Jouw oudejaars-verhaal

Torrr

VWC lid
Op verzoek van een lid nederlandsvuurwerk die mij een bericht stuurde dat hij een topic miste wat er normaal gesproken wel was en dit jaar nog niet :

Beschrijf hier je gevoel over het oudejaar en het gevoel tijdens de verkoopdagen van het afgelopen jaar ( dus 2011 ) en laat ons allemaal genieten van jullie belevenissen / gevoelens :)

Een quote van mezelf, januari 2012:

De 31e om half 10 ben ik in de auto gestapt om naar het dichtbij gelegen dorp Musselkanaal te gaan. Samen met een maat had ik een 10 uur doorlont project gemaakt, allebei de helft. Deze twee helften snel aan elkaar gelont en klaargezet. Nog even gewacht op een andere kameraad en toen om 10 uur mijn eerste 10uur-project ooit aangestoken. Zeer geslaagd, volgend jaar een grotere! :)

Daarna lekker een beetje knallertjes en andere kleine dingetjes gestookt. Ook enkele zelfgemaakt matten welke heerlijke knalden.

Tussen de middag lekker hamburgers gebakken en rond half 2 weer richting mijn woonplaats gereden. Snel weer wat spul in de kofferbak gegooid, waaronder wat pijlen en potjes zoals Heavy Legend en Secret Salute.
Meteen weer weggereden naar een andere kameraad om daar met veel mensen carbid te schieten, zoals we dat elk jaar doen. De bussen waren gelast en er zat een elektrische ontsteking op, dus we gaan met de tijd mee. Helaas waren de deksels een beetje uitgewerkt, waardoor niet alle bussen even goed werkten.

Naarmate het schemerig begon te worden lekker de frituur aangezet in de garage en gezellig met zijn allen aan de snacks, bier, warme chocomel of fris (ik was de enige die vuurwerk af stak, en dan blijf ik graag nuchter).
Ondertussen hadden we een lekker groot vuur gemaakt om de kou te verdrijven. Ondertussen stak ik lekker wat pijlen en cakes af om maar in de stemming te blijven, terwijl de rest met hun dronken koppen toe keek.

Half 8 weer richting huis gegaan, om daar de laatste lootjes aan mijn eerste doorlontprojectjes te leggen (even lonten controleren, kijken of alles goed vast zat, veiligheid boven alles!). Daarna nog even wat pijlen en fonteinen afgestoken. Tegen 10 uur maar 'Ik Houd van Holland' gaan kijken om de tijd te doden. In de reclames steeds een beetje spul stoken.

Toink, 12 uur. Smoksmok, gelukkig nieuwjaar, hop jas aan en naar buiten! Iedereen even een plaat met doorlontprojectjes naar buiten gedragen. De auto stond al klaar, vol geladen met vuurwerk om niet heel de tijd heen en weer te hoeven lopen en het vuurwerk bleef mooi droog.

Ja en toen konden we los... Ik begon met de Mayday van Wolff. Ik wist dat hij top was, maar ik werd toch weer verrast.. Wat een blok! Daarna volgden vele andere cakes en enkele doorlontprojecten. Ik heb er weer enorm van genoten en 2012/2013 gaat zonder meer nóg mooier worden.

Kan ik natuurlijk niet achterblijven, heb het topic alleen een klein beetje over het hoofd gezien.
Niet veel tijd nu dus zal beginnen met de verkoopdagen en verderop deze week oudjaar zelf.

28 december:
Bij me moeder thuis op 't flatje aan het stuiteren en van tv naar muziek naar computer aan het switchen elke 3 minuten.
Toch maar besloten om rond een uur of 12 naar bed te gaan omdat de forums niet veel verder kwamen dan iedereen veel plezier morgen en ik de tv ook wel gezien had voor die avond.
Wonder boven wonder was het alweer het tweede jaar dat ik prima heb geslapen.
Rond een uur of 7 opgestaan, moest namelijk tussen 7 en 8 de eerste bestelling ophalen bij de plaatselijke winkel bij mijn moeder om de hoek.
Lekker ontbeten en rond half 8 de deur uitgegaan met de fiets en een sporttas om mijn schouder.
In de winkel even rondgekeken en een paar minuutjes moeten wachten op mijn bestelling, daarna alles even gecontroleerd.
Niet omdat ik de mensen niet vertouw, het klopt immers elk jaar precies.
Toch zou ik 't jammer vinden om een product te missen die ik na maanden lang knippen en plakken van mijn lijstje had uitgekozen.
Natuurlijk klopte het dit jaar ook weer, nog even warme chocolademelk gedronken en snel een peuk gerookt waar ik geen tijd meer voor dacht te hebben terwijl ik ruim op tijd in de winkel was.
De meesten kennen dat gevoel vast wel denk ik.
Tevreden met de eerste kleine bestelling en daarna op de fiets gestapt richting mijn vader die natuurlijk nog in bed lag.
Snel mijn pa wakker gemaakt nog even wat gegeten en gedronken en in de auto gestapt richting vuurwerk-orthen, nadat ik eerst 300x had gecheckt of ik alle bestel en afhaalbewijzen wel had gepakt.
Deze had ik natuurlijk ook allemaal de eerste keer al gepakt, net als ieder jaar.
Richting den-bosch gereden waar we eerst een uur rond hebben gereden omdat de tom-tom niet had gerekend op wegwerkzaamheden, dat was de technologie in het jaar 2011 dus.
Toch kwamen we uiteindelijk in bekend gebied, ben wel vaker in den-bosch geweest aangezien er een oude vakantievriendin woonde.
De tom-tom die snapte het na een tijdje ook weer en we waren snel bij de winkel waar ik eigenlijk binnen 10 seconden alweer buiten stond omdat de bestelling al klaar stond vooraan in de bunker.
Ook een gewonnen cake uit kunnen zoeken gewonnen via vuurwerk-crew.
Gezellige winkel en een hele goede service!
Nou had ik vorig jaar dubbel geluk omdat ik ook via vuurwerk-crew(!) 300 euro aan vuurwerk(!!) mocht uitzoeken bij ano-vuurwerk Milheeze!
Dus de tom-tom mocht weer aan 't werk en al snel hadden we de stad verruild voor plattelandswegen waar je vol gas kun geven, maar waar natuurlijk wel een snelheidslimiet van 60 kilometer/h was.
Onderweg nog even gestopt om te tanken en wat te drinken en eten te halen.
En hoe kon 't ook anders dan dat er vuurwerk verkocht werd in het tankstation.
Personeel daar had er met 5 man sterk erg veel zin in, heb alleen geen enkele klant gezien die ook daadwerkelijk iets kocht of afhaalde.
Snel weer in de auto gestapt en na een kwartiertje rijden waren we bij ano-vuurwerk aangekomen.
Ik ben een echte stadsjongen dus ik was er heilig van overtuigd dat we niet goed zaten toen we een boerenerf opreden, totdat ik alle bordjes en de op het forum sterk aanbeden frietkraam zag staan.
De zaken binnen gingen erg goed, dus na even wachten en snel handen schudden toch zelf maar even een lijstje ingevuld met de hulp van een aardige medewerker in de showroom.
Was een erg lekker gevoel om met een krat vol dikke 500-grammers de winkel uit te lopen die je dan ook nog eens had gewonnen bij een prijsvraag.
(precieze aantal bakjes friet goed geschat, dat vergeet ik nooit meer.
Het personeel was erg vriendelijk en ik werd behandeld als een normale klant, ook een topzaak dus!
Nadat we een frietje gingen halen die we ook toen gratis kregen en we dus het geld maar aan een goede doelen potje gaven, weer in de auto op weg naar huis.
Thuis aangekomen was de buurman weer erg blij om te zien dat er ook dit jaar genoeg vuurwerk aanwezig was en stonden er al wat maten te wachten met hun vuurwerkcollectie en nog grotere voedsel en drank collectie voor oudejaarsdag en avond.
Alles uitgestald foto's gemaakt en daarna al wat afgestoken.
Lekker voor op straat op de 29ste wat klein spul afsteken, waarbij de buren het alleen maar leuk vinden.
Heerlijk zo'n volkswijk.
De rest van de dag begonnen met doorlonten, foto's maken, sorteren, foto's maken, doorlonten en opnieuw sorteren.
De 30 ste kwamen er al wat maten die bleven slapen, ook toen weer prima geslapen ondanks de vele knallen buiten.
31ste om 8 uur opgestaan omdat we anders in tijdsnood zouden komen, terwijl net als vorig jaar alles wat gedaan moest worden al om half 9 klaar was en we niks meer te doen hadden.
Rond een uur of 9 kwamen er weer wat maten van me en hadden we al een redelijke groep verzameld.
Buiten nog even voor de vuurkorf gezeten terwijl vriendinnen en vriendinnen van oliebollen bakten en hier de grootste lol mee hadden.
Blijkbaar vallen er erg grappige vormen te ontdekken in oliebollen die ik er zelf nooit in zie.

UIteindelijk was het kwart voor 10 en begon 't toch wel te kriebelen en besloten we naar buiten te gaan om het 10 uur project alvast klaar te zetten. Anders zouden we wellicht te laat zijn.
Toch bleek, net als elk jaar weer, dat dit in 5 minuten klaar was.

9:50
Wordt vervolgd...

////

We waren de vorige keer blijven hangen op de 31ste om 9:50, daar zal het nu dus weer verder gaan.
Daar stonden we dan, het 10 uur project klaar en nog 10 minuten wachten voordat het ook daadwerkelijk 10 uur was.
Nou en dan gaat de tijd langzaam kan ik je vertellen, nog even de discussie gevoerd om het gelijk maar aan te steken.
Uiteindelijk toch maar besloten om tot 10 uur te wachten en nog maar wat warme chocolademelk te halen met een oliebol.
Uiteindelijk werd het dan 10 uur en stak ik samen met een maat die ook elk jaar flink wat geld uitgeeft aan het vuurwerk het project aan.
Was een mooi en simpel project met enkele heavy 5 potjes, 2x de 3-stage whisteling 2 fluitbakjes en een of andere mat die niet van mij was.
De opening was geweest en de dag kon beginnen. We hadden het weer mee, niet extreem koud niet te warm en geen regen of sneeuw.
Tot een uur of 12 zijn we bezig geweest met knalblokjes, fluitblokjes kleine pijlen en single shots.
Ook ben ik sinds vorig jaar zoveel mogelijk one of a kind producten aan het verzamelen voor een mooie prijs.
Er waren dus ook producten als de smoking umbrella, wasp, novelties en parachute single shots.
De middag was aangebroken en een paar gasten gingen richting de stad om te zuipen en te smoken.
De dames die aanwezig waren vonden het ook maar niks al dat vuurwerk dus hadden we afgesproken om die avond wat rustiger aan te doen en het gezellig te maken.
Dat was echter niet helemaal naar waarheid beloofd haha
Er bleef een harde kern over van vuurwerkliefhebbers waarna we besloten naar een andere gozer thuis te gaan wiens moeder altijd frituurt smiddags.
Even een half uur gegeten en daar een half uurtje afgestoken. Er was 2 weken voor oud en nieuw een baby geboren bij de buren en dus besloten we om de planning wat om te gooien en wat eerder naar mij te gaan zodat die baby niet gelijk in zijn eerste 2 weken voor de rest van zijn leven bang zou zijn haha
Een uur of 2 was het en we besloten dat het nu niet meer te vroeg was voor wat bels spul.
We begonnen dus met wat matten en knallers wat zich meerdere keren herhaalde.
Indrukwekkend vuurwerk dat belgische knalspul, maar toch hadden we al gelijk afgesproken om het een jaar groot aan te pakken met matten en knallers en het daarna weer voor gezien te houden.
Er zitten namelijk gasten tussen met voorwaardelijke straffen en zo mooi is dat spul nou ook weer niet.
Toch hebben we dit jaar met puur Nederlandse bestellingen en wat liters benzine (edit: voor de auto bedoel ik om naar verschillende dealers te gaan) waarschijnlijk weer een topcollectie, maar daar gaat dit verhaal niet over.
Het begon inmiddels te schemeren en er kwamen wat kleine kinderen naar buiten met wat klein siervuurwerk. We besloten om het belgische spul dus even aan de kant te leggen en wat potjes en pijlen af te gaan steken.
Alle kinderen een vuurwerkbril gegeven. Het zinnetje, wat als ik me niet vergis sisser in zijn naam had staan, een dag voor *** met een bril is beter dan een heel leven met een witte stok helpte erg goed bij de wat meer modebewuste kinderen.
Ondertussen werd het alweer etenstijd en ging iedereen zijn eigen gang voor familieverplichtingen.
Ook bij mij thuis verzamelde er een groot deel van de familie en zijn we een uurtje binnen geweest voor de maaltijd.
Daarna bezig geweest samen met me neefjes om wat in de tuin af te steken, wat kun je die mannetjes blij maken met alleen al een enkele single shot.
Rond een uur of 8 verzamelden er zich weer wat maten en zijn we begonnen aan het grote sierspul, non stop hebben we tot een uur of 11 flink geknald en mooie cakes de lucht ingeschoten.
Om 11 uur ging iedereen weer een beetje zijn eigen weg en ben ik even naar youp gaan kijken.
De tijd tikte verder en voordat ik het wist kwam er een klok in beeld en ben ik naar buiten gegaan, na handen geschud te hebben en tantes gezoend te hebben die je elke keer weer probeert te ontzien haha.
Elk jaar zeg ik tegen mezelf eerst kijken dan afsteken, alleen komt dit er nooit van natuurlijk.
Heb me neefjes en de kinderen van de buren dus even hun gang laten gaan met de meterpakketjes en ben samen met mijn vader en ooms aan het grote sierwerk begonnen.
Wat een machtige blokken hadden we toch weer staan zeg, verbaas me elk jaar wat er uit zo´n Nederlandse 500/grammer komt.
Rond een uur of 1 waren de grote blokken allemaal de lucht ingegaan en hebben we nog een mat uitgerold.
Velen toen dit om 12 uur wij vinden dit echter niet verstandig met die kleine kinderen buiten, maar dat is per straat anders.
Na de mat nog wat klein spul afgestoken en weer richting vrienden gegaan met een sporttas vol middelgrote cakes.
Toen ik binnenkwam was de helft al aardig van de wap en heb ik wat blokken afgeschoten samen met de maten die ook nog veel met vuurwerk bezig zijn en ook allemaal wat leuks mee hadden genomen.
Rond een uur of 3 gingen de meeste naar de stad en bleef ik achter met 3 anderen waarmee ik al het grootste deel van de dag vuurwerk had staan afsteken.
We twijfelden nog even om te gaan, maar besloten dat we elk weekend naar de stad konden en we eigenlijk nog wel wat siervuurwerk wilden afsteken en daarna snel naar bed wilden.
Kaartjes hadden we toch niet. En ookal kenden we de meeste portiers zou er met nieuwjaar toch strenger gecontroleerd worden.
Zo gezegd zo gedaan, we pakten er nog wat pijlenpakketen bij en een paar middelgrote fonteinen.
We eindigden met een cobra die een maat van me van zijn broertje had gekregen.
Machtig spul is dat zeg, maar ook hier geldt eens en nooit meer. Als iemand het afsteekt staan wij erbij, maar we schaffen het niet meer aan doordat de sancties voor ons het niet waard zijn.
Na deze knaller gingen we ieder onze eigen weg, op de een of andere manier ben ik ook in bed beland want rond een uur of 11 werd eraan gebeld door maten die mee kwamen vegen.
Daar ging ook al snel een uurtje of 5 inzitten en 5 ritjes naar de stort en heel wat blaren later was alles weggeveegd in vuilniszakken gedaan en was alles schoongespoten.
Nog wat oliebollen gegeten en daarna zat het er echt weer op voor dit jaar, vele mooie herinneringen maar toch ook wel een zwart gat waar je de komende 3 dagen in valt.

Nu is het echter alweer 7 december en mogen we bijna weer, de plannen zijn alweer gemaakt.
De bestellingen de deur uit, en de groep komt voor het grootste deel weer bij elkaar dit jaar.
Ik heb er weer zin in, jullie ook??!!

////

Laatst bewerkt:
Pfieuw, het is gelukt en de sfeer na het schrijven van dit verhaal met een mok warme chocolademelk en uitzicht op besneeuwde wegen is weer helemaal terug!!

Back
Bovenaan