Kamer tegen verbod; Yesilgöz: ‘in Nederland juiste balans’

Fijn om dit artikel te lezen. Zeker als ik vanmorgen weer lees dat de politiebonden weer op een verbod aandringen.

Eindelijk “de spijker op zijn kop” door de politiek.
Ernstige letsels, vernielingen etc. komen meestal niet door legaal vuurwerk.
Als je legaal vuurwerk op een verantwoorde manier afsteekt is er een minimaal risico, gelukkig dat de politiek dit ook in lijkt te zien.

Wat mij wel verbaast is dat de politiebonden aandringen op een algeheel verbod, vuurwerk afsteken zit zo in onze cultuur verweven, naar mijn idee zal het bij een algeheel verbod nog lang (illegaal) vuurwerk afgestoken worden en zal het voor frustratie zorgen omdat er WEER een traditie afschaft zou gaan worden.

Kortom goed nieuws!

Eindelijk “de spijker op zijn kop” door de politiek.
Ernstige letsels, vernielingen etc. komen meestal niet door legaal vuurwerk.
Als je legaal vuurwerk op een verantwoorde manier afsteekt is er een minimaal risico, gelukkig dat de politiek dit ook in lijkt te zien.

Wat mij wel verbaast is dat de politiebonden aandringen op een algeheel verbod, vuurwerk afsteken zit zo in onze cultuur verweven, naar mijn idee zal het bij een algeheel verbod nog lang (illegaal) vuurwerk afgestoken worden en zal het voor frustratie zorgen omdat er WEER een traditie afschaft zou gaan worden.

Kortom goed nieuws!

De 2 vuurwerkdoden, grote explosie in Midwolda, 12 gewonden die deels hun hand zijn kwijt geraakt, politie die bekogeld werd met Cobra's, allemaal incidenten met illegaal vuurwerk.

Ik zie dit als een wanhoopsdaad van de politie. Ze hebben geen idee hoe ze het kunnen aanpakken (en krijgen ook niet de steun die ze nodig hebben) dus daarom zeggen ze maar "alles verbieden" en hopen ze (tevergeefs) dat het dan na een paar jaar wel beter zal gaan.

Lukt ze al sinds 1747 niet

"Intussen werden in de steden de uitwassen op straat aangepakt, zoals openbare dronkenschap en wapengekletter. Op particulier vuurwerk stonden al in de achttiende eeuw fikse boetes, zoals te lezen valt in de 's Gravenhaegse Courant van 29 december 1747, maar blijkbaar waren de autoriteiten niet erg effectief in handhaving van dit verbod. Ter Gouw schrijft dat aan het begin van de negentiende eeuw de Kalverstraat door het schieten nog op haar grondvesten schudde en dat iedere huisvrouw uit voorzorg schrikpoeder had klaarliggen"

drie gulden (+/-3 daglonen) boete op het werpen van voetzoekers...

https://www.jefdejager.nl/oudennieuw.php

Back
Bovenaan