Kilo kruit is net een bom

ylke

VWC lid
Illegaal vuurwerk kan voor flinke explosies zorgen, zeker als mensen er zelf aan knutselen. 'Levensgevaarlijk' noemt Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland het.

"Normaal vuurwerk bevat 15 procent explosief materiaal, bij illegaal vuurwerk is dat 85 procent. Vooral nitraten zijn explosief."

De aanwezigheid van een kilo kruit in de Terneuzense woning noemt hij vooral zorgelijk. "Als dat ergens in opgesloten zit, is het net een bom." Welke schade dat veroorzaakt kan Groeneveld niet inschatten. "Dat is afhankelijk van het soort kruit." Mensen die met kruit experimenteren, stellen zich bloot aan groot gevaar. "Als je een steentje onder je schoen hebt, en er ligt een restje kruit op de vloer, dan kan er in één beweging een explosie ontstaan."

Wat voor explosieven precies gevonden zijn in Terneuzen, wordt nog onderzocht. Het is nog niet duidelijk of de bewoner van de woning en zijn zoon langer vast blijven zitten en waarvan ze precies beschuldigd worden. "Zij riskeren een werkstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf van enkele maanden voor het bezit van explosieven in een woonwijk", zegt woordvoerster Elke Kool van het Openbaar Ministerie.

Bron

En zo is er niks dan goeds te zeggen over vuurwerk:rolleyes: Dit geouwehoer begint dus al in augustus. Liggen de pepernoten er trouwens al? Ook al gaat het over iets dat wij veroordelen, goed voor het imago is het natuurlijk wéér niet. Lekker angst zaaien is het motto. pff..

En zo is er niks dan goeds te zeggen over vuurwerk:rolleyes: Dit geouwehoer begint dus al in augustus. Liggen de pepernoten er trouwens al? Ook al gaat het over iets dat wij veroordelen, goed voor het imago is het natuurlijk wéér niet. Lekker angst zaaien is het motto. pff..

En dan ook nog eens door deze man:
Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland het.

Die zou toch beter moeten weten.

Laatst bewerkt door een moderator:
tja.. aan de ene kant is het natuurlijk gevaarlijk om met explosieve poeders te *****n maar aan de andere kant word het weer heel erg overdreven. Een steentje onder je schoen zal het laten afgaan? :bonk: okee okee, ik begrijp wat ze bedoelen en het zal vast in theorie wel mogelijk zijn alleen de kans dat het gebeurd is heel heel heel erg klein. Als ik liters benzine in m'n schuur heb staan is er geen haan die ernaar kraait. Zodra er dampen vrij komen kan het kleinste vonkje al voor een explosie zorgen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat niemand er problemen mee heeft als zijn buurman de garage vol zet met kunstmest en daar dan rustig een sigaret gaat roken tijdens het klussen...

Natuurlijk is het heel onverantwoordelijk om met sas te *****n in een woonwijk maar het word nu zodanig overdreven dat het een beetje lijkt of deze vuurwerkexpert enge verhalen verteld om concurrentie tegenover zijn eigen vuurwerk, wat natuurlijk wel "veilig" is, uit te schakelen. Want single shots, die even hard klappen als nitraten, -en ook nog eens een stuwlading bevatten, zijn natuurlijk lang niet zo gevaarlijk als klappertjes uit belgie :p :bonk:

Als Leo Groeneveld niet hypocriet is, wat ik wel vermoed, gaat hij dus geen nitraten verkopen als de Europese Unie dat ooit in Nederland gaat toestaan, en de rest wel.

Trouwens wetenschappelijk gezien de grootste onzin die hij verkoopt:
  • Illegaal vuurwerk is niet gedefinieerd als 85% explosief materiaal en de bewering is dus een ongegronde generalisatie.
  • De procenten, is dat volumeprocent of massaprocent of de molverhouding?
  • Een percentage waarvan, de verhouding flash/buskruit met de totale netto PTS, of de verhouding flash/buskruit met het brutogewicht, of de verhouding totale netto PTS met het brutogewicht?
Waaaaaaaaaardeloze uitspraken, volstrekt nietszeggend en nutteloos. Indien informatie is onvolledig, dan waarde ervan = 0.

Ik snap dat het niet logisch is om in een krantenartikel een heel verhaal te houden met termen waar leken totaal geen behoefte aan hebben, maar het is toch een kleine moeite om, wat je ook zegt, in ieder geval iets te zeggen wat KLOPT.

Normaal vuurwerk bevat 15 procent explosief materiaal, bij illegaal vuurwerk is dat 85 procent. Vooral nitraten zijn explosief."

Jammer dat zelfs de vereniging van pyrotechniek al onzin loopt te verkondigen. Puur uit eigen belang natuurlijk :angry:

Hoho belangenvereniging....ik ga al een aantal jaartjes mee in de pyrotechniek...werkelijk nog nooit van de man gehoord.
Beste man zal niet heel vooraanstaand zijn. Waarschijnlijk daarom zo graag iets in de media zeggen.

We moeten wel de realiteit niet uit het oog verliezen, zoals bovenstaand is vermeld:
Als dat ergens in opgesloten zit, is het net een bom."
Hiermee word bedoeld, dat als je 1 kilo kruit zou gebruiken als pijpbom of wat anders en samengeperst opgesloten zit , nou dan zou ik graag niet in de buurt willen wezen.

Hoho belangenvereniging....ik ga al een aantal jaartjes mee in de pyrotechniek...werkelijk nog nooit van de man gehoord.
Beste man zal niet heel vooraanstaand zijn. Waarschijnlijk daarom zo graag iets in de media zeggen.

Dat je deze man niet kent, ondanks je al lang mee loopt zoals je vermeld, snap ik niet. De heer Leo Groeneveld is voorzitter van de Branche vereniging vuurwerk importeurs en teven mede directeur van Lesli vuurwerk te Lichtenvoorde. Tevens is deze man ook woordvoerder namens de branche vereniging met de regering om een oplossing te vinden om een vuurwerk verbod te voorkomen, zodat wij kunnen genieten van het afsteken van vuurwerk met oudjaar.

Per slot van rekening is het een media bericht en die worden altijd uit zijn verband getrokken, ieder woordje wat je zegt kan tegen je gebruikt worden, Ikzelf neem aan dat de heer Leo Groeneveld wel een persoon is die weet waar hij over praat.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Als je 1 kilogram kruit in een keer laat ontploffen is het gewoon een bom. Dit heeft niks meer met vuurwerk te maken en is levensgevaarlijk. Ik denk dat veel mensen geen flauw idee hebben wat deze hoeveelheid kruit kan veroorzaken als het in één keer tot ontploffing wordt gebracht. Let wel, dit gaat als massaexplosief de lucht in, en niet zoals bij een normale cake beetje bij beetje.

Gelukkig is buskruit wel redelijk stabiel voor vallen/stoten. Echter moet je wel enorm oppassen voor elektrostatische lading. Die kan voldoende zijn om de boel te laten knallen.

DinkydauDe procenten, is dat volumeprocent of massaprocent of de molverhouding?

Dinkydau, als je scheikundige termen wilt gebruiken, gebruik ze dan wel goed. Als je het hebt over vaste stoffen gebruik je in principe het massapercentage. Volumeprocent gebruik je vooral bij vloeistoffen. De molverhouding heeft hier niks mee te maken, die geldt alleen tussen de stoffen waar een reactie mee plaats vindt en die vindt plaats tussen het kruit en de zuurstof en niet met de verpakking.

Ik vermoed dat deze heer iets heeft gezegd dat illegaal vuurwerk tot wel 85% explosief materiaal kan bevatten en dat dit anders is opgeschreven. Dit maakt natuurlijk een groot verschil.

Ik denk dat we wel realistisch moeten zijn en dat dit soort zaken echt niet kunnen en ook echt gevaarlijk zijn.

genius Liggen de pepernoten er trouwens al?

Ja hoor, bij de hema zijn ze al te verkrijgen :bonk:

We gaan weer ontopic.. alle berichten hierna die offtopic zijn zullen worden verwijderd!

EDIT door Mike:
Diverse posts verwijderd, laten we het gezellig houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Bovenaan