Kerstsfeer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Beste leden,

Het duurt straks allemaal niet meer zo lang. De maanden die eindigen met -ber zijn alweer gearriveerd en het duurt straks niet meer lang voordat we in de laatste maand van het jaar zitten. Daarbij hebben we twee grote feestdagen die we gaan vieren. De eerste is natuurlijk Sinterklaas. Voor ons misschien een feestdag die we niet allemaal meer zo groot vieren, maar voor mij betekende het meestal wel dat de periode aanbrak dat de dagen voorbij vlogen! En natuurlijk rond Sinterklaas kwamen de nieuwe folders in de winkels te liggen.

Na Sinterklaas komt Kerst. De rood met gele puntmuts word vervangen door de echte kerstmuts, en de buik van Sinterklaas is binnen een halve maand heel wat uitgezet. 1 ding hebben ze gemeen: ze nemen altijd de kinderen op schoot, de ouders niet. Maar wat vieren we eigenlijk met Kerst?

De geschiedenis van kerst
De Germanen vierden rond 25 december midwinter- of joelfeesten. Feesten van dankbaarheid voor wat geweest was en hoop voor wat nog komen moest. Ze duurden 13 dagen en 12 nachten (van 24 december tot 6 januari) en kwamen direct na de grote slachttijd. Er werd niet gewerkt, maar wel enorm veel gegeten, gedronken en lawaai gemaakt. Het lawaai was bedoeld om de geesten die tegen het einde van het jaar tevoorschijn komen te verjagen.

Er brandden voortdurend enorme vreugdevuren waarop offers werden gebracht aan de goden, godinnen en doden. Alles werd versierd met groenblijvende takken en twijgen, die gezien werden als symbool van vruchtbaarheid en verjager van heksen, geesten en ziekte. Niet alleen de Germanen kenden deze midwinterfeesten, ook Romeinen, Egyptenaren, Vikingen en nog veel meer volken vierden in de winter dit 'feest van het licht

Pas in 381 kwam het Christelijke element om de hoek kijken: men koos 25 december als geboortedag van Christus. Voor 381 werd alleen Zijn kruisiging, besnijdenis en wederopstanding herdacht en gevierd. Het heidense 'feest van het licht' werd samen gevierd met het Christelijke 'feest van de vrede'. De kerk maakte op deze manier handig gebruik van de enorme populariteit van de joelfeesten om het Christendom verder te verspreiden. Mensen die de midwinterfeesten vierden, vierden nu ook de geboorte van Christus.

Advent
Kerstmis wordt voorafgegaan door Advent (=Nadering). Tijdens de Advent wachten de Christenen op de komst van Jezus. Advent begint op de vierde zondag voor Kerstmis (het begin van het kerkelijk jaar) en duurt tot Kerstavond. Kinderen krijgen een adventskalender met voor elke dag een 'deurtje' waar iets lekkers achter verstopt zit. Er wordt een adventskrans met vier rode of gele kaarsen neergezet. De eerste kaars wordt op adventszondag aangestoken en elke zondag erna wordt er een kaars extra aangestoken.

Tijdens de adventsperiode worden overal Kerstmarkten gehouden. Zo vertrekken er dagelijks bussen vol Nederlanders naar de beroemde Kerstmarkt in Dusseldorf. Al met al bezoeken jaarlijks tienduizenden Nederlanders de kerstmarkten in Nederland en Duitsland.

De kerstman
In 1930 kreeg de tekenaar Haddon Sundblom de opdracht van The Coca-Cola Company een serie advertenties te ontwerpen voor de aanstaande kerstperiode. Niet helemaal vreemd, omdat in die jaren Coca-Cola bekend stond als een ideale dorstlesser voor met name de zomerperiode en niet zozeer voor de koudere dagen. De opdracht was een menselijke, gezellige dikkerd met een mooie baard te ontwerpen in de bedrijfskleuren rood en wit. Nu had Sundblom een gepensioneerde buurman, ene meneer Prentice die zeer goed aan de vereisten voldeed. Tevens was hij een zeer vrolijk type die een zeer aparte lach had die klonk als Yo-ho-ho. Vanaf de eerste dag was deze Santa Claus een hit. Nog steeds is het beeld dat door Sundblom is geschapen hét gezicht van de kerstman.

En hier werd Rudolph geboren:
Robert L. May creerde rond 1939 het negende rendier, Rudolph. Op een mistige kerstavond, terwijl het zicht steeds slechter werd, riep Santa de hulp in van Rudolph. Hij had immers een lichtgevende rode neus en kon zo de weg verlichten. In eerste instantie is Rudolph door zijn mede-rendieren verstoten uit de rendierengroep omdat hij zo'n opvallende neus had. Maar door zijn hulp op die mistige nacht werd hij de bekendste uit de groep van negen.

Wat betekend Kerst voor jou? Welk gevoel krijg komt er bij jou op met de gedachte bij Kerst? En wat mag je elk jaar niet missen met Kerst?

Zoals sommigen wel weten, ben ik gek van Kerst en alles wat daarbij hoort.
Helemaal de films en muziek natuurlijk.. maar ook de lampjes! Het liefst zoveel mogelijk!

M'n huis veranderd dan ook elk jaar in een ''Amerikaans-kerstfilm-huisje'' haha..
Hieronder foto's van de afgelopen jaren;

2008

26600195.cced30ff.640.jpg

26600197.2639fb67.640.jpg

2009

26600201.5f78f055.640.jpg

2010

26600211.3fce8514.640.jpg

26600229.19ea4e29.640.jpg

2011
Dit was een minder jaar qua lampjes

26600247.381c2422.640.jpg

2012

26600261.2879a821.640.jpg

Sinds december 2007 is het kerstgevoel door persoonlijke omstandigheden volledig verdwenen bij mij. Al die jaren probeer ik het juiste gevoel terug te krijgen, maar tot op heden is dit nog niet gelukt.

Dankzij de maatschappelijke ontwikkelingen is dat kerstgevoel verder weg dan ooit. Afgelopen december vond ik het helemaal bagger, geen enkel kerstgevoel te bespeuren hier in de stad. Alleen maar stressende en opgefokte mensen, smerige winkels enerzijds, decadentie anderzijds. Dan herken je die fascistische tweedeling zo duidelijk he. Raar joh, dat mensen dan rond lopen met de grote P in hun lijf. Nee, voor het kerstgevoel hoef je niet in het westen te zijn.

Daarom vind ik verhalen van mensen elders uit het land die wél kunnen berichten over het juist kerstgevoel zo leuk. Die foto's van Morris vind ik super!

Ik kijk uit naar jullie positieve kerstervaringen, misschien komt dat juiste gevoel dan ook weer eens terug bij mij.

Nee, voor het kerstgevoel hoef je niet in het westen te zijn.

Ik vind het best wel triets om dit te lezen want ik deel deze ervaring absoluut niet. Ik denk meer dat het iets over jou zegt, over je gemoedstoestand tijdens die dagen dan over je uitspraak over het westen. Ik vind de kerst super en die foto s die Morris heeft geplaatst die kun je hier in de regio bij boskes schieten. Misschien moet je de kerst eens ergens anders doorbrengen dan in de Big city ?

Ik vind het best wel triets om dit te lezen want ik deel deze ervaring absoluut niet. Ik denk meer dat het iets over jou zegt, over je gemoedstoestand tijdens die dagen dan over je uitspraak over het westen. Ik vind de kerst super en die foto s die Morris heeft geplaatst die kun je hier in de regio bij boskes schieten. Misschien moet je de kerst eens ergens anders doorbrengen dan in de Big city ?

Je hebt zeker een punt hoor. Ik ga dat stukje even nuanceren om misverstanden te voorkomen. Begrijp mij niet verkeerd, show aan de Dobbe vind ik onwijs gezellig, maar dat heeft meer O&N gevoel, dan kerst. Ligt erg dicht bij elkaar, maar het voelt voor mij toch anders aan. DH/ZM leeft sowieso meer dan hier, helaas heb ik daar behalve die show op de Dobbe weinig van meegekregen.

Afgelopen jaar hing er een rare sfeer hier, weinig kerst. Meer een wij-leven-richting-nieuwjaar-toe-sfeer, dan typisch kerst. Meer lichtjes dan ooit te voren, maar lege straten, lege winkels, gewoon doods. M.b.t. kerst was het écht heel gejaagd, chaotisch, kil en gewoon niet relaxt.

Maar verder heb je gelijk. Hier wegwezen is zeker een optie om te overwegen.

Stefan heeft hier wel eens op tweede kerstdag gegourmet, wat dat betreft ben jij ook zeker welkom gozer :)

aaaaaaaahhhhh kerrrrrrrst! zin in!heerlijk die kerstmuziek, samen *****n om die boom weer opgezet te krijgen, lampjes aan...

voorgaande jaren gingen we ook kerstshoppen in diverse steden. gewoon een weekendje weg uit de huidige omgeving, wat wel even fijn was. we kwamen ook echt niet terug met cadeau's, wel rondgegeten!
ook samen de kerstafdelingen van tuincentra bezoeken en de standaart decemberfilms kijken.

het enige waar ik wel tegenop zie zijn de familie verplichtingen. afgelopen jaar hebben we mijn schoonouders er in geluisd en hadden zij maar deze kant op te komen, ideaal!
het word ook weer zo zoetjes aan tijd om te gaan bedenken wat we dit jaar willen, schoonouders zijn van het zeer op tijd afspreken en planning, brr...

Ik heb er ook weer rete zin in.
Alleen al het versieren en optijgen is een feest.
Heb afgelopen jaar splinternieuwe led verlichting gekocht voor een fix bedrag.
Maar wat kijk ik er weer naar uit.

Echt gew3ldig die fotos Morris.
Krijg er gelijk het gevoel weer bij.

Zoals elk jaar heb ik er weer echt zin in. Vooral in de muziek en de films die komen:)

Vroeger was Kerstmis heel leuk. Toen had je tenminste nog echt een gevoel van warmte / gezelligheid en samenzijn. Maar hedendaags is dat gevoel totaal verdwenen. En met de seconde wordt duidelijker dat ik eenzaam ben en mijn familie als ware bijna helemaal verdwenen is. Zeer jammer, maar gelukkig heb je altijd nog de herinneringen. Die kunnen tenminste niet door de bezuinigingen van de overheid en de werkeloosheid en medische problemen vernietigd worden. Die blijven altijd bestaan, zeker rond Kerst.

Kan niet echt alles specifiek meer herinneren, maar zo zou het ongeveer wel gegaan zijn:

Als eerst was er school. Tot en met 2010 heb ik daar opgezeten. Basisschool (waar ik gigantisch gepest werd), VMBO (waar ik eindelijk vrienden had en alle leraren/leraressen gek op me waren) en t MBO (waar ik eigenlijk niemand had en pas echt voelde dat ik eenzaam en anders ben dan iedereen). En, rond Kerstmis, was het toch altijd anders dan andere dagen. Veel gezelliger en veel leuker.

Op de basisschool was het altijd rond feestdagen heel leuk. We mochten meestal vroeger na huis of waren gewoon vrij. Sinterklaas hadden we en deelden we cadeautjes aan elkaar uit. En toen kwam de Kerst en gingen we met zijn allen om een tafel heen zitten. Kregen we een lekker warm bakkie soep. Een gekookt eitje (die echt te lang gekookt was en compleet groen was geworden van binnen) en dan nog andere dingen. Dat was voor het Kerstontbijt de vrijdag voor dat de Kerstmis arriveerde. Echt super leuk:P Mis t wel.

Op het VMBO weet ik eigenlijk weinig meer. Maar de Kerstboom stond zeker. En ja net als op de basisschool waren we lekker vrij. En het MBO was ongeveer t zelfde.

Dat was althans op school. Zoals je ziet kan ik eigenlijk erg weinig herinneren.
Thuis was het net anders en variëerde het heel vaak eigenlijk:

Kerstavond verliep meestal t zelfde. We gingen rond 6 uur hapjes eten en filmpje kijken. En rond 12 uur was het tijd om de cadeautjes uit te pakken. Als me ma moest werken liep dit weleens een beetje laat xD

Kerstochtend, 1ste en 2de, aten we meestal een zeer uitgebreid ontbijt. Daarna begon mijn ma aan t eten voor de avond. Maar een paar keer nam ze ook de tijd om samen met ons 3-en een spelletje te spelen. En bij t ontbijt hadden we altijd een 5 gangen menu met de meest aparte en toch lekkere voedsel:P\

Heel soms gingen we ook na de familie toe in Dordrecht. Pakten we cadeautjes uit. Gingen we aan tafel eten. Ook erg gezellig. Al was de rest van de dag redelijk saai.

En de rest van de tijden die er waren heb ik meestal doorgebracht op mijn PC of achter de TV.

Op mijn werk was het ook leuk. Dan gingen we de dag voor de kerstvakantie uit eten bij mijn favoriete restaurant en stond de hele week de Q music top 111 Kersthits etc aan:P En n keer mocht ik zelfs op de honden passen:P Die helemaal geweldig waren. Ja geweldige baas, helaas ging die naar Duitsland en kon ik niet mee (geen onderdak he, OV was onmogelijk en zijn huis wat te klein voor mij naast zijn eigen gezin dus).

Ik kan niet wachten op kerst!
zit hier op me kamer kerstmuziekje aan buiten ziet het er wat grauw en koud uit! krijg er super veel zin in zo (:
Dit jaar ook maar van plan om wat meer kerstversiering op het huis te plakken. Van mij mag het nu koud, sneeuw en kerst worden!

volgende maand ga ik denk alvast beginnen met het kerstdorp neerzetten. Vorig jaar stond het al halvewege oktober hier!

Kesrtsfeer, en de sfeer rond de kerst.

De "all you need is love kerstspecial" kijken, kerstavond met allerlei lekkere hapjes en chocolaatjes. Met vrienden en familie bij de open(of gas-)haard en tv aan, of juist niet en met een lekker glas wijn of een biertje.

Even roken buiten, een dun laagje sneeuw op de grond wat zo heerlijk knispert onder je voeten. Elke adem verdwijnt als een spookachtige mist en zodra het wegtrekt zie je overal lampjes in de straat. Stiekem heb je een aantal romeinse kaarsen en grondbloemen meegenomen naar buiten. De kruitdampen opsnuiven die hier vanaf komen... :wink:

Wil al een paar weken alles versieren , maar ik wacht nog maar even ermee.. Is nu nog te vroeg vind ik eigenlijk.

Het is inderdaad misschien nog een beetje te vroeg voor de buiten versiering, maar waarom zul je het dan niet laten om het binnen al met kleine beetjes te gaan versieren? :D

Ik ben al alles aan het voorbereiden voor de bouw van het kerstdorp.....volgende week maar eens de proefopbouw doen denk ik :bonk::D

je bent er mooi op tijd bij, Het werkt wel sfeer verhogend moet ik zeggen.
Ik houd er zelf niet van om dit in mijn huis te hebben, maar ik moet toch zeggen dat het er leuk uitziet.
greetzzz

Voor mij betekend de kerstsfeer ook de gehele aanloop naar december en oudjaar!
Lekker naar het bos met de hond en de kerst winkels bezoeken!
Dus ook vandaag, een dagje vrij en lekker een rondje door het bos!
In de namiddag zijn we lekker naar de Intratuin geweest en daar was al voldoende te zien!
Verlichting, het kerst dorp, bomen en een hoop versiering!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan