Justitie wil stunten met vuurwerk zwaarder straffen

De strafrechter zegt iets terug: strenger straffen kost veel en levert weinig op

Strenge straffen kosten veel en leveren weinig op. Criminaliteit kun je beter bestrijden door de pakkans te vergroten. Overlast door direct in te grijpen. ”De politiek” versterkt en bevestigt het onjuiste idee dat streng straffen helpt. Ook beperkt dit kabinet de vrijheid van de rechter, waar “feitelijk geen aanleiding voor is”. Voorzitter Erik van den Emster van de Raad voor de Rechtspraak sprak vorige week duidelijke taal.

Vrijdag verscheen op de website van de Raad een toespraak die hij zes dagen eerder bij de jongerenorganisatie van de VVD, de JOVD, hield. Geen enkel medium, inclusief dit weblog, was dat opgevallen. Maar de toespraak van de topman van de Raad, het bestuursorgaan van de rechterlijke macht, kan worden gelezen als een repliek van de rechters op de druk die politiek en publiek op hen uitoefenen. Lees hier de tekst.

Volgens Van den Emster staat de rechtspraak nu op een ‘tweesprong’. Moet de rechter meegaan met de ‘politieke druk’. Is dat ook wat de burger verwacht? Of moet de rechter zich vasthouden aan ‘wat hij allemaal weet’. ‘Over wat werkt en wat niet. Over de effecten van zijn beslissingen’.

Het is volgens hem een keuze tussen ‘emotie en verstand’. Waarbij de politiek volgens hem nalaat om de ‘intuïtie’ van de burger ‘met feiten te nuanceren’. Maar die gevoelens juist versterkt en bevestigt. Feitelijk stelde van den Emster de vraag of de samenleving of de politiek vertrouwen heeft in de rechter. Hij constateerde dat de maatregelen uit het regeerakkoord in ieder geval ‘geen vertrouwen’ naar de rechter uitstraalden. Minimumstraffen, inperking van taakstraffen, het verhogen van de strafmaat, het ’in het criminele trekken’ van overlast als ‘straatterreur’.

Een puntsgewijze samenvatting van zijn toespraak:
•De pakkans en strafkans in Nederland zijn te laag, zo blijkt uit de cijfers. Burgers melden in enquetes 8.5 miljoen delicten. De politie registreert 1 miljoen misdrijven. Het OM schrijft er 231.00 in en de rechter behandelt er 130.000, waarvan 90 procent schuldig wordt verklaard.
•Intussen daalt de criminaliteit al tien jaar. Vermogensmisdrijven daalden 40 procent, moord en doodslag met 20 procent. Daling van het totale aantal misdrijven tussen 2005-2009 was 7 procent.
•Het aantal gedetineerden in Nederland steeg de laatste tien jaar fors, de hoogte (strengheid) van de straffen steeg ook, jaarlijks met gemiddeld 3 procent.
•Het aantal burgers dat zich persoonlijk onveilig voelt daalt gestaag. Echter, steeds meer burgers denken dat de criminaliteit stijgt en dat ànderen zich onveiliger voelen.
•“Als de criminaliteit daalt, rechters vaker en zwaarder straffen en burgers zich veiliger voelen, waar komt dan de maatschappelijke onvrede over criminaliteit vandaan?” Hoe kan het dat vier van de vijf Nederlanders de stelling ‘Misdaden in Nederland wordt te licht bestraft’ onderschrijft?
•Zijn antwoord: als de burger in concrete zaken op dezelfde manier wordt geïnformeerd als de rechter leidt dat tot matiging van de strafopvatting. Zeker als de burger ‘beter geschoold’ is en dus beter ‘met complexiteit’ kan omgaan. En als er een confrontatie met de dader is. Wat burgers ‘in het algemeen’ vinden is dus iets anders dan hun oordeel over een individuele zaak.

•Opsluiting is beperkt effectief. Binnen twee jaar na een celstraf pleegt vijftig procent weer een misdrijf.
•Zonder een hoge pakkans, of perceptie van pakkans heeft ‘strenger straffen echter vrijwel geen zin’. De groep daders die onder invloed is, impulsief handelt, weinig zelfcontrole heeft is voor ‘afschrikking door straf’ sowieso minder gevoelig.
•Vergelding als strafdoel is erg subjectief. ‘Wanneer is een delict voldoende vergolden?” ‘Voor slachtoffers is het meestal niet genoeg. Dat begrijp ik, maar de samenleving moet breder kijken”.
•In de VS en het Verenigd Koninkrijk komt men terug van steeds hogere straffen door de hoge kosten en de ongewenste sociale neveneffecten. De staat Californië geeft meer uit aan gevangenissen dan aan onderwijs.

bron

:bye:

Goed stuk Danny

Zo :shocked: dagje niet op het nieuws letten, vuurwerkcrew checken en dit soort idiote mediaberichten lezen :frusty:

half jaar cel voor bezit van illegaal vuurwerk?
15 maanden voor zelfbouw?

En dan ook nog leden hier die deze straffen gepast vinden, aan hen: Ik durf te wedden dat de helft van julie ook doorlont projectjes maakt. Vergeet niet, zelfs als je een doorlont projectje maakt met een aantal legale single shots valt dit al onder zelfbouw.

En dan ook nog het aanpassen van andermans beeldmateriaal, en dan die aanname van de politie dat degene die het filmpje upload ook de maker is van de bom die er getoont word?

Wat nou als ik getuigen ben van een steekincident en ik de dader film, word ik dan ook gezien als verdachte?

Wat is Nederland toch een fijn land! :)

De straffen omtrend vuurwerk proberen ze steeds maar zwaarder te maken, en dat met de aankomende centrale EU regelgeving over pyrotechnische producten :bonk:

Waar zijn ze van plan het geld vandaan te halen voor al die celstraffen?

:bye:

moet je horen ik heb nog nooit een vlinder aan een deo bus gebonden omdat ik dat gevaarlijk vind en vond .
verder heb geen cursus rechten gevolgd en *** ook maar naar verstand .
maar ik vindt wel dat bommen makers op hun lazer mogen hebben, omdat zij wel een groot gevaar kunnen vormen voor hun omgeving .
op youtube zwerft een boel beeldmateriaal wat niet door de beugel kan .
we lopen er allemaal over te klagen dat er niks aan gedaan word .
doen ze eindelijk eens wat is het weer niet goed .
dan mag jij mij gaan vertellen hoe het dan volgens jou wel moet
Realiseer je je wel wat je je medemens toewenst? 6 Maanden gevangenisstraf en een strafblad! Een half jaar van je leven weggooien is verschrikkelijk. Je verliest het contact met de samenleving. Je kunt zelfs makkelijk gek worden in de gevangenis. Een strafblad betekent dat je nergens meer een verzekering kunt afsluiten en niet meer aan een baan komt. Veel vergunningen, vooral bijvoorbeeld een wapenvergunning kun je ook vergeten. Je bent nergens meer welkom en kunt niks meer doen. Je hebt nergens meer recht op. Je bent het uitschot van het land, je hoort bij de grote misdadigers zoals moordenaars en verkrachters.

Er worden natuurlijk de heftigste dingen gemaakt wat je op YouTube kunt zien, maar deze straffen kun je al krijgen voor een supervlinder met een fles benzine. Vooral in het geval van zoiets onschuldigs als dat is dit een enorm oneerlijke aanpak. Dat je voor het straffen bent van mensen die vuurwerkbommen maken en afsteken kan ik me goed voorstellen, die mensen echter bovenstaande toewensen, dat niet. De straffen, meervoud want het strafblad is echt een straf op zich, staan niet in verhouding met het strafbare feit. Er zou überhaupt geen gevangenisstraf op horen te staan als je het mij vraagt. Het is gewoon wat *****n met scheikunde, daarbij gebruik makend van vuurwerk, baldadigheid. Geef die lui een flinke taakstraf die ze niet vergeten en laat het daarbij, en vooral: laat zien dat er op gecontroleerd wordt! Als mensen weten dat ze het risico lopen om opgepakt te worden laten ze iets al sneller dan wanneer er een strenge straf op staat. Lees zeker ook even het artikel waar jupilerfreak naar linkt over dat strenge straffen.

Ik het idee dat het alleen maar zorgt voor meer misdaad. Want in de gevangenis kom je bij de "zwaardere" jongens terecht waardoor je invloeden krijgt die jij niet kan beheersen. Ook heb je kans dat mensen meer en meer gaan doen om niet gearresteerd te worden, bijv. agenten aanvallen om daarna snel weg te komen of dingen gooien om mensen af te schrikken. Daarnaast kan het ook zo zijn dat agenten verkeerd beoordelen, waardoor er jeugd in de gevangenis terecht komt omdat hun zogenaamde "vriend" sneller was weggerend dan hun. Allemaal factoren die mee kunnen spelen en ervoor zorgen dat dit plan ooit onderuit wordt gehaald.
Inderdaad, dat is erg interessant. Mensen doen er alles aan om te voorkomen dat ze worden opgepakt voor een misdrijf. Ze duwen het vuurwerk met de zware straffen ook echt die kant op op deze manier.

Back
Bovenaan