Kopen voor anderen

moontan

VWC lid
Mijn oog viel op de bijgevoegde advertentie uit de Woerdense krant van 23 december 1971
Met name de tekst: koop geen vuurwerk voor kinderen die dat buiten aan u vragen.Hebben jullie daar ervaring mee? Dat anderen vuurwerk voor jou moesten kopen omdat je nog geen 18 was of dat jij vuurwerk voor anderen kocht?

Ik heb een rijke ervaring met kopen voor anderen en ik vaarde daar wel bij. Ik vroeg als honorarium altijd een pak astronauten.
Ik was als kleine jongen al lang van formaat en werd daardoor altijd ouder geschat.
Zo zie je maar weer dan lang zijn ook voordelen heeft.

leuk bericht moontan.
ik als kleine jongen van negen was ook zo slim om mensen bij de winkel tevragen en ja het lukte me ook nog!
eenmaal een jaar later gingen me ouders gewoon mee want mogt toen voor het eerst stoken!
eenmaal 16 kon ik me legitimeren maar dat hoefde ik niet meer want ze zagen wel dat ik oud genoeg was!
wel heb ik vorrig jaar nog mee gemaakt dat er kinderen (rond de 12) het aan me vroegen.
ik heb toen braaf nee gezecht.
waarom?? hoe je het went of keert ut mag niet en je kan je zelf plus de kinderen er in onprettige situaties mee verkeren.
jij ben straf baar maar de kinderen ook.
ook speeld mee dat de kinderen vaak nog tevroeg willen afsteken!

Ik denk dat iedereen wel vroeger vuurwerk wou kopen, maar dat nog niet mocht. Kan me nog wel herinneren dat ik voor de vitrines liep te kwijlen, en dat de zakken met vuurwerk naar buiten kwamen. ik ben zelf ook wel eens gevraagd door kids die wat wilden hebben, maar dan moet ik toch echt nee zeggen (hoe erg ik dat ook vind) want ik voel gewoon wat er door hun heen gaat. Ik ben nu 25 en vader van 2 kinderen, als iemand mijn kinderen vuurwerk zou verkopen en er wat zou gebeurden, tsja .... vreselijk
@moontan ik weet hoe het is om lang te zijn (1.98), veel voordelen in vele opzichten!

Voor geld zou ik wel wat gaan halen voor hun:p
vaak genoeg gedaan, haha.
Maar dan ook alleen kindervuurwerk, wat eigenlijk niet zo te noemen is.
Maar als ze in belgie vragen of ik een paar knallers ga kopen voor hun...
dan niet nee.

nou ik weet ook wel hoelang zijn voeld!
was ooit niet zo lang maar ik ben nu uit gegroeit tot 1.90m
en heb helaas een jong gezicht maar daar heb je een legitimatie voor:D

Laatst bewerkt:
Enkele jaren geleden werd de regel ingevoerd dat je sterretjes en rookballen vanaf 16 jaar pas mocht aanschaffen. Ik was toen op weg om mijn bestellijst in te leveren en buiten stonden wat jongens en meisjes van 12-14 jaar die mij vroegen om wat te halen, nouja, dan doe ik dat wel hoor, de regel was daarvoor vanaf 12 jaar en ik vond dat dat wel kon. Wel gezegd dat ze er netjes mee om moesten gaan, maar dat ik wel kon raden dat het voor rookbommen werd gebruikt, ze moesten toen wel lachen. :wink:

Afgelopen jaar ook met kruitsnuiver op pad gegaan, op een gegeven moment stond Erik dus wat te bestellen en ik stond wat rond te kijken en te luisteren naar wat anderen wilden hebben totdat er een jongen om legitimatie werd gevraagd, die was zeker 15 of 16, maar die had dat niet... Zweet brak hem uit, rood hoofd, en toen stelde de verkoopster de vraag of hij een ouder iemand bij zich had, ik stapte toen maar naast hem en zei dat ik bij hem hoorde haha, die gozer keek me vragend aan, lachte en bedankte me bij de uitgang. :wink:

Ja, mensen die ik oud genoeg vind en die hulp nodig hebben, die help ik wel hoor. :)

Jullie moesten eens weten hoeveel mensen van onder de 16 gewoon vuurwerk proberen kopen!!

Bij ons moet je het zo zien: voor is een showroom, waar alle artikelen tentoongesteld staan, waar iedereen rustig naar het product kan kijken, en hier kunnen ze het direct bestellen en betalen. Daarna lopen ze door een gang naar achter waar onze bunkers zijn en waar we een balie hebben gemaakt voor het afhalen van vuurwerk.

Dit is in principe een waterdicht systeem, omdat je voor kan kopen en achter kan halen. Vaak is dit de rede om niet te gokken, omdat je anders in de problemen komt met geld terug enzovoorts....

Sommige creative mensen proberen toch van alles.
zoals veel te jonge mensen die dan via achter weer binnen komen met een bonnetje dat ze een product niet hebben gekregen. Dit is echter onmogelijk omdat alles met de klant wordt gecontroleerd. Waarschijnlijk buiten en bon gevonden.

Ook hebben we mensen die komen onder het mom van mijn vader/broer zit in de auto wij halen het alleen even op. Lastig maar dan mogen we het niet meegeven.

Zo hebben we duizenden manieren gezien hoe mensen die jonger zijn dan 16 aan hun vuurwerk proberen komen.....

Wat wel een schande is, is dat er nieuwe regels komen voor grondtollen en jumping jack enzovoorts.... deze mogen vanaf 2010-2011 verkocht worden aan 12 jarige!! JEEEJ zou je denken... niet dus... vanaf wanneer moet je je id kaart bij je dragen?? JUIST vanaf je 14e.... hoe kan een winkel dan controleren of diegene die de tolletjes koopt geen 12 is?

zelf uiteraard vroeger ook weleens geprobeerd om vuurwerk te halen;)
bijna altijd gelukt!

Dat is inderdaad een bizarre regeling zeg. Heeft een of ander ambtenaar weer verzonnen achter zijn bureautje zonder er fatsoenlijk over na te denken...

Maar geld die regeling voor al het kleine vuurwerk? (rotjes, wondertollen, baby pijltjes) En waar ligt de grens dan, wat mag wel en wat mag niet aan 12 jarigen verkocht worden?

Het is er nog niet doorheen, maar wel bijna!!

De regeling zal als volgt zijn:
Al het kleine vuurwerk dat niet klapt zal verkocht mogen gaan worden aan 12 jarigen!
Dat maakt het dus iets moeilijker voor winkels....

Als kleine jongen (ong. 10 jaar) mocht ik vuurwerk van mijn zakgeld halen van mijn ouders. Ze dachten, die krijgt het niet mee van de winkel. Nou mooi wel dus. Op dat moment erg druk en snel verkocht en wegwezen. Onder leiding van mijn pa wel netjes afgestoken. Vanaf dat moment mocht ik gewoon kopen van mijn ouders maar ze gingen nooit mee. Altijd gelukt, vaak met behulp van buren, vrienden, kennisen en zelfs mijn oma (winkel bij haar om de hoek).
Op latere leeftijd altijd voor anderen meegenomen als die dat vroegen. Wild vreemden moesten wel in natura betalen.

Heb nu een dochter van 14 jaar en ga met haar mee als ze wat wil kopen om te stoken. Heb haar goed uitgelegd, controleer ook als ze bezig is en ze heeft er lol in. Veilig.

Ik denk (en hoop) dat superknaller bedoelt dat hij bijvoorbeeld voor het kopen van een slof astronauten zelf een pakje uit die slof wilde hebben als vergoeding. Dus vuurwerk als beloning voor de dienst.

-------

Zelf heb ik vroeger nooit gebruik gemaakt van dergelijke diensten. Mijn pa was altijd bereid om met mij mee te gaan. Dat was wel zo handig, want als ik tekort kwam (vrijwel altijd) dan vulde hij dit gewoon aan. Er waren geen beperkingen qua het soort vuurwerk dat ik mocht kopen, maar wel moest ik altijd even aanhoren dat het volgens mij ouders zonde van het geld was. Maar hij begreep het enthousiasme wel.

Vanaf 15 jaar ben ik zelf gaan bestellen/halen. Ik denk dat de verkopers mij destijds wel oud genoeg inschatten. Een vriend van me, die toen wél 16 was, kreeg niks mee, omdat hij er erg "jongelijk" uit zag. Een id-kaart of zoiets hoefde je toen nog niet te hebben, dus weigerden ze hem gewoon. Ik ben toen vuurwerk voor 'm gaan halen als vriendendienst. Best bizar, want ik was officieel nog te jong :bonk: en ik haalde nb voor iemand die het eigenlijk wél zelf mocht halen.

Het komt nu eigenlijk weinig voor dat ik knulletjes zie die lopen te bedelen om vuurwerk voor ze te halen. Ik zou het trouwens ook nooit voor ze doen. Als zo'n jochie er daarna iets mee uithaalt ben ik eigenlijk medeplichtig. Nee, laten de ouders of familie van zo'n ventje dat maar voor ze doen. Het voelt gewoon niet goed, hoezeer ik het enthousiasme van die knulletjes zeker begrijp. Een goede vader of moeder zorgt er mijns inziens voor dat de kinderen met alle vragen, dus ook deze, bij hen terecht kunnen. Goed voorlichten (ja, ik heb het nog steeds over vuurwerk ;) ) en ze helpen leren omgaan met vuurwerk in plaats van het te verbieden.

Maar da's slechts mijn mening natuurlijk.

Groetjes,
Cameo

Kan me perfect vinden in jouw mening Nick, bedankt voor je betoog. Ik geef je groot gelijk ook al help ik persoonlijk wel wat mensen bij het halen zoals hierboven aangegeven, maarja, jij bent ook al vader en dat zal zeker een andere kijk geven. Ik had het zo in ieder geval nog niet helemaal bedacht en zal het zeker onthouden haha, slimme opmerking. :D

Goed gesproken Cameo en ik onderschrijf voor de volle 100% jouw mening
Ik zou het ook absoluut niet doen als kinderen mij nu zouden vragen om vuurwerk voor hun te kopen. Op onze leeftijd hebben wij een voorbeeldfunctie en moeten wij het goede voorbeeld geven. Wij moeten de opvoeding van de ouders van die kinderen niet ondermijnen.

Als ik nog even terug mag komen op mijn eerste stukje tekst uit de eerste post:

Vergeet niet dat toen ik 14 jaar was, 37 jaar geleden nu, het geld bepaald niet voor het oprapen lag. Ik kom uit een groot en niet zo,n rijk gezin. (8 kinderen)
Dus zo,n pakje astronauten was een welkome beloning voor de verleende diensten.
Het was in die tijd overigens ook heel gebruikelijk dat je er wat voor kreeg.

Hey Fred, hoe wil jij als opa dadelijk je hobby delen met je kleinkinderen dan? Wat nou als ze 12 jaar zijn en ze aan opa enthousiast komen vragen hoe het allemaal zit, zou je dan samen met ze afsteken ook als je dochters het goed zouden vinden dat opa dat doet? Of gooi je er dan zelf de rem op met de mededeling dat ze eerst 16 moet zijn? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)

Hey Fred, hoe wil jij als opa dadelijk je hobby delen met je kleinkinderen dan? Wat nou als ze 12 jaar zijn en ze aan opa enthousiast komen vragen hoe het allemaal zit, zou je dan samen met ze afsteken ook als je dochters het goed zouden vinden dat opa dat doet? Of gooi je er dan zelf de rem op met de mededeling dat ze eerst 16 moet zijn? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar :)

Bandiet ben jij.!!!! Dan spreek je in op mijn gevoelens. haha
Ik zal uiteraard rekening houden met de opvoeding van zo,n kind en eerst de mening van de ouders polsen.
Voorlopig hoef ik mij geen zorgen te maken.
Want het lijkt er steeds meer op dat ik mijn hele leven tussen de vrouwen blijf zitten.
Mijn eerste kleinkind is ook weer een meisje. En er is er nog 1 op komst en dat zal ook wel weer een meisje worden.

Ha die Fred, ene kant gemakkelijk, andere kant ook spijtig he!
Ja ik ben een bandiet, de twee-armige bandiet in tegenstelling tot die één-armige in de gokhal ;)
bedankt voor je antwoord kerel!

:bye:

Off-topic:

Dit topic schoot mij gisteren ineens weer te binnen.
In de middagpauze op mijn werk,wandelend richting het centrum, spraken twee jongens van circa 16 jaar mij aan en vroegen mij of ik een paar grammetjes Bob Marley vooor ze wilden halen in de dichtbij gelegen coffeeshop.

Ik moest meteen weer terugdenken aan vroeger.

Back
Bovenaan