Kruitinhoud moet juist gecommuniceerd worden!

Beste Vuurwerkmania,

Wij zitten als freaks met een vraag die ons toch dwars zit maar willen natuurlijk nog geen conclusies trekken aangezien dit nog niet vaker getest is.

Het betreft het volgende: is het waar dat de aangegeven hoeveelheid kruitgewicht niet overeenkomt met hetgeen wat op de verpakking zit van bijvoorbeeld de Mega 6 Star Assorted?

Hierbij een citaat uit een test van een van de freaks:

" 2 tubes gewogen.

Tube 1

Totale tube 24.7 gram
Stopkruit 3.9
Siersterren 8.2
Flash 2.0
Effect totaal 10.2
Leeg buisje met onderstop en tail 10.6

Tube 2

Totale tube 25.3 gram
Stopkruit 5.6
Siersterren 7.1
Flash 2.1
Effect totaal 9.2
Leeg buisje met onderstop en tail 10.5

Op de pot staat 425 gram

Ik heb hier een gemiddelde van 9.5 gram effect lading, 1.5 gram stijglading en 1 gram tail erbij kom ik op een totaal van 12 gram per shot

20x 12 gram is 240 gram.

Conclussie

Importeur 425 gram
Gewogen 240 gram "

Het blijft een erg mooi product, maar wij voelen ons toch enigzins bedrogen aangezien het kruitgewicht totaal niet overeenkomt met wat er beloofd word.

Kunnen jullie aan ons uitleggen wat hier aan de hand is? Het is natuurlijk maar 1 test nu, maar de kans is dus aanwezig dat dit bij alle cakes zo is.

Wij horen graag zo spoedig mogelijk van jullie.

Met vriendelijke groet,

*zojuist via messenger contact gezocht met mania, nu even afwachten op een eventueel antwoord.

Standaard antwoord van iedere vuurwerk importeur in de Nederlandse geschiedenis: 'Dit zou niet zo moeten. We nemen dit mee naar ons volgende bezoek in China.'

In het jaar 2012 heb ik al diverse single shots verzameld en later in 2013 opengesneden en gewogen. Kruitinhoud was in vrijwel alle gevallen minder dan het label beloofde. Tot 57,5% minder kruit zelfs.

https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...-Kruitinhoud-van-dertien-soorten-single-shots

Met het ingaan van de CE markering voor vuurwerk, is het wettelijk verplicht om het kruitgewicht nauwkeurig (en binnen bepaalde marges) op het artikelen te vermelden. Helaas worden veel importeurs opgelicht door de Chinezen die er uiteindelijk veel minder in doen. Daarnaast lijkt TNO vrijwel nooit te controleren of er wel werkelijk in zit wat er op het label staat. Ze checken hooguit of er niet teveel flash in zit, maar als er 50% minder in zit dan het label belooft, trekt TNO niet aan de bel.

Is het niet wat voorbarig om op basis van de bevindingen van 1 persoon direct een importeur te mailen? Met alle respect.. maar 2 tubes ontleden en wegen op een huis-tuin-en-keuken- weegschaaltje is nou niet echt bepaald representatief. :bonk:

De chinees krijgt wel iets te snel de schuld. Wat mij betreft is importeur verantwoordelijk dat inhoud/label klopt ofniet? Kwestie van je bestelde spulletjes controleren. Ze weten donders goed hoe het zit.

Is het niet wat voorbarig om op basis van de bevindingen van 1 persoon direct een importeur te mailen? Met alle respect.. maar 2 tubes ontleden en wegen op een huis-tuin-en-keuken- weegschaaltje is nou niet echt bepaald representatief. :bonk:
Helemaal mee eens. Grappig om te zien hoe snel zo'n topic uit de hand loopt.

Verder wel mee eens dat dit eigenlijk niet moet kunnen natuurlijk..

Je kan leuk doen maar dat is het niet.

De gebruikte weegschaal is geijkt.

Je kan leuk doen maar dat is het niet.

De gebruikte weegschaal is geijkt.

Naast het feit dat het Mega 6 Star assortiment gewoon prima presteert beweer jij hier dingen zonder enkel bewijs. Dat dit dan vervolgens ook nog naar een importeur wordt gestuurd is gewoon complete onzin. :bonk:

Nou gewoon maar eens afwachten wat men hier op te zeggen heeft. Maak mij er zelf niet zo druk om. Genaaid wordt je toch wel.

Ik stel voor dat er vanaf volgend jaar (losse) cakes met 1000gr kruit verkocht mogen worden in NL. Met een beetje geluk zit er dan daadwerkelijk 500gr in. :devil:

Je hebt een punt, maar dit probleem met gewicht speelt al jaren en al jaren wordt het maar niet opgelost.
Sommige importeurs wijzen naar de Chinezen, de Chinezen houden zich van de domme. En de consument is er de dupe van.

Wat Sirens en eerder Darksoul heeft aangetoond is schrijnend.
Maar weten de importeurs dit wel.
Wordt er in China door de importeurs zodanig gecontroleerd of er wel genoeg grammen kruit in een cake/tube zitten.
Of heerst er een angst cultuur onder de importeurs dat ze qua grammen expres er minder in laten doen, zodat het ract de cakes/ boxen daarop niet afkeuren.
Of kloppen die aantal grammen in China wel, met andere woorden , was het kruit niet hartstikke vochtig en is na een jaar drogen, dus vocht uit het kruit, gevolg het kruit weegt droog veel minder?

Dat een cake in een folder en product informatie meer grammen kruit dan in werkelijkheid, dat is een vorm van oplichting.
Als de slager je 750 gram gehakt verkoopt voor de prijs van 1 kilo, dan heeft die slager snel geen klanten meer.

Je hebt een punt, maar dit probleem met gewicht speelt al jaren en al jaren wordt het maar niet opgelost.
Sommige importeurs wijzen naar de Chinezen, de Chinezen houden zich van de domme. En de consument is er de dupe van.

Exact dat!

Ondermeer daarom is er destijds CE gekomen en omdat dat niet waterdicht is/kan, maken importeurs wel degelijk gebruik van kwaliteit controleurs (voor het CE tijdperk ook al) en daarom test IL&T in NL steekproefsgewijs nogmaals.

Prima dat het CE niet zo nauw wordt genomen want daardoor presteert een hoop vuurwerk beter dan importeurs verwacht/opgegeven hadden...
De ene batch is de andere niet en dat werkt ook heel vaak in positieve zin.
Deze site staat vol met ‘uitblinkende’ voorbeelden hiervan.

Het mes snijd dus aan 2 kanten...

(Op Feuerwerk.net wegen ze al zeker 15 jaar.)

Ik heb op basis van de uitstekende prijs/kwaliteit verhouding maw het aantal grammen voor een bepaalde prijs 2 setjes Mega 6 besteld bij FreaksBreda. Nu blijkt dat je gewoon bedonderd word, heb ik de neiging om 1 of beide sets te annuleren. Een 20 shots 200plus grammer voor 10 a 12 euro zou nooit mijn aandacht naar uit gaan. Ben benieuwd of Mania gaat reageren?

Het zou al heel wat zijn wanneer importeurs eens ophouden met samples schieten op demos en filmpjes.

gewoon alles productie.

Dat een cake in een folder en product informatie meer grammen kruit dan in werkelijkheid, dat is een vorm van oplichting.
Als de slager je 750 gram gehakt verkoopt voor de prijs van 1 kilo, dan heeft die slager snel geen klanten meer.

Spijker op de kop, in andere branches zou niemand dit accepteren!

Exact dat!

Ondermeer daarom is er destijds CE gekomen en omdat dat niet waterdicht is/kan, maken importeurs wel degelijk gebruik van kwaliteit controleurs (voor het CE tijdperk ook al) en daarom test IL&T in NL steekproefsgewijs nogmaals.

Prima dat het CE niet zo nauw wordt genomen want daardoor presteert een hoop vuurwerk beter dan importeurs verwacht/opgegeven hadden...
De ene batch is de andere niet en dat werkt ook heel vaak in positieve zin.
Deze site staat vol met ‘uitblinkende’ voorbeelden hiervan.

Het mes snijd dus aan 2 kanten...

(Op Feuerwerk.net wegen ze al zeker 15 jaar.)

Het mes snijd inderdaad aan twee kanten, maar om er op 2000 gram nu 850 gram naast te zitten is wel heel erg idioot. Dat je er bij zo iets enkele tientallen naast zit, okay. Echter zie je het nauwelijks de andere kant op vallen, een 2000 gram bak die opeens 2850 gram bevat ?

Dit ben ik met je eens, en daarom heb ik ook in mijn mail vermeld dat we nog geen conclusies willen trekken omdat dit eigenlijk de eerste test is. Zelf heb ik namelijk ook getwijfeld om te mailen. Echter denk ik dat een importeur hier meer mee kan dan als wij geen mailtje sturen. Nu kan de importeur ons toch gewoon rustig uitleggen wat hier aan de hand is?

Ik denk dat je sws een verschil moet maken tussen waar reclame gemaakt wordt met bv 2kg nem terwijl op het label al een stuk minder staat (das bewuste misleiding) en waar gewogen inhoud niet klopt met wat op het label staat (dat kan nog meer kanten op bv Chinees die stiekem z'n marge wil vergroten)

Ik denk dat je sws een verschil moet maken tussen waar reclame gemaakt wordt met bv 2kg nem terwijl op het label al een stuk minder staat (das bewuste misleiding) en waar gewogen inhoud niet klopt met wat op het label staat (dat kan nog meer kanten op bv Chinees die stiekem z'n marge wil vergroten)

Helemaal mee eens. Het eerste geval is namelijk met zekerheid bewust misleiden. Het tweede geval is wat minder duidelijk hoe en wat (chinezen en wegen we wel goed).

Back
Bovenaan