Knokploeg tegen overlast: schade door vuurwerkbom

De wijk Binnenstad-oost in Helmond. GOOGLE STREETVIEW

Buurtbewoners van Binnenstad-oost in Helmond pikken de overlast van Marokkaanse hangjongeren niet langer. Ze vinden dat de gemeente te weinig doet en dreigen het heft in eigen hand te nemen. Dit meldt BN/DeStem op haar website.
De hangjongeren bedreigen bewoners. Een buurtbewoner is dusdanig geïntimideerd dat hij tijdelijk naar een andere stad vluchtte. De maat was vol toen de vandalen een vuurwerkbom tegen een huis aan gooiden en de deur van de woning ernstig beschadigde.

De buurt overweegt, volgens dagblad de Spits zelfs een knokploeg in te zetten als de overlast niet wordt teruggedrongen. De bewoners voelen zich door de gemeente niet serieus genomen. Al lange tijd zorgt de groep voor grote overlast.

De bewoners hebben inmiddels een gesprek gehad met wethouder Margreet de Leeuw van Jeugd en Jongeren. Zij heeft beloofd om camera's te plaatsen, maar het is de vraag of dit genoeg is. Het grote probleem is dat de politie niet adequaat optreedt, aldus de bewoners.

bron

Ah Helmond, dan moeten de hangjongeren wel uitkijken als de buurtbewoners eigen heft in handen nemen. Wordt het nog eens leuk denk ik zo:bonk:
Wel jammer ja dat er een vuurwerkbom is gebruikt en ook zeer knap. Volgens mij bestaan er geen vuurwerkbommen xD

Vuurwerk noem ik geen bom, is een losstaand gedeelte van een bom.
Mortierbommen is dezelfde benaming als shells, maar deze valt niet in deze context.
Mortierbommen zijn immers bedoeld voor vuurwerk als amusement, hier is het om schade mee aan te richten. Zelf gemaakte vuurwerkbommen, dan praat ik liever over zelf gemaakte bommen met chemicaliën. Vuurwerk is immers nog altijd voor vermaak.
Misschien zit ik helemaal naast, maar ik vind vuurwerkbommen een beetje raar.

Laatst bewerkt:
In de media bestaat alles, zolang het maar extreem benoemd kan worden en mensen denken dat de gevel van dit huis er nu uit ligt, wat waarschijnlijk gewoon een fenix nitraatje is geweest.

Geef ze groot gelijk. Gemeentebestuur zijn ook maar een stel laffe mensen die reuze blij zijn met hun riante inkomen, maar echt wat aan problemen doen schijten ze al in hun broek van angst. En dat is niet alleen in Helmond maar net zo goed als in de rest van Nederland. En dan sturen ze der een knokploegje eropaf en dan zijn de hangjongeren zielig en doen ze aangifte.

En dan maar een paar camera's neerzetten, lekker makkelijk want dan hoeven ze alleen iets de installeren en niet de confrontatie aan te gaan.

Wel leuk he. Een vuurwerkbom richt schade aan als je die gooit.
Misschien moeten ze dan maar overstappen op stoeptegels. Die richten uiteraard geen schade aan :rolleyes:

Nouja gaat mij er niet om,of de media het gegooide anders benoemt,of erger maakt dat het is. Gaat er in mijn ogen om,dat er weer vandalisme is gepleegd,en dit keer niet een prullenbak,maar een voordeur.En daar bij,helaas een aanval op de veiligheid,door marokkaanse hangjongeren,in de categorie:Crimineel tuig. Wordt eens tijd,dat ze die gene die de boel lopen te ver*****n,eens goed gaan aanpakken. Bedoel,ze hebben genoeg kansen gehad,moet maar eens klaar zijn. Wil niet teveel afwijken,maar het is niet als discriminatie bedoeld.

Geef ze groot gelijk. Gemeentebestuur zijn ook maar een stel laffe mensen die reuze blij zijn met hun riante inkomen, maar echt wat aan problemen doen schijten ze al in hun broek van angst. En dat is niet alleen in Helmond maar net zo goed als in de rest van Nederland. En dan sturen ze der een knokploegje eropaf en dan zijn de hangjongeren zielig en doen ze aangifte.

En dan maar een paar camera's neerzetten, lekker makkelijk want dan hoeven ze alleen iets de installeren en niet de confrontatie aan te gaan.

nou dat valt tegen:
1.570 Euro (bruto) per maand ontvangen de Helmondse raadsleden voor hun raadswerk. Tenminste, als die 37 zojuist gekozen raadsleden dinsdag het raadsvoorstel Vergoeding voor raadsleden en burgercommissieleden 2010 (pdf) goedkeuren. Dat is 27 euro per maand meer dan vorig jaar.
Hoewel het ernaar uitziet dat de meerderheid kiest voor deze wettelijk maximale loonsverhoging, zijn er in de gemeenteraad ook tegengeluiden. De SP maakt al jaren consequent bezwaar tegen het uitbetalen van de maximaal toegestane vergoeding. Daarnaast kent Helmond een zo geheten 5%-regeling. Dat deel van de vergoeding wordt ingehouden om andere kosten van het raadswerk te betalen. De kosten van internet en computer en de maandelijkse borrels na afloop van de raadsvergaderingen worden onder meer uit dit potje (ruim 29 duizend euro per jaar) betaald.
Waar niet alle partijen even gelukkig mee zijn. Een aparte vergoeding voor internet is anno 2010 wel achterhaald. “Dan kan uit dat potje net zo goed de televisie-aansluiting worden betaald betaald,” aldus de SP. “Misschien kun je dat geld beter aan een goed doel als de Super Sociaal geven,” aldus de Helmondse SP-afdelingsvoorzitter Hans Verbakel.
Ook de PvdA heeft haar bedenkingen. Die wil dat duidelijker wordt waar de ingehouden 5% van het geld aan uitgegeven wordt. Bovendien zet die partij vraagtekens bij de extra vergoeding die fractievoorzitters ontvangen. PvdA-raadslid Mirjam van der Pijl stelt dan ook een andere fundamentele vraag: als we een landelijke regeling hebben waar vrijwel alle gemeenten zich aan houden, waarom moet Helmond dan een afwijkende regeling hebben?
Vrijwel al onze raadsleden zijn in fictieve loondienst bij de gemeente. Dat betekent dat zij over hun vergoeding inkomstenbelasting betalen. Schoon in de hand houden ze dan ongeveer duizend euro per maand over. Dat bedrag ligt tussen de bijstandsnorm van 909 euro voor ‘n alleenstaande en 1.299 voor gehuwden per maand.
Volgens onderzoek (pdf) besteden raadsleden in een gemeente als Helmond een kleine 17 uur per week aan raadswerk. Duizend euro per maand voor een bijbaan lijkt dan heel wat….

Zie bericht.
Gr Wim

Ben ooit gevraagd om raadslid te worden, vandaar ik wist dat dit geen vet pot is.
Gr Wim

Politie arresteert twee jongens na ontploffen vuurwerk
Helmond – De politie heeft twee verdachten aangehouden van het laten ontploffen van vuurwerk bij een woning aan de A.M.Frenkenstraat.

Dat gebeurde donderdagavond rond 23.00 uur. De voordeur van het huis werd door de ontploffing beschadigd. Er raakte niemand gewond.

De politie heeft een (buurt)onderzoek ingesteld en kon vrijdagmiddag rond 17.00 uur in zijn woning in Helmond-Centrum een 16-jarige jongen aanhouden. Zaterdagochtend rond 9.30 uur meldde een 17-jarige Helmonder zichzelf bij de politie. Ook hij is aangehouden. Beide jongens zijn in verzekering gesteld voor verder onderzoek.

De politie onderzoekt of de twee verdachten betrokken zijn geweest bij eerdere incidenten met vuurwerk in Helmond. De politie sluit niet uit dat er nog meer aanhoudingen zullen plaatsvinden.

Bron: http://www.localpoint.nl/crimereports/97657/

Back
Bovenaan