Kinderprogramma geeft vuurwerk een slechte naam door te stunten met vuurwerk

Neej staat niet meer online, maar volgens mij was dit er onderdeel van

Checkpoint - Hoe hard knalt vuurwerk

Zo heten het toen dacht ik

Deze vind ik eerlijk gezegd gewoon goed? Ze staan goed beschermd, dragen oor en oogbescherming en steken het vuurwerk elektrisch af. Ik zie hier niets mis mee tbh

Antwoord van kijkwijzer.

RE: Klacht over programma 'checkpoint' mbt
Beste

Bedankt voor uw e-mail over het televisieprogramma ‘Checkpoint’.
Kijkwijzer is een advies aan ouders. Kijkwijzer waarschuwt of een bioscoopfilm, dvd productie of televisieprogramma schadelijk kan zijn voor kinderen tot een bepaalde leeftijd maar gaat niet over de geschiktheid van een productie. Kijkwijzer is ontwikkeld door een groep gerenommeerde wetenschappers op het gebied van media en jeugd. Zij hebben gebruik gemaakt van onderzoeken naar de schadelijke invloed van audiovisuele producties op kinderen en jongeren en er is zorgvuldig rekening gehouden met de wensen van ouders en opvoeders. Beslissingen die voor Kijkwijzer zijn genomen, worden dus gestuurd door wetenschappelijk onderzoek, maar ook in hoge mate door consumentenonderzoek onder ouders. Ouders worden het liefst geïnformeerd over geweld, angstwekkende scènes, seks, discriminatie, drugsgebruik en grof taalgebruik. 

In het huidige systeem zijn geen vragen opgenomen over het gebruik/misbruik van vuurwerk en is momenteel dus geen criterium om tot een bepaalde leeftijdsclassificatie te komen. Helaas kunnen wij uw klacht daarom niet in behandeling nemen. Klachten over de thematiek, ethiek, de goede smaak en/of het fatsoen van televisieprogramma's kunt u rechtstreeks aan de omroep richten. Wij maken uit uw klacht op dat u de omroep reeds een mail heeft gestuurd.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Indien u vragen of opmerkingen heeft, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
namens Kijkwijzer,

Jopke Veenman

Ik heb een zeer teleurstellend antwoord van de EO
Geachte heer / mevrouw,
Bedankt voor uw bericht en de moeite die u neemt om (vanuit uw passie) uw zorg met ons te delen.
In de uitzending is heel duidelijk en heel vaak aangegeven dat kinderen het thuis niet moeten doen. Rachel doet hiervoor meerdere keren een oproep direct aan de kijkers gericht. Ook komen er waarschuwingen in beeld. We willen juist laten zien dat vuurwerk leuk is, maar dat je er heel voorzichtig mee moet omgaan.
Checkpoint is altijd het programma waarin we dingen testen die kinderen thuis niet kunnen of mogen. Juist om te laten zien wat gebeurt als je het wel doet. We hebben vaker vuurwerk getest en in die items ook duidelijk de gevaren van verkeerd gebruik van vuurwerk laten zien. Deze items zijn eveneens nog steeds te bekijken. Het heeft dus een educatief karakter.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een goede jaarwisseling toe.
Met vriendelijke groet,
Evangelische Omroep
Klantencontactcentrum
T: 035-2210022
Wilt u altijd uw naam, postcode en huisnummer vermelden in elke e-mail die u aan ons richt.
Concrete en volledige informatie helpt ons om uw e-mail snel en correct te behandelen.

Back
Bovenaan