KNGF wereld zonder vuurwerk

Typmyp

VWC lid
KNGF Geleidehonden betreurt de tijdelijkheid van het vuurwerkverbod dat het kabinet dit jaar heeft aangekondigd. Elk jaar staat het leven van veel mensen met een beperking en hun hulphond door vuurwerkknallen volledig op zijn kop.

Onderzoek toont aan dat veel hulphonden hun werk rond de feestdagen tijdelijk of langdurig niet kunnen uitvoeren. Dat moet stoppen! Zeg NEE tegen consumentenvuurwerk.

"Tijdens politiewerk werden vuurpijlen in mijn richting afgestoken. Ik ben er angstig voor geworden. Tijdens de jaarwisseling zoek ik de stilte op met mijn hond."

Claudia met buddyhond PTSS Muffin

Jan en zijn buddyhond Bouba zijn een hecht team. Jan vertrouwt voor emotionele steun op zijn hond, maar in de maanden rond de jaarwisseling gaat dat moeizaam. ‘Bouba is dan uiterst voorzichtig. Bij de eerste vuurwerkknal die hij hoort maakt hij rechtsomkeert, met zijn staart tussen de benen.’

Laat je stem horen en teken de petitie

Uiteraard zijn we opgelucht dat er dit jaar geen vuurwerk mag worden afgestoken om de zorg te ontlasten, maar met een tijdelijk verbod begint de ellende voor mensen met een hulphond volgend jaar gewoon opnieuw.

Wij pleiten voor een permanent algeheel landelijk verbod. Zo’n verbod zet bovendien pas zoden aan de dijk als politie ook hogere prioriteit geeft aan het handhaven ervan.

Help mee dit te bereiken!
Ja, ik eis een landelijk verbod op consumentenvuurwerk

Ik teken voor een permanent verbod op consumentenvuurwerk!

Elk jaar staat het leven van veel mensen met een beperking en hun hulphond door vuurwerk volledig op zijn kop. Dat moet stoppen!

Een hulphond is een stabiele, betrouwbare hond die graag voor de baas klaarstaat, maar harde vuurwerkknallen zorgen voor angst en paniek waardoor een hulphond tijdelijk en soms zelfs blijvend zijn functie moet neerleggen.

De overlast van onverwachte knallen en flitsen beperkt zich niet tot het uitvallen van de hond. Blinden en slechtzienden zien het vuurwerk niet aankomen, kunnen het daardoor moeilijk ontwijken, schrikken of raken hun oriëntatie kwijt. Mensen met PTSS krijgen vaak herbelevingen en kinderen met autisme worden overmand door angst vanwege de onverwachte knallen.

Het is totaal onnodig dat mensen met een visuele, fysieke of mentale beperking ieder jaar weer met grote dagelijkse problemen moeten kampen rond de feestdagen. De politiek moet verantwoordelijkheid nemen en de veiligheid en leefbaarheid van alle inwoners waarborgen. Dus ook die van mensen met een beperking én hun hulphond.

Met een tijdelijk verbod, zoals we dat dit jaar kennen, begint de ellende voor mensen met een hulphond volgend jaar gewoon opnieuw. Wij eisen een permanent, landelijk geldend verbod op consumentenvuurwerk met strenge handhaving! Heldere en eenduidige regelgeving leidt tot minder letsel, schade, veiligheidsproblemen en maatschappelijke overlast, maar vooral tot een openbare ruimte die voor iedereen toegankelijk blijft. Alleen zo wordt de jaarwisseling een feest voor ons allen!

https://geleidehond.nl/stopvuurwerk

link naar reclame: https://youtu.be/_xYeHo4GNlY

Het is maar 8 uurtjes per jaar waar doen ze moeilijk over? Mensen die te vroeg af steken houd je hiermee toch niet tegen, iets wat al verboden is kun je niet "dubbel verbieden" ofzo.

Daarnaast die honden krijgen meer training dan welke hond dan ook, kunnen ze dit soort dingen niet gewoon integreren in hun training? Ik neem aan dat blindengeleidehonden ook op plekken komen waar onweersbuien voorkomen om maar een voorbeeld te noemen. Dit zou prima mogelijk zijn, politiehonden en paarden worden ook getraind om in onverwachte luide situaties kalm te blijven.

Als je een blindengeleidehond aflevert die bij een onverwacht hard geluid meteen zijn baasje achter laat op straat dan heb je deze hond niet goed getraind in ieder geval, zo'n hond moet in elke situatie bij zijn baas blijven en daar kun je honden echt prima op trainen...

Het hoeft ook geen vuurwerk te zijn, kan ook iemand zijn die zijn autodeur hard dicht gooit, een uitlaat van een auto of motor die een klap geeft, regelmatig hoor ik ook knallen van industriegebieden en bouwwerkzaamheden en ga zo maar door.

Helemaal met jou eens Ghost!
Er was vorig jaar en is nu ook een verbod, maar het knallen is naar mijn idee niet minder geworden (zeker niet vorig jaar om 0:00 uur op oudejaarsdag). Dus een verbod gaat niet helpen, maar probeer dat maar eens aan de tegenstanders wijs te maken.
Daarnaast wordt ik zo langzamerhand wel erg moe van al die onderzoekjes/enquetes/opiniepeilingen die moeten aantonen hoe gevaarlijk legaal vuurwerk is en dat iedereen in Nederland er last van heeft, terwijl het vaak om een kleine groep mensen gaat die het niet kan hebben dat anderen 8 uur per jaar plezier beleven aan vuurwerk...

Best bijzonder als je als trainer van geleidehonden ze niet tegen vuurwerk bestand kunt krijgen. Een gemiddeld normaal goed hondenbaasje lukt dat al, bepaalde honden qua karakter/ras daargelaten. Het is in dit artikel puur emotie dat spreekt ipv verstand en ervaring.

Vaak is het probleem: baasje is bang voor/ heeft hekel aan vuurwerk, dan neemt het huisdier dat over.
Honden kun je trainen,vooral de slimme labradors en golden retrievers die als hulphonden "werken".
Bij katten lukt dit jammer genoeg niet. Onze kat is bang voor knallen en fluiten.
Die krijgt later op oudjaarsdag op recept van de dierenarts een kalmerend pilletje tussen zn brokjes. Hij wordt een beetje suf, wel kalm. En daar gaat het toch om.
Net alsof iedereen met een hulphond op 31 dec savonds de hort op gaat...
En voor overdag en de dagen ervoor en erna, tja die honden zijn ervoor te trainen zoals gezegd. Voor ieder probleem is er een oplossing.

Edit: de knallen zijn er nu eenmaal, legaal totaalverbod? Dan volgen de komende jaren de nog hardere illegale knallen, feit. (met dank aan de regering...).
Dus tja het is en wordt een kwestie van omgaan met...
Dit probleem voor de diertjes.
Beste is en blijft gewoon cat2 blijven toestaan,scheelt al heel wat!

Bij katten lukt dit jammer genoeg niet. Onze kat is bang voor knallen en fluiten.
Die krijgt later op oudjaarsdag op recept van de dierenarts een kalmerend pilletje tussen zn brokjes. Hij wordt een beetje suf, wel kalm. En daar gaat het toch om.

!

Goedkopere oplossing, zwaar bruinbier en daar de brokjes in onderdompelen..
Nieuwe versie nat voer.. poes is lekker onder de pannen :)

Petities werken niet, is al vaker gebleken. Maar als een hulphond last heeft van hard geluid, dan is de hond niet goed afgericht. Er is dagelijks hard geluid zonder vuurwerk helaas. Maar goed ze proberen gewoon weer een permanent verbod door te drukken op hun manier. Zag ook een stuk in het AD over honden.

Maar goed richt ze dan af op vuurwerk in het programma, het is een utopie iets te verbieden en dan denkt het is gestopt. De politie kan het nu al niet handhaven en zou er ook nooit een prioriteit van maken omdat het geen misdrijf is maar een overtreding. En personen zullen toch wel blijven knallen. Bij een particulier verbod op consumentenvuurwerk draagt niet bij aan het afsteken van harde knallen want ze stimuleren het alleen maar. 8 uurtjes vuurwerk van de 16 en nog blijven schreeuwen voor een verbod.

Ik wordt zo moe van hondenverhalen uit de duimgezogen iets. Heb het hele jaar last van honden. Ze blaffen de hele nacht sommige, schijten me grasveld onder zonder opruimen, sommige zijn agressief. En nu krijg de discussie een wending over hulphonden die zouden dan echt beter afgericht moeten worden met betrekking tot vuurwerk want zulke honden mogen niet bang zijn, hoe hard het geluid ook is. Maar ik merk wel dat deze stukjes vandaag veelvuldig in de media stonden iets met eigenbelang. En nee een verbod draagt niks bij zolang er nog vuurwerk te verkrijgen is, helaas krijg je dat bij zulke mensen dat er niet ingepraat.

Oh en nog iets is zeer opmerkelijk dat stukje over vuurpijlen waarbij honden en politie bekogeld werden. Vuurpijlen zijn al verboden.

Lijkt erop dat de antis aardig wat geld er voor over hebben met hun reclame spotjes voor een permanent vuurwerk verbod. Ze ruiken nu hun kans meer dan ooit

Lijkt erop dat de antis aardig wat geld er voor over hebben met hun reclame spotjes voor een permanent vuurwerk verbod. Ze ruiken nu hun kans meer dan ooit

Alleen ze winnen het niet, dit is gewoon ikke ikke ikke en de rest mag....... Tuurlijk gaan ze voor eigen belang om het op deze manier definitief te maken. De antis hebben nu gewoon de weg met minste weerstand maar dat wordt 2 januari weer anders dan is het tijdelijke er weer vanaf. Het is gewoon een touwtrekspelletje aan het worden op het moment.

Maar hoe kan het zijn dan nu vuurwerk verboden is meer dan ooit de lucht in gaat, dat begrijpen die lui gewoon niet, denken verbieden en opgelost en ze denken totaal onrealistisch. Ze pleiten voor betere handhaving ernaast maar hun dweilen ook met de kraan open.

En ze roepen allemaal het zelfde dat vindt ik typerend. Milieu diertjes en bange huisdieren en allemaal hebben ze zo een petitie, alleen petities doen vrij weinig.

Ik heb de commercial hiervan al een aantal keren voorbij zien komen, en ik denk dat dit er eentje is die veel sympathie krijgt van de neutrale burger.

Daarnaast heb ik begrip voor de mening van tegenstanders die om uiteenlopende redenen niet blij zijn met vuurwerk. En hulpbehoevenden met een bange(re) hond horen daar bij.

Het geluid wordt steeds sterker, en ik ben bang dat door dit soort initiatieven onze meerderheid volgend jaar echt weg is, net als de legale traditie. Het zal nog jaren duren voordat het stil is rond de jaarwisseling, maar het wordt nooit meer zoals het was.

Jep. Deze is erg sterk. Aardig wat geld tegenaan gegooid ook. Zag m zelfs tijdens de GP zondag.

Jaren voor 2020: 1 persoon in de hele buurt die shells aan het schieten was.

Vorig jaar bij het verbod: 6 verschillende personen over 3 straten.

Verbod werkt prachtig inderdaad.

Back
Bovenaan