Kerstsfeer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Het duurt straks allemaal niet meer zo lang. De maanden die eindigen met -ber zijn alweer gearriveerd en het duurt straks niet meer lang voordat we in de laatste maand van het jaar zitten. Daarbij hebben we twee grote feestdagen die we gaan vieren. De eerste is natuurlijk Sinterklaas. Voor ons misschien een feestdag die we niet allemaal meer zo groot vieren, maar voor mij betekende het meestal wel dat de periode aanbrak dat de dagen voorbij vlogen! En natuurlijk rond Sinterklaas kwamen de nieuwe folders in de winkels te liggen.

Na Sinterklaas komt Kerst. De rood met gele puntmuts word vervangen door de echte kerstmuts, en de buik van Sinterklaas is binnen een halve maand heel wat uitgezet. 1 ding hebben ze gemeen: ze nemen altijd de kinderen op schoot, de ouders niet. Maar wat vieren we eigenlijk met Kerst?

De geschiedenis van kerst
De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24 december tot 6 januari) en kwamen direct na de grote slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel enorm veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.

Er brandden voortdurend enorme vreugdevuren waarop offers werden gebracht aan de goden, godinnen en doden. Alles werd versierd met groenblijvende takken en twijgen, die gezien werden als symbool van vruchtbaarheid en verjager van heksen, geesten en ziekte. Niet alleen de Germanen kenden deze midwinterfeesten, ook Romeinen, Egyptenaren, Vikingen en nog veel meer volken vierden in de winter dit 'feest van het licht

Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' werd samen gevierd met het Christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het Christendom verder te verspreiden. Mensen die de midwinterfeesten vierden, vierden nu ook de geboorte van Christus.

Kerstmis wordt voorafgegaan door Advent (=Nadering). Tijdens de Advent wachten de Christenen op de komst van Jezus. Advent begint op de vierde zondag voor Kerstmis (het begin van het kerkelijk jaar) en duurt tot Kerstavond. Kinderen krijgen een adventskalender met voor elke dag een 'deurtje' waar iets lekkers achter verstopt zit. Er wordt een adventskrans met vier rode of gele kaarsen neergezet. De eerste kaars wordt op adventszondag aangestoken en elke zondag erna wordt er een kaars extra aangestoken.

Tijdens de adventsperiode worden overal Kerstmarkten gehouden. Zo vertrekken er dagelijks bussen vol Nederlanders naar de beroemde Kerstmarkt in Dusseldorf. Al met al bezoeken jaarlijks tienduizenden Nederlanders de kerstmarkten in Nederland en Duitsland.

De kerstman
In 1930 kreeg de tekenaar Haddon Sundblom de opdracht van The Coca-Cola Company een serie advertenties te ontwerpen voor de aanstaande kerstperiode. Niet helemaal vreemd, omdat in die jaren Coca-Cola bekend stond als een ideale dorstlesser voor met name de zomerperiode en niet zozeer voor de koudere dagen. De opdracht was een menselijke, gezellige dikkerd met een mooie baard te ontwerpen in de bedrijfskleuren rood en wit. Nu had Sundblom een gepensioneerde buurman, ene meneer Prentice die zeer goed aan de vereisten voldeed. Tevens was hij een zeer vrolijk type die een zeer aparte lach had die klonk als Yo-ho-ho. Vanaf de eerste dag was deze Santa Claus een hit. Nog steeds is het beeld dat door Sundblom is geschapen hét gezicht van de kerstman.

En hier werd Rudolph geboren:
Robert L. May creerde rond 1939 het negende rendier, Rudolph. Op een mistige kerstavond, terwijl het zicht steeds slechter werd, riep Santa de hulp in van Rudolph. Hij had immers een lichtgevende rode neus en kon zo de weg verlichten. In eerste instantie is Rudolph door zijn mede-rendieren verstoten uit de rendierengroep omdat hij zo'n opvallende neus had. Maar door zijn hulp op die mistige nacht werd hij de bekendste uit de groep van negen.

Wat betekend Kerst voor jou? Welk gevoel krijg komt er bij jou op met de gedachte bij Kerst? En wat mag je elk jaar niet missen met Kerst?

Wat kerst betekend? Eigenlijk vanaf begin december krijgt het van mij de betekenis: gezelligheid - samenkomen - familie - kerstmuziek - eten - WK Darts - vuurwerk - zenuwen.

Wat kerst betekend? Eigenlijk vanaf begin december krijgt het van mij de betekenis: gezelligheid - samenkomen - familie - kerstmuziek - eten - WK Darts - vuurwerk - zenuwen.

Vergeet ik zomaar de WK ja :shy: de wk darts topic dat is ook altijd een mooie

Vergeet ik zomaar de WK ja :shy: de wk darts topic dat is ook altijd een mooie

Ook dit jaar komt dat hopelijk weer goed. Voor mij écht een van de belangrijkste onderdelen tijdens het einde van het jaar en het draagt zeker bij aan de kerstsfeer!

Kerst zijn de gezelligste dagen van het jaar, maar ik weet niet of ik de enigste ben maar door dat ieder jaar de kerst artikelen eerder en eerder overal liggen duurt de periode zolang dat de echte kerstdagen zelf niet meer zo speciaal voelen.

Kerst zijn de gezelligste dagen van het jaar, maar ik weet niet of ik de enigste ben maar door dat ieder jaar de kerst artikelen eerder en eerder overal liggen duurt de periode zolang dat de echte kerstdagen zelf niet meer zo speciaal voelen.

Eigenlijk wel, hele opbouw en genieten, veel kerstmuziek en met de kerstdagen top2000 aan haha!
Weken ervoor helemaal na toeleven en de kerstdagen eigenlijk na oud en nieuw toe werken

Helaas is dat van de kerstman en Coca Cola niet helemaal waar. Wat wel?

In 1809 beschreef Washington Irving in zijn fictieve geschiedenis van New York al een Santa Claus, gebaseerd op onder andere Nederlandse Sinterklaasgebruiken. Maar vooral het gedicht A Visit from St. Nicholas ("Een bezoek van Sint Nicolaas"), dat in 1823 anoniem gepubliceerd werd, vestigde zijn reputatie in de Verenigde Staten. In dit gedicht komen veel moderne gebruiken en attributen van de Santa Claus naar voren, zoals de rendieren en slee, zijn entree in het huis door de schoorsteen en een zak met cadeautjes.[4] De tekenaar Thomas Nast heeft met zijn tekeningen van Santa Claus in de negentiende eeuw ook nog een grote invloed gehad op het hedendaagse uiterlijk van Santa Claus. De introductie van de woonplaats van Santa Claus op de Noordpool wordt ook aan hem toegeschreven.

Wat wel waar is, is de opdracht van Coca Cola aan Haddon Sunblum. Hij heeft het uiterlijk getweakt en daar is de huidige Santa aan te danken.

Gezelligheid, lekker eten, lampjes enz enz. Kerst is voor mij dat heerlijk warme gevoel terwijl het buiten stervenskoud hoort te zijn. Eigenlijk valt het niet in woorden te beschrijven en dat is meestal een teken dat het iets speciaals is.

Kerst is uniek. Overal lampjes buiten, bij veel de kerstboom binnen in vol ornaat, lekker eten en drinken en wat er vooral bij hoort is gourmetten haha. Gewoon het knusse en de gezelligheid, dat is kerst.

Precies dat Tabe, lekker het knusse samen zijn. Maar ook de verlichting overal blijft magisch om te zien, hier vd week toevallig bij het eerste huis de verlichting zien hangen, blijft vet om te zien.

Ik kan niet wachten om overal weer de kerstverlichting te zien, heerlijk. Dit jaar ook maar eerder mee beginnen, wat gezelligheid op straat en in huis is niet verkeerd in deze tijden!

Kreeg zojuist gewoon een kerst Playlist als reclame op Spotify. Toch wel gelijk weer goede vibes met het horen van die nummertjes in de reclame.

Kan niet wachten, het is eerder donker en blijft langer donker, maar dan doen die lampjes echt wonderen! Kom maar op

kerst is voor mij gezellig samen zijn (al wordt dat dit jaar denk ik moeilijker), lekker eten, mooie lampjes in de huizen en tuinen en natuurlijk kerstmuziek.
toevallig vorige week thuis geweest en mijn kerstversiering meegenomen naar mijn eigen huisje, het lag al die tijd nog bij mijn ouders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan