Ik heb betaald, hij steekt het af.

Afgelopen jaar het buurjongetje van 11 veel compounds laten afsteken. Hij was gek van vuurwerk maar zijn ouders hadden maar 1 plofcake gehaald. Hij vond het prachtig! Helaas wel de laatste keer dat ik dat laat doen. Hij stak ook de lion af en die ontplofte.... ga dat risico niet meer nemen met andere, dan ben ik straks de gebeten hond. Ik steek vanaf nu af aan alles zelf af.

Jazeker zoals ik al aangaf in het betreffende topic zelf ,zolang het verantwoord is uiteraard én je er iemand hetzelfde gevoel mee kan geven wat het voor ons ook zo leuk en spannend maakt dan is dat toch heerlijk, zolang het lontje maar aangestoken wordt uiteindelijk én plezier wordt zoveel meer waard als je het kan delen 😉👍🫶

Ieder jaar komen er traditie getrouw een paar nichtjes langs op de 31e die ik dan wat klein spul, wat cakes en een compound geef om af te steken. Ik kom altijd wel wat kinderen tegen in de straat die ik wat klein spul geef of iets moois aan laat steken wat ik net mee naar buiten heb genomen. En natuurlijk stoken de kinderen altijd wel het een en ander. Ze mogen van mij altijd alles stoken maar wel in overleg, sommige dingen wil ik op een bepaald moment stoken en sommige dingen ook zelf.

Bedankt voor het mooie compliment @Mattenfreak.
Het is ontzettend leuk om te lezen dat het verhaaltje mensen enthousiasmeert om samen met wat kinderen te stoken of zelfs een donatie te doen voor hen die het budget niet hebben voor vuurwerk deze jaarwisseling.

Dit jaar wil ik een klein vuurwerk/categorie 1 grabbelton te maken (met deksel). Voor de buurtkinderen en mijn zoontjes om uit te zoeken wat ze willen zien.

Even af en toe 15 minuten, iedereen een vuurwerkje pakken. En ze hebben geen idee wat er uit komt. Kan een (levensgevaarlijke) huilfontein zijn, kan een krakaka zijn, kan een Bengaals vuurtje zijn. Ze zien het pas als ze het aansteken.
Een vuurwerkgrip is dan wel een must have. Deze is te koop bij vele Vulcan verkooppunten. Brillen zijn logisch.

En uiteraard af en toe een van de kids de wat grotere dozen laten afsteken.
Mooi man!

Hier wel meerdere voorbeelden van, leuk om af en toe natuurlijk iets te plaatsen gedurende het seizoen.
De laatste jaren steek ik bar weinig af zelf, voor mij zit de lol hem helemaal in de sfeer van het seizoen, de afhaaldagen en het punt dat je mooie items uitzoekt voor de avond en nacht.
De lol van het afsteken zit inderdaad veel meer nog bij de jongeren en aangezien ik vaak een video maak, is dat een prima combinatie. Een project doe ik vaak zelf en losse items gun ik vaak aan anderen die daar weer superveel plezier aan beleven.
Twee jaar geleden bijvoorbeeld, ik steek met mijn neefje wat cakes af en kleine compounds, op dat moment komen er ook wat jongens uit de buurt kijken. Onder de indruk dat we het al in de avond afsteken, want zij hadden zelf een enkele cake voor de nacht. Hoe leuk is het dan om ze de kans te geven even een dikke compound af te steken. Meteen enthousiast, anderen erbij roepen, willen het zelf ook filmen alsof het hun eigen box is, vroegen zelfs nog om toestemming, dat is toch top!
Hieronder de video, wel geknipt aan het begin, maar je ziet nog goed dat zijn vrienden ook dicht erop stonden met hun camera, heb hun video niet online teruggevonden, maar ze vonden het waanzinnig en hebben wel 20x bedankt gezegd.

Ik heb er totaal geen moeite mee als andere (in overleg) van mijn vuurwerk stoken. Heb vaak zoveel en vind het alleen maar leuk.
Ook heb ik nooit perse heel veel magie ervaren bij het aansteken van het lontje. Vind het soms zelfs veel relaxter omdat ik dan rustig kan kijken.
Afgelopen jaar hadden wij een vriendengroep over de vloer. Hoewel ik het vuurwerk had geregeld maakte het de aanwezige mannen allemaal ook enthousiast. Vind het dan net zo leuk dat enthousiasme te supporten door ze ook te laten afsteken. Sta je met toch meer vreugde buiten.

De vuurwerkshow die ik meestal bouw ontsteek ik wel zelf.

Ik heb jaren gehad dat er een doos met klein spul (overblijfselen van eerdere jaren) voor algemeen gebruik op straat stond.

Maar cakes/compounds en de grote fonteinen moet men vanaf blijven. Die stook ik liever zelf. Kost genoeg tegenwoordig.

Als ik m'n vrouw kan overtuigen, wil ik m'n zoontje (4) dit jaar (minstens) een cake af laten steken. Wetende dat die knul het nooit meer gaat meemaken zoals papa dat 30+ jaar heeft meegemaakt..:sad:

Ik heb jaren gehad dat er een doos met klein spul (overblijfselen van eerdere jaren) voor algemeen gebruik op straat stond.

Maar cakes/compounds en de grote fonteinen moet men vanaf blijven. Die stook ik liever zelf. Kost genoeg tegenwoordig.

Als ik m'n vrouw kan overtuigen, wil ik m'n zoontje (4) dit jaar (minstens) een cake af laten steken. Wetende dat die knul het nooit meer gaat meemaken zoals papa dat 30+ jaar heeft meegemaakt..:sad:
Laat de vrouw hier een foto van maken! Heb je nog jaren plezier van!

Jazeker, cakes/fonteinen door de buurjongen van 7 die gek is van vuurwerk of mn eigen dochters!
Compounds en blokken die ik echt mooi op film wil laat ik aansteken en film ik zelf. Geniet per definitie niet altijd meer of minder als ik t zelf aansteek.
Wel van de effecten😍

Back
Bovenaan