KRO-NCRV 2Doc: Schitterend!

vuurwerkftw

VWC lid
Zag dit net voorbij komen op tv morgen om 21.15

31 DECEMBER 2015 21:15

Consumentenvuurwerk staat steeds meer ter discussie, maar toch wordt er met Oudjaar nog steeds voor miljoenen de lucht ingeschoten. Wie zijn al die liefhebbers, voor wie vuurwerk geen vloek is, maar een passie?

In KRO-NCRV 2Doc: Schitterend! gaat filmmaker Nan Rosens op zoek naar de kern van die passie: wat is voor mensen de aantrekkingskracht en betekenis van vuurwerk, terwijl anderen zich er juist zo aan ergeren? In de documentaire vertellen liefhebbers hartstochtelijk over hun liefde voor knallen, dreunen en pijlen. Verhalen over saamhorigheid, vrijheid, spanning en familiebanden. En over het unieke gevoel het jaar met een knal af te sluiten en zo een nieuw begin te markeren.

Een aantal is elke dag van het jaar bezig met vuurwerk. Toon zegt: ‘Voor mij is vuurwerk puur geluk’ en Fred biecht op: ‘Mijn diepste wens is om een keer te mogen slapen in een vuurwerkbunker’. Pascal laat vuurwerktattoos zetten en meneer Ritman ziet vuurwerk als een uitingsvorm van de samenhang in de kosmos.

Schitterend! is een lofzang op vuurwerk die haaks staat op het besef dat onze vuurwerktraditie dreigt te worden afgeschaft door een maatschappij die risico’s zoveel mogelijk wil uitbannen en uitspattingen niet meer tolereert. Maar wat gaat er verloren als consumentenvuurwerk geheel wordt verboden?

Schitterend! is een film van regisseur Nan Rosens voor KRO-NCRV.

Eindelijk beeld en geluid bij de hobby en passie van ons! Kan me in dit stukje tekst al herkennen, hoewel slapen in een bunker misschien wat ver gaat:D

Leuk! Eindelijk eens een positief verhaal over vuurwerk. Daar moet je tegenwoordig met een lampje naar zoeken...

Heb mijn HD-Recordertje al standby staan. Is een hele mooie docu, afgaande van wat ik aan fragmenten voorbij heb zien komen.:p

Een leuke docu met een positief verhaal erin.
Hier mogen er wel meer van komen.
Denk dat iedereen zich wel in de verhalen kan vinden.

Mooie documentaire! Ieder vertelt zijn eigen belevenissen over onze gezamenlijke passie. Hier kan ik echt van genieten!
En ook een mooie afsluiter: Dan missen we toch iets. Net dat beetje geluk. Van die mooie kleuren en harde knallen!

Gisteren op mijn gemak teruggekeken! Leuk om zoveel bekenden te zien! Ik kreeg gewoon een warm gevoel van binnen bij het zien van deze docu!

Net ook gekeken en erg goeie docu! Top, er zouden veel meer van deze positieve verhalen, films, berichten etc. gepubliceerd moeten worden.
Zag mijn neef nog ff in een van de fragmenten terug komen wat betreft het spelen/verkeerd gebruik van vuurwerk! Helemaal geweldig!

Kan ik deze reportage ook ergens anders bekijken dan online bij de NPO?

Een beeldkwaliteit van max. 342p is namelijk wel heel beroerd. En dan kan ik natuurlijk in HD kijken via NLziet, maar om nu 7,95 te betalen voor iets dat al geproduceerd is van mijn belastinggeld en niet eens te streamen is naar een Chromecast?

Nl ziet streamt wel maar chromecast hoor :p
Nog niet op YouTube dan ?

Dan hebben ze dat onlangs aangepast. Paar maanden terug een gratis proefmaand gehad en toen werkte het voor geen meter: geluid en beeld liepen totaal niet synchroon.

En nee, ik zie 't niet op YouTube staan.

Dan hebben ze dat onlangs aangepast. Paar maanden terug een gratis proefmaand gehad en toen werkte het voor geen meter: geluid en beeld liepen totaal niet synchroon.

En nee, ik zie 't niet op YouTube staan.

Oh oke, ik heb het pas sinds kort.
Zal binnenkort wel op YouTube verschijnen neem ik aan :)

Back
Bovenaan