Kwestie vuurwerk: Handhaven of laten knallen?

ylke

VWC lid
Op oudejaarsdag zijn er twee soorten mensen: zij die het leuk vinden om vuurwerk af te steken, veelal jonge mannen, en zij die vuurwerk haten, onder wie dierenliefhebbers en oogartsen.

De laatste groep is in Nederland aan de winnende hand, in die zin dat de rijksoverheid heeft bepaald dat dit jaar niet meer vanaf tien uur 's morgens mag worden geknald op oudejaarsdag, maar pas vanaf zes uur 's avonds.

Blijdschap alom in het stille kamp, dat nu overdag de hond weer kan uitlaten. Diepe droefenis onder vooral de jeugd. Zij heeft er een traditie van gemaakt om op oudjaar overdag het straatbeeld al te verrijken met een oorverdovende reeks explosies, raketlanceringen en mortiervuur.

Er zit echter een addertje onder het vuurwerkgras. Uit een rondgang van de NOS langs Nederlandse gemeenten blijkt dat zo'n driekwart er niet over peinst om op oudjaar overdag extra agenten of boa's in te zetten om de akoestische rust te garanderen, uitzonderingen daar gelaten zoals de gemeente Roosendaal. Met andere woorden: iedereen kan er straks toch gewoon op los knallen.

Wat vindt u? Moeten gemeenten worden gedwongen om te handhaven, of moeten we van een traditie afblijven en de jeugd de losse gedoogteugel geven?

Reageer hieronder of mail naar: [email protected]

Bron

ik erger me eigen groen en geel aan die mensen die denken dat het to 18:00 muis stil is op straat
komen die uit een ei ofzo?
''met eindelijk rustig de hond uit kunnen laten'',zo hypocriet, net of ze continue onder spervuur liggen in het park of dergelijke, je kan altijd je hond normaal uitlaten op oudjaarsdag, en natuurlijk word er geknalt, maar ga het dan ook niet opzoeken als je een groepje ziet knallen ofzo, loop dan even om.

Wat mij betreft moeten ze het dogen als je gewoon legaal vuurwerk afsteekt en geen overlast veroorzaakt. Stel je veroorzaakt wel overlast dan komt de politie en die sturen je weg, pas na 2 keer weggestuurd te zijn gaan ze boetes uitdelen. Als je echter illegaal vuurwerk afsteekt midden in een wijk ofzo dan vind ik dat je wel meteen boetes moet krijgen.

kijk dat stuk over Zeewolde zegt genoeg lijkt mij, lees tussen de regels dat je lekker kan stoken mits het maar geen zware illegale zooi is.

Blijdschap alom in het stille kamp, dat nu overdag de hond weer kan uitlaten. Diepe droefenis onder vooral de jeugd. Zij heeft er een traditie van gemaakt om op oudjaar overdag het straatbeeld al te verrijken met een oorverdovende reeks explosies, raketlanceringen en mortiervuur.

Bron

Lijkt wel alsof zij midden-oosten aan het beschrijven zijn. Ziek volk.

Back
Bovenaan