Kabinet tegen vuurwerkverbod

Hoewel de dreiging voor een vuurwerkverbod voor consumenten de komende jaarwisseling(en) door voorlopige uitspraken van de minister lijkt te zijn weggenomen, hetgeen uiteraard positieve berichten zijn, wil ik toch waken voor
een al te groot optimisme.

In eerdere berichten in dit forum (6 en 8 januari 2009 schreef ik al over de feitelijke problematiek en onuitvoerbaarheid van een afsteekverbod voor consumenten, maar dit terzijde.

Recente mediaberichten van deze week die ondermeer schadecijfers publiceren,
in diverse gemeenten wakeren mijn inziens de overigens onterechte negatieve tendens jegens het vuurwerk, wederom aan.

De letterlijke uitspraak van de minister dit ook namens het kabinet luidt dat ": ''Het kabinet gaat nu niet over tot het verbieden van vuurwerk''. Met name het woord "nu" geeft mijn inziens aan dat men op middelange termijn wel de intentie heeft dit te verbieden. Omdat men in de kamer nu inziet dat een nu in te stellen totaalverbod niet uitvoerbaar is, gaat men logischerwijs hier niet op korte termijn toe over. Middels een media gestuurd - ontmoedigingsbeleid (jaarlijkse uit verband gerukte berichten over schade tijdens jaarwisseling) zal de tendens
wel steeds negatiever worden en de maatschappelijk gelende draagkracht voor een op termijn te verwachten afsteekverbod groeien.

Als je als branche en daarmee bedoel ik eigenlijk het collectief van de importeurs
nu niets doet om de groeiende negatieve tendens jegens het consumentenvuurwerk te keren, middels goede en correcte berichtgeving, verhelderende en positieve campagnes en bovendien openlijk meediscusieert met onze tegenstanders of deels zelf met goede suggesties aankomt; maar men als importeurs in het algemeen besluit zich niet te uniformeren of zelfs in een
stilzwijgen te verhullen, vergroot dit de argwaan onder de bevolking jegens consumentenvuurwerk na iedere jaarwisseling. Er komt een moment dat het door het jarenlange ontmoedigingsbeleid en de hieruitvoortvloeiende groeiende negatieve tendens het politiek wel verantwoord is om het verbod in te stellen, al is dit alleen maar uit zetelbelang.

Ik hoop dat de branche zich dat realiseert en hard werkt aan een mooi en goed
gecoordineerd tegenoffensief. Nog altijd geldt immers wie zwijgt stemt (op termijn)toe.

De letterlijke uitspraak van de minister dit ook namens het kabinet luidt dat ": ''Het kabinet gaat nu niet over tot het verbieden van vuurwerk''. Met name het woord "nu" geeft mijn inziens aan dat men op middelange termijn wel de intentie heeft dit te verbieden. Omdat men in de kamer nu inziet dat een nu in te stellen totaalverbod niet uitvoerbaar is, gaat men logischerwijs hier niet op korte termijn toe over.

Dit heet gewoon politiek correct antwoorden.. heeft niks te maken met het feit of men nu wel of niet iets wil verbieden.. zo zal men ook niet zeggen: Het Kabinet zal nooit verbieden om biefstukken te eten.

Simpele reden is gewoon dat men niet gaat of kan beslissen over toekomstige kabinetten. Dus het woord "nooit" zal men in dat verband niet snel in de mond nemen. Men spreekt bijna altijd over zaken die in het huidige kabinet spelen, of gaan spelen. Nooit in een volgend kabinet. Als men dat al doet. dan laat men bijvoorbeeld beslissingen ( zoals het rekening rijden) over aan een volgend kabinet omdat men daar nu niet over wil, of durft te beslissen.

Back
Bovenaan