Knallen waarvan je rechtop in bed zit

Gerwin

VWC lid
‘Knallen waarvan je rechtop in bed zit’

Door ISTVAN KÖVI
AMERSFOORT - Niet zozeer het aantal meldingen van illegaal vuurwerk baart de politie in Amersfoort zorgen, als wel de zwaarte van de vuurwerkexplosies.
,,Het zijn knallen waarvan je echt meteen rechtop in bed zit, en geen astronautjes.’’

Jongeren gaan op pad met zogeheten vlinderbommen, bestaande uit natrium, met een hoog kruitgehalte, of bijvoorbeeld lawinepijlen. Dat explosief wordt normaliter gebruikt om lawines op gevaarlijk besneeuwde hellingen te ontketenen. ,,Het zijn echt bommen.’’

De blauwe Mazda van Tessa Smit is al onderweg naar de sloperij: total-loss van een vuurwerkpijl. Bewoners van de Fahrenheitstraat in het Leusderkwartier werden dinsdagavond omstreeks acht uur opgeschrikt door een enorme explosie. Tessa sloeg zelf weinig acht op de knal, evenmin als vele andere bewoners. Een oudere bewoonster: ,,Ik lag al te slapen toen ik een hele harde klap hoorde. Maar er gebeurt hier wel meer. Ik las de volgende dag pas op Teletekst wat er was gebeurd. Zo’n tien dagen geleden fikte hier nog een fietsenhok af. Volgens mij zijn het jongeren uit de buurt.’’

Ook een buurvrouw (74) verderop kijkt niet vreemd op van de gebeurtenis: ,,Wij zaten aan de achterkant in de woonkamer televisie te kijken. We hoorden wel een knal. Flink hard ook. We dachten dat er twee auto’s op elkaar waren gebotst of zo. We hebben even boven uit het raam gekeken, maar we konden niks zien. We wonen hier al 38jaar met plezier, maar de buurt gaat wel achteruit. Ach, waar is het tegenwoordig nog wel veilig?’’

Weinigen namen dinsdag de moeite te onderzoeken wat nu precies de heftige knal veroorzaakte. Het effect was verwoestend: de Mazda raakte geheel ontzet. Door de drukgolf van het explosief vlogen de ramen van de auto eruit. Een ander raam barstte. De deuren raakten totaal ontzet. Het dashboard en de rest van het interieur werden vrijwel volledig vernield door de ontploffing.

Waarschijnlijk hebben de daders met een lawinepijl de wagen ’opgeblazen’, heeft de technische recherche vastgesteld. De vandalen hoefden geen ruitje in te slaan: de eigenares had voor een snel bezoek in de Fahrenheitstraat nagelaten de deur op slot te doen. Ook de ernaast geparkeerde auto liep schade op.

Getuigen, van wie er één alarmnummer 112 belde, zagen na de knal twee knapen van ongeveer 18 jaar wegrennen richting Stevinstraat.

Een dag eerder ging een auto aan de Houtmanstraat in de wijk Kruiskamp de lucht in. Ook daar zagen ooggetuigen drie jongens vluchten.

Afgelopen week werd in Leusden met een al even zwaar explosief een brievenbus opgeblazen, waarbij de post in de rondte vloog. Dergelijke knapen schromen niet meer om ernstige vernielingen aan te richten met vuurwerk, constateert de wijkpolitie. Woordvoerder Aling: ,,Het zijn echt jochies, schooljeugd. Ze zijn jong en ze lopen gewoon met die vlinderbommen op zak.’’

Naar aanleiding van de autoexplosies heeft de recherche uitgebreid buurtonderzoek gedaan. Op meldingen van vuurwerkknallen reageert de politie nu direct, zegt Aling. ,,We proberen die jongens te pakken, maar vaak zijn ze al gevlogen. Als we ze hebben, worden ze ook gefouilleerd.’’

Zo werden bij de skatebaan aan de Lage Boog in Nieuwland van drie jongens astronauten en enkele zware nitraatbommen in beslag genomen.

Ik las de eerste paar zinnen door.. en dacht wat is dit voor onzin!
Enigste waarvoor ik recht op in me bed zou zitten door een harde knal is om te kijken waar het vandaan kwam. En om te kijken of ik nog meer kan verwachten.

Back
Bovenaan