• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[Jorge] FP3 Small

Status
Niet open voor verdere reacties.
nou het is een Ce categorie 3 nummer en dan mag er max 5 gram flash in een knaller.
dus die kruid vermindering is uit kostenoogpunt.
maar hij schijnt niet veel zachter te knallen als de oude versie ook al is de kruid hoeveelheid gehalveerd. nog even over de fp3 small zelf geweldig spul, klein goedkoop een felle flits en een keiharde knal. Doe mij liever deze kleine knaller in plaats van een cobra 6.

Nog steeds goede shit!
Lekkere klappertjes, alleen helaas dat ze achter uit gaan.
Heb de oude pakjes en ook die nieuwe widowmaker2 pakjes. Zijn precies het zelfde maar vind de oude pakjes gewoon chiller.

Nog steeds toppiewoppie spul!

Net nog een paar afgestoken van de nieuwe versie, en nog steeds ondanks het formaat erg indrukwekkend! Silver cracker is er niks bij.

Iemand enig idee waarom deze knallers niet op de belgische markt worden toegelaten? Gezien het aantal gram en dat er geen vlam voor zit zouden deze toch gewoon moeten mogen?

Iemand enig idee waarom deze knallers niet op de belgische markt worden toegelaten? Gezien het aantal gram en dat er geen vlam voor zit zouden deze toch gewoon moeten mogen?

In België mogen geen nieuwe keuringsnummers meer worden afgegeven voor knalvuurwerk tot 4 juli 2017. Tot die datum gelden daar nog de "oude regels" voor knalvuurwerk vanaf 2000, dus maximaal 2 gram (flash)kruit per knaller/250 gram per mat. Vóór 2000 waren er trouwens in België nauwelijks regels voor vuurwerk.
Een Fp3 small in België betekent een nieuw keuringsnummer...
Wat dus veel importeurs daar doen is een nieuwe knaller importeren op een oud keuringsnummer van vóór 4 juli 2010 (zoals bijvoorbeeld de nitrate- thunders, supervlinders van Pyrostar en de Zena-traat van Original die op het nummer van de "C20B- greenlightcracker" wordt geïmporteerd).
Vanaf 2017 gelden daar voor knalvuurwerk de regels van EU-categorie 2 (consumentenvuurwerk vanaf 16 jaar).
Dat betekent voor buskruitknallers maximaal 6 gram en 100 gram per mat en voor flashknallers maximaal 0,5 gram (of 1 gram slow-flash) en 25 gram per mat.
Voor al het siervuurwerk en vuurwerk anders dan grondknallers gelden momenteel al de EU-eisen voor categorie 2.

Laatst bewerkt:
Valt wel mee, ze zijn op andere vlakken door de CE een stuk vooruit gegaan (weer), behalve de vuurpijlen (die 75 gram blijven) mogen andere artikelen meer grammen kruit bevatten, zoals de fonteinen (van 100 naar 250 gram), singleshots (van 20 naar 25 gram), en cakes (van 250 naar 500). Het knalvuurwerk wat in België te koop is vanaf dat jaar zal altijd nog stuken beter zijn dan wat wij hier in Nederland voor een zooi hebben.
Belgie mag dan ook meer buskruit in de knallers hebben, dit is tot 2017 ook 2 gram, daarna 6 gram.

Ook een meegemaakt van de nieuwe versie (met CE en 0.83 gr NEC)
Wat een flinke klap komt er van zo'n klein nitraatje af! Deze knal was echt boven mijn verwachting.
Kek hebbedingetje!

Ik twijfel heel erg of ik deze moet kopen.
Hoe gaan deze bijvoorbeeld in vergelijking met de standaard Thumping Thunder uit België?
Goedkoop zijn ze uiteraard wel, ik krijg ze voor ongeveer €3,50 per pakje van 30.

Ik twijfel heel erg of ik deze moet kopen.
Hoe gaan deze bijvoorbeeld in vergelijking met de standaard Thumping Thunder uit België?
Goedkoop zijn ze uiteraard wel, ik krijg ze voor ongeveer €3,50 per pakje van 30.

Ze gaan ongeveer zoals een gemiddelde Belgische knaller en de Thumping Thunders zijn er niet meer en waren ook duurder. Verder mogen prijzen hier niet. :wink:

Dat was eerder al eens besproken. De reden dat ze in België niet kunnen worden verkocht is dat er in België geen nieuwe knalproducten op de markt mogen worden gebracht. Dat is zo geregeld met 2017 in het vooruitzicht; vanaf dan veranderen de regels en mag er nog maar 0,5 gram flash in knalvuurwerk zitten, en ook een heel stuk minder in totaal dan nu in matten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan