Kind valt flauw bij vuurwerkvoorlichting

moontan

VWC lid
Kind valt flauw bij vuurwerkvoorlichting

BUSSUM - Heftig en choquerend: dat waren de confronterende beelden die groep 8 van de Zonnewijzer - net als veel andere leeftijdgenoten van andere scholen - maandag kregen tijdens de vuurwerkvoorlichting van de brandweer. Zo heftig, dat een van de kinderen - Chan - flauwviel bij het zien van de verminkte hand van een vuurwerkslachtoffer. Binnen twee minuten had brandweerman Jasper Eijpe hem weer helemaal bij. Het incident gaf de voorlichtingsochtend, die ook door burgemeester Milo Schoenmaker werd bijgewoond, nóg meer lading.

Vuurwerkvoorlichting aan groep 8’ers
Dat je een rund bent als je met vuurwerk stunt, dat weten de meesten van ons inmiddels wel. Toch raken jaarlijks nog steeds honderden mensen gewond tijdens het afsteken van vuurwerk. In onze regio geeft de brandweer Gooi- en Vechtstreek in samenwerking met bureau Halt voorlichting op basisscholen over de regels rond het afsteken van vuurwerk en het veilig afsteken van vuurwerk. Afgelopen maandag was het de beurt aan de leerlingen uit groep 8 van de Zonnewijzer. Brandweerman Jasper Eijpe stond in volledig uniform voor de klas te vertellen over de gevaren van vuurwerk. Tja, dat maakt natuurlijk wel indruk. Het flauwvallen van een van de kinderen was natuurlijk extra heftig.

Doelgroep
Het lijkt misschien wat vroeg, voorlichting over vuurwerk aan basisschoolleerlingen, maar eigenlijk is het precies de juiste doelgroep, legt Eijpe uit. “Kinderen in de leeftijd van elf, twaalf jaar beginnen te experimenteren met vuurwerk. En de meeste ongelukken gebeuren naar ons idee met jongeren tussen de 13 en 15 jaar. In groep acht nemen kinderen je serieus, zeker als je in uniform bent. Dus wat ons betreft is voorlichting bij groepen 8 juist goed.”

Tijdens de voorlichting vertelt Eijpe hoe vuurwerk het veiligst afgestoken kan worden. Met een aansteeklont uiteraard en niet vanuit de hand. Maar er is ook aandacht voor de juiste kleding. “Geen plastic jassen aan bijvoorbeeld, of bontkragen en cappuchons en niet naar mensen en dieren gooien.” het moment dat op de dvd is te zien hoe de hand eruitziet van een jongen die zijn vingers kwijt is geraakt door vuurwerk, komt over het algemeen - en zeker ditmaal - snoeihard aan.

De komende weken zijn brandweerman Eijpe en zijn collega’s samen met bureau Halt druk in de weer met voorlichtingen op basisscholen in de hele regio. Voor alle leerlingen bij wie ze langsgeweest zijn, is er een presentje: een aansteeklont en een veiligheidsbril. Als dat geen veilige jaarwisseling wordt...

http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/december/16/kind_valt_flauw_bij_vuurwerkvoorlichting

Nou mooi is dat om aan die jonge kinderen afgerukte vingers en handen te laten zien!
Ze staan er niet bij stil dat sommige kinderen daar getraumatiseerd door raken, door dat soort lugubere beelden.
Stelletje idioten!!
Er is niet voor niets een filmkeuring van >16jaar voor films waar ook dergelijke beelden in voorkomen, met EEN GROOT VERSCHIL; in de film is het namaak en wat die gasten van de voorlichting aan de kinderen laten zien is ECHT.

Tsja het is confronterend maar ik denk wel de beste manier. Tegenwoordig helpt het niet meer als de wijkagent een verhaaltje houd aan de hand van een boekje. Daarom denk ik ook dat de heer Eijpe gelijk heeft met het feit dat hij met zijn brandweer uitrusting meer indruk maakt op de kinderen.
De beelden zijn dan wel erg vies/eng om te zien maar zo dringt het bij de kinderen wel door.

Tsja het is confronterend maar ik denk wel de beste manier. Tegenwoordig helpt het niet meer als de wijkagent een verhaaltje houd aan de hand van een boekje. Daarom denk ik ook dat de heer Eijpe gelijk heeft met het feit dat hij met zijn brandweer uitrusting meer indruk maakt op de kinderen.
De beelden zijn dan wel erg vies/eng om te zien maar zo dringt het bij de kinderen wel door.

Hier moet ik je gelijk in geven, maar er zijn redelijk wat kinderen die niet tegen dat soort beelden kunnen. Je zou maar in elkaar zakken en met je hoofd tegen een punt van een tafel enz. Aankomen.

Kijk, die kinderen die stoer zijn en nitraten ed. afsteken schrik je toch niet af met dit soorten voorlichtingspraktijken. Kinderen die zich altijd netjes gedragen, die vallen flauw. Dus, ik denk dat men het niet te grof moet maken. Ik ben een vader en zou een klacht indienen.

Ik kan me nog heel vaag herinneren hoe deze voorlichting bij mij ging! Ze vertelden je dat als een strijker in je hand af ging dat je dan je hele hand kwijt was, en dan even zo'n foto er achter aan! Dat ze zeggen dat je met een strijker je hand kwijt bent, dat vind ik oke. Maar met die foto's maak je kinderen eerder bang en krijgen nachtmerries tot slapen lozen nachten...
Misschien moeten ze het op een iets oudere leeftijd laten zien?

alles wat de media schrijft trek k voort in twijfel, wat nou als de beste kerel eens ijzer tekort heeft en er aan onderuit ging, net op het verkeerde moment?!?! en meneer de brandweerman maar denken dat zijn voorlichting zoveel effect heeft... :P

Ja wat is wijsheid, aan de ene kant vind ik het helemaal niet verkeerd door zo'n voorlichting te houden en als er dan een filmpje wordt getoond met de gevaren van vuurwerk ( de ongelukken ) kan ik alleen maar toe juichen omdat dat toch de de meeste indruk achter laat wegens het confronterende ervan. Het zogenaamde schok effect.
Aan de andere kant vind ik weer dat ze met het tonen van de video een beetje uit hun boekje zijn gegaan omdat het te heftig is.

Maar mocht ik kunnen kiezen voor mijn kids op hun school dan zou ik toch voor het laten zien van de video zijn. Er mag namelijk best over gepraat worden wat er fout kan gaan.

Kinderen mogen best geconfronteerd worden met wat er mis kan gaan. Aan de andere kant moet dat niet het onderwerp van de hele voorlichting zijn. Als er alleen maar wordt gesproken over wat NIET mag en hoeveel GEVAAR er aan vuurwerk zit, is het voor de kinderen alleen maar stoer om dat soort dingen juist wel te doen!

Er moet ook gesproken worden over het plezier wat vuurwerk geeft en vooral over hoe er WEL goed mee om moet worden gegaan.

Ik ben er echt voor de voorlichting op scholen (en in de mediacampagnes) radicaal te veranderen door juist mensen (niet alleen kinderen) te leren hoe ze wel veilig met vuurwerk om dienen te gaan, zowel legaal als illegaal.

Om maar een klein voorbeeldje te noemen:
De aantal vuurwerkdoden die de afgelopen jaren zijn voorgevallen hadden waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als algemeen bekend is wat het verschillen tussen een viscolont en snellont zijn en hoe je deze lonten kunt herkennen!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan