Kijk jij naar de films op internet voordat je besteld?

Kijk jij naar de films op internet voordat je besteld?

• Ja, ik wil graag weten wat ik bestel/koop

Stemmen: 303 97,4%
  • Ja, maar pas nadat ik heb besteld/gekocht

Stemmen: 3 1,0%
  • Nee, ik houd het liever als verrassing wat het is

Stemmen: 5 1,6%

• Totaal stemmers
    311
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Weer een nieuwe poll, bedacht door ons lid Jie (bedankt Jie), een vraag die toch zeker wel interessant is en waar wij ook weleens benieuwd naar zijn. :)

De vraag is dus; kijk jij naar de uitwerkingen op internet voordat je je bestelling gaat doen?
Er zijn natuurlijk tal van films online te vinden, wij bezoeken ook de demo's en die films publiceren wij, daarnaast hebben importeurs tegenwoordig ook vaak zelf hun films op de site staan. Maar is het wel zo nuttig, kijken mensen die films om te zien of ze het willen kopen of kijken ze juist niet zodat het een verassing blijft of kijkt mijn bijvoorbeeld pas nadat ze hebben besteld? Aan jullie de vraag, stem en plaats een reactie met je motivatie van je keuze!

Ja, ik kijk alles op film, danwel op een demo wat het is, ik zoek namelijk echt de dingen waarmee ik mensen de "ooh" en "aah" mee kan ontlokken, dan weet ik dat het de moeite waard is geweest. Ik koop ook dingen waarvan ik niet weet hoe ze werken, dan lees ik vooral de ervaringen, maar tegenwoordig is bijna overal wel een film van, ik maak daar zeer zeker gebruik van. :D

Ik kij ook altijd de films alleen vind het ook wel leuk om er een paar goedkopere producten van rond de 10,- bij te hebben waar je nog geen filmpje van hebt gezien dan is het een verassing en ook wel leuk :D

ik kijk ook bijna altijd van te voren wat ik koop, jaren geleden ging dat bijna niet en dan wist je vaak niet wat je in huis haalde, nu dat kan maak ik daar ook zeker gebruik van en daarbij komt kijken dat er nu aardig wat producten zijn die flink aan de prijs zijn en dan wil je wel weten wat je koopt voor dat bedrag.
ook omdat ik een show maak is het van groot belang dat ik alle producten goed kan uitzoeken en ook de duur van producten dan te weten kan komen.

Ik kijk wel vuurwerkfilmpjes van bepaalde producten. Maar als ik van te voren al weet wat het is, is de verassing er voor mij wel af. Vaak weet ik ook wel wat het stuk vuurwerk ongeveer gaat doen. daar heb ik geen filmpje voor nodig.

Nuttige poll dit. Jie bedankt voor het goede idee.
Films van producten, evenals demoshows, zijn voor mij van essentieel belang in het bepalen van mijn keuze voor een product.
De kwaliteit van de films laat echter tot nu toe nog veel te wensen over.
Ik ben zeer tevreden over de films van Wolff,GBV en Hardix. Deze laten hun films op groot scherm te zien.
Ik hoop straks dat alle importeurs zover zijn dat de producten op ware grootte te zien zijn en het liefst een film van 1 cake, of 2 die ver uit elkaar staan. (Zzoals bij Wolff het geval is.)

Ik ben eigelijk pas sinds drie jaar fanatieker met vuurwerk bezig. Mijn fanaticisme werd juist aangewakkerd door het zien van filmpjes op internet. Ik denk ook dat het maken en publiceren van films pas een jaar of zes écht aan de gang is. Sinds de komst van de digitale fotocamera die ook kan filmen, en natuurlijk de mobieltjes met een camera, is het voor elk persoon haalbaar om een filmpje te maken van de producten.
Er bestaan al zó veel filmpjes van bijna elk product, dat je er haast niet omheen kan. Je kan (haast) geen topic vinden zonder een link naar een filmpje van het artikel. Zelfs al zou je die films niet willen zien, da denk ik nog dat dat je bijna niet lukt. Je moet wel erg gedisciplineerd zijn om níet op de video link te willen klikken van de cake die jij morgen wil gaan bestellen!
Zelf koop ik juist voornamelijk producten waarvan ik ook een filmpje kan zien. Nieuwe producten waarvan dit jaar nog geen film is, zijn voor mij meestal minder interessant. Ik wil het liefst zelfs meerdere films zien, omdat de cameraman veel fout kan doen om de effecten beter of juist slechter te laten lijken. Zo is bij het ontbreken van omgevingsvoorwerpen de effectgrootte van het vuurwerk erg lastig te beoordelen. Daarom is een zwarte lucht met de effecten daarin soms misleidend. Een boom voor het beeld geeft juist alleen maar de broodnodige diepte in je opname!
Ik koop bijna alleen producten nadat ik ze grondig heb kunnen keuren op filmpjes. Ik vind het erg belangrijk om te kunnen zien wat je koopt. Je kan genoeg miskopen doen, maar de filmpjes kunnen dit grotendeels voorkomen. Toch let ik ook op de persoonlijke adviezen van mensen met ervaring met het product, zelfs als er geen film is. Hoewel smaken verschillen, is een goed onderbouwde mening best objectief. Daaruit kan je al veel afleiden of het stuk vuurwerk iets voor je is.
Demo's bezoeken is natuurlijk zelfs nog beter dan het zien van een film. Hoewel ook hier weer mitsen en maren aan hangen, die ik hier nu niet ga bespreken omdat dat off-topic gaat.

Soms wel en soms niet, zoals nieuwe producten wil ik wel graag zien. Maar de thundersalvo of yellow caps bijvoorbeeld blijven altijd wel leuk dus die hoef ik niet te bekijken:)

Ik bekijk dan ook liever filmpjes die mensen zelf hebben gemaakt, als demofilmpjes of product filmpjes uit china:wink:

Ik kijk altijd eerst naar wat het precies doet wat de effecten zijn en dan pas beslis ik of het artikel bestel of niet :)

het is ook altijd leuk om gewoon blind te kiezen dan kan je ook wel eens versteld staan maar kan ook tegen vallen

Ik kijk altijd naar de 500 grammers. Simpelweg vanwege de prijzen van deze artikelen. Maar daarnaast laat ik me toch nog altijd verrassen door de kunde van onze vuurwerkverkopers en vraag eigenlijk altijd wel een verrassingspaket voor een x aantal euro's...

Ja, door het jaar heen kijk ik altijd filmpjes van demo's voor een goede indicatie. Alleen ik koop het product pas als ik het op de demonstratie gezien heb van de winkel, daar kun je toch zien of het product afwijkt van de vorige jaren en dat is wel zo belangrijk.
Daarnaast zijn de filmpjes van de straat ook erg goed, alleen daar stoor ik me ellendig aan de herrie eromheen.

Een wikkel of verpakking van een artikel zegt eigenlijk maar weinig. Dat wist ik vroeger ook wel, maar toch was het wel spannend om een artikel, dat je alleen maar in een folder had gezien voor het kopen, daadwerkelijk ging afsteken. Zo kochten wij eens een "Atoombom". Een dikke tube, met crepepapier bovenop en daaruit een lange gedraaide lont. Je kunt je voorstellen dat de fantasie van zowel mijn vader (die het ging afsteken), mijn broer, mijn opa en mijzelf op hol sloeg. In de jaren 70 kon je nog van alles verwachten van aangeschaft vuurwerk. Dit was de tijd dat Chinese rollen nog waren toegestaan en signaalpijlen rustig onder de toonbank voor een zacht prijsje werden verkocht.

Het afsteekmoment werd zorgvuldig voorbereid. Een goede locatie gevonden, een soort braakliggend weilandje in de buurt. De relatief lange lont werd door mijn broer nog eens extra verlengd, om zeker goed weg te kunnen komen. Lontje aan en mensen op afstand (de halve buurt had zich verzameld). Spannend ... na ruim 20 seconden begon een immens fel fonteintje te spuiten, best hoog. Daarna zette men zich schrap, maar ... niks :shocked: Dit was het effect. De dikke vuurstraal moest een "paddestoel" van een atoombom voorstellen. Hilariteit alom.

Met dit waargebeurde verhaal illustreer ik wat er kan gebeuren als je een artikel koopt waar je verder niets van weet. Ik orienteer mij heel het jaar op wat ik met O&N wil gaan afsteken. Ieder artikel dat mij onder ogen komt beoordeel ik eerst aan de hand van filmpjes, maar daarnaast zijn de recensies van gebruikers zeker niet minder belangrijk. Hierbij let ik ook op veiligheidsaspecten. Als ik veel mensen hoor roepen dat een bepaalde cake de neiging tot omvallen heeft, dan maak ik daar vast een notitie van en zorg dat deze uiteindelijk extra goed gefixeerd in een combinatie zit. Artikelen met een slechte reputatie, zoals de ontploffende Patriots van Original vorig jaar, vermijd ik. Veiligheid voor alles. Het moet immers een feest blijven met O&N.

Conclusie: alleen mensen die van een gokje houden kopen in deze tijd mijns inziens nog blind hun vuurwerk.

Cameo

Meestal kijk ik naar de films voordat ik iets koop, ook al weet ik wat het gaat doen want het is ook een beetje onderdeel van de sfeer die aan oud en nieuw voorafgaat :D

Voor ik iets koop kijk ik altijd eerst op internet. Wat zijn de effecten, wat zijn de beoordelingen van andere freaks. Dan ga ik vervolgens over op het bekijken van een filmpje. Om toch een bepaalde indruk te krijgen. Films zeggen meestal niet alles. Maar meestal kun je er wel uit op maken of iets een aanrader of afrader is.

Iedereen wilt weten wat hij koopt, en wat hij ervoor terugkrijgt. Hoe belangrijker vuurwerk voor je is, hoe meer waarde het voor je heeft en hoe meer kwaliteit je ervan wilt verwachten. Mensen die forums bezoeken om over vuurwerk te praten vinden dus vuurwerk belangrijk genoeg om over te praten op internet; ofwel om er tijd in te steken.

Het spreekt dus voor zich dat vrijwel iedereen hier filmpjes bekijkt vóór het aanschaffen van het vuurwerk. Maakt de poll naar mijn mening op een vuurwerkforum wat overbodig, maar het zou erg interessant zijn om zo'n poll neer te zetten op een plaats waar de gemiddelde consument komt. Deze groep mensen hecht namelijk een kleiner belang aan vuurwerk, en maakt het dus minder uit wat voor effect uit die cake of pijl komt.

Iedereen wilt weten wat hij koopt, en wat hij ervoor terugkrijgt. Hoe belangrijker vuurwerk voor je is, hoe meer waarde het voor je heeft en hoe meer kwaliteit je ervan wilt verwachten. Mensen die forums bezoeken om over vuurwerk te praten vinden dus vuurwerk belangrijk genoeg om over te praten op internet; ofwel om er tijd in te steken.

Het spreekt dus voor zich dat vrijwel iedereen hier filmpjes bekijkt vóór het aanschaffen van het vuurwerk. Maakt de poll naar mijn mening op een vuurwerkforum wat overbodig, maar het zou erg interessant zijn om zo'n poll neer te zetten op een plaats waar de gemiddelde consument komt. Deze groep mensen hecht namelijk een kleiner belang aan vuurwerk, en maakt het dus minder uit wat voor effect uit die cake of pijl komt.

Klopt, de gewone consument kijkt pas tijdens de laatste dagen "even vluchtig" door de folders en gaat dan kopen. Hebben ze cake A niet, nou doe dan maar cake B. Wij zijn te kritisch om dit zo maar even te beslissen. Maar bij ons gaat het dan ook de traditie voorbij en is het een passie.

Heel veel (voor ons bekende) begrippen of effectomschrijvingen zijn de gemiddelde consument onbekend. Daarom besteden we hier, los van de veiligheidsaspecten, ook veel aandacht aan op VuurwerkVeilig. Deze site is nadrukkelijk gericht op een zo breed mogelijk publiek. Naast dat het leerzaam en leuk is om een effect als "Crossette" aan een leek uit te leggen, heeft het als het werkt ook het gevolg dat zo iemand tijdens het kopen anders tegen de artikelomschrijvingen aan gaat kijken en krisitischer (bewuster) wordt.

Groetjes,
Cameo

Ook ik schuim de fora en sites van de importeurs af op zoek naar de product filmpjes. Deze films zijn essentieel voor mij en drukken zeker een stempel op mijn keuze.

Ik vind het van groot belang om te weten welke effecten en nevenuitwerkingen ik kan verwachten bij aankoop van een product. Als ik crossettes verwacht omdat het etiket mij die belooft wil ik geen peoneys zien. We weten allemaal dat dat voorkomt, dus geef mij dan de relatieve zekerheid maar als ik het filmpje heb gezien.

Ook is het prettig om een beeld te hebben van de cakes, waardoor je je show ng beter kunt plannen.

maar natuurlijk kijk ik naar filmpje
ik wil weten wat ik koop vuurwerk is door de tijt heen duurder geworden.
vroeger maakte dat niet veel uit want je voor het grote deel fonteintjes .
wat romeinse kaarsen enz . soms maakt het mij wel eens onzeker
omdat het filmpe wel slecht is. maar aan de hand daarvan maak ik mijn keuze .

Bekijk veel films en dan met name als hoofddoel het vergelijken. Eerst kijk ik of ik het effect mooi vind. En dan bekijk ik de prijs...soms is die redelijk en dan kijk ik verder naar andere dealers bij mij in de buurt of zij toevallig een soortgelijk product hebben.
Erg handig die films en ben er ook zeer blij mee.
Vroeger kon je 1 pijl kopen voor een 10 gulden. Dus dat zou nu zo'n 10 euro zijn. Dan vind ik het toch wel erg belangrijk om te weten wat je koopt. Een cake vinden de meeste mensen toch wel mooi. Dus dat gaat meer om persoonlijke keuze. Maar als bijvoorbeeld een pijl té hoog gaat en een redelijk boeket geeft dan is het zonde als het wat minder weer is (zoals die mist van vorig jaar).

Soms als ik een leuke aanbieding zie op een van de verkoopdagen dan wil ik me nog wel eens verleiden en dan kijk ik uiteraard nadat ik hem gekocht heb of er een filmpje van is.

Ja , want dan weet ik wat ik koop want stel ik koop nou iets wat er mooi uit ziet maar niet zo mooi is, kan ik dat voorkomen door gewoon de filmpjes te kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan