Jongen hand verloren na vuurwerkongeval in Den Bosch

Wat een verschrikkelijk verhaal. Niemand verdient het om zijn hand kwijt te raken. Heel veel sterkte aan hem en zijn familie!
De enige plek waar Cobra's thuishoren zijn in shows. (Al heb ik nooit een show gezien waaarin ze ze gebruikten, maar wel soortgelijke grondknallers.) Hopelijk wordt het na 2017 moeilijker voor de illegale handel om aan F4 spullen te komen. Ongelofelijk hoe dit in de handen van een kind van 12 belandt.

Ik zie mensen zeggen slechte kwaliteit en namaak troep. Kan allemaal natuurlijk maar er zit toch altijd nog een lont aan, als het een visco heeft dan zou het in mijn ogen nog steeds niet gebeuren om in de hand te ontploffen tenzij je hem dus in de hand houd met alle gevolgen van dien. Dit gaat niet op natuurlijk wanneer de namaak is uitgerust met een ander soort lont dat extreem snel ontbrand.

Heb ik dit zo goed of zie ik wat over het hoofd? Sneu voor de jonge man natuurlijk.

Mocht dit inderdaad een geval zijn van eigen schuld door het te lang in de hand houden of ander stoer gedrag dan is dit wel het uitstekende voorbeeld waar het fout gaat bij zowel ouder als kind. Kind die het niet hoort te hebben en fout afsteekt. Ouders die niet toe zien en wellicht nooit is over vuurwerk heb gesproken op het eventuele gevaar. Nu krijgt het vuurwerk de schuld terwijl het wellicht totaal niet daaraan ligt.

Cobra 6 hoort niet thuis in de gewone vuurwerk wereld maar dit had ook iets anders kunnen zijn met dergelijke verwondingen. Toezicht en voorlichting, vuurwerk is net sex drugs en tabak en alcohol daar hebben we het tenslotte ook over juiste voorlichting en toezicht en niet over verboden.

Sterkte aan alle betrokkenen van deze jonge man! En verder laat men toch is leren van de gebeurtenissen en niet het gevaar op zoeken

Gaan de europese richtlijnen hier nog wat tegen doen in 2017? Of blijft het gewoon verkocht worden?

Gaan de europese richtlijnen hier nog wat tegen doen in 2017? Of blijft het gewoon verkocht worden?

De Cobra 1 t/m 8 zijn al ingedeeld in categorie 4 (F4), dus in de hele Europese Unie is het professioneel vuurwerk, ook in het land van herkomst (Italië). Alleen mensen met een aantoonbaar (landelijk bepaald) certificaat mogen dat vuurwerk kopen.
Professioneel vuurwerk komt via allerlei omwegen toch op de zwarte markt, blijkbaar. Dat kan moeilijk worden bestreden, ook vanaf 2017. 4 juli 2017 is alleen de deadline voor alle EU-lidstaten om aan de CE-regelgeving te voldoen en oude voorraden non-CE vuurwerk op te maken.
Het in de wandelgangen besproken 'paspoort voor professioneel vuurwerk' vanaf 2017 zal daar ook weinig aan veranderen, ben ik bang. Mij dunkt dat illegale tussenhandelaren geen professionele vuurwerk-bezigers zijn; alleen diegene die het voor het eerst op de zwarte markt lanceert en het dus bij de fabriek op een legale wijze inkoopt.

Hoe triest ook denk ik dus dat dit soort situaties helaas altijd zullen blijven bestaan: professioneel vuurwerk in de handen van mensen die het niet met voorzichtigheid of voorzorgsmaatregelen benaderen waardoor er ernstige ongelukken gebeuren.

De Cobra 1 t/m 8 zijn al ingedeeld in categorie 4 (F4), dus in de hele Europese Unie is het professioneel vuurwerk, ook in het land van herkomst (Italië). Alleen mensen met een aantoonbaar (landelijk bepaald) certificaat mogen dat vuurwerk kopen.
Professioneel vuurwerk komt via allerlei omwegen toch op de zwarte markt, blijkbaar.

Cobra wordt nergens in Nederland in shows gebruikt en enkel gemaakt voor de zogenaamde liefhebbers.

Cobra wordt nergens in Nederland in shows gebruikt en enkel gemaakt voor de zogenaamde liefhebbers.

Klopt, maar toch wordt het als zijnde "professioneel vuurwerk" op de markt gehouden door de fabrikant.
We weten dat alle knallers met meer dan 5 gram flash of strijkers met flash (die dus binnen F4 vallen) in de praktijk nooit in shows worden gebruikt.
Voor zover ik weet worden er aan categorie 4 vuurwerk nauwelijks eisen voor kruitinhoud gesteld; er wordt alleen gekeken of de samenstelling, gewicht of ontstekingsmethode anders is dan wat in F2 en F3 is toegestaan. Zo ja, dan is het "professioneel vuurwerk", ookal moet ik de eerste vuurwerkshow met Cobra's en andere knallers nog tegenkomen ;)

Dit is hetzelfde verhaal voor categorie F4 blokken, pijlen en shells, die via een omweg ook op de illegale markt komen.

Ik heb nog nergens een document kunnen raadplegen waarin nadere eisen voor Categorie 4 vuurwerk worden gesteld. Wie weet is dat vanaf 2017 wel het geval.

Er is zoveel te zeggen over dit onderwerp mijn vingers jeuken ervan maar het heeft verder toch geen zin.ik beperk mij maar tot mijn medeleven en steun aan de familie en het mannetje te veklaren bij deze.

Ik heb op verschillende demo's van de Knalshop in Rotterdam wel grondknallers gehoord die duidelijk meer dan 5 gram bevatten. Deze werden gebruikt aan het begin en aan het eind van de finale:
Verder heb ik inderdaad nooit grondknallers bij shows gezien.

Ik heb op verschillende demo's van de Knalshop in Rotterdam wel grondknallers gehoord die duidelijk meer dan 5 gram bevatten. Deze werden gebruikt aan het begin en aan het eind van de finale:
Verder heb ik inderdaad nooit grondknallers bij shows gezien.

Dit zijn concussions,

Volgens onze ombudsman Ruben Koet had deze jongen een blindgegane cobra opnieuw aangestoken, waarna het direct in zijn hand ontplofte. Toch raar, de meeste cobra's hebben een preburner. Misschien een namaak of een ander stuk illegaal plofwerk.
Mocht dat het geval zijn geweest vind ik dat de media het zoals altijd weer van één en dezelfde perspectief belichten; alle vuurwerk is gevaarlijk, illegaal vuurwerk dit, kracht van een granaat, etc., terwijl dit ook had kunnen gebeuren met een stuk Nederlands vuurwerk. Gewoon oliedom om opnieuw aan te steken.

Ik gun deze leed werkelijk aan niemand, maar ik kan er niet omheen: eigen schuld...

Volgens onze ombudsman Ruben Koet had deze jongen een blindgegane cobra opnieuw aangestoken, waarna het direct in zijn hand ontplofte. Toch raar, de meeste cobra's hebben een preburner. Misschien een namaak of een ander stuk illegaal plofwerk.
Mocht dat het geval zijn geweest vind ik dat de media het zoals altijd weer van één en dezelfde perspectief belichten; alle vuurwerk is gevaarlijk, illegaal vuurwerk dit, kracht van een granaat, etc., terwijl dit ook had kunnen gebeuren met een stuk Nederlands vuurwerk. Gewoon oliedom om opnieuw aan te steken.

Ik gun deze leed werkelijk aan niemand, maar ik kan er niet omheen: eigen schuld...

Cobra 6 2G? ;)

image-5417202.jpg

Die cobra 2G serie en die cobra 8 vind ik maar gevaarlijke troep. Begrijp me niet verkeerd Di Blasio Elio is een top bedrijf maar met zulk zwaar vuurwerk vind ik het altijd wel fijn dat er een preburder opzit. Hierdoor is duidelijk te zien dat het aan staat. Wat dit geval betreft. Het zal waarschijnlijk wel namaak zijn geweest maar wat doet een 12 jarige met een cobra vraag ik me dan altijd weer af...

Die cobra 2G serie en die cobra 8 vind ik maar gevaarlijke troep. Begrijp me niet verkeerd Di Blasio Elio is een top bedrijf maar met zulk zwaar vuurwerk vind ik het altijd wel fijn dat er een preburder opzit. Hierdoor is duidelijk te zien dat het aan staat. Wat dit geval betreft. Het zal waarschijnlijk wel namaak zijn geweest maar wat doet een 12 jarige met een cobra vraag ik me dan altijd weer af...

Cobra 8 vooral, heel kort lontje. Het lijkt alsof DBE denkt dat het een doorsnee nitraat is, maar ik heb liever iets meer tijd om weg te rennen... Zeker een vreemde eend in de bijt, die 8 zo zonder preburner.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan