• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

‘Jack (14) heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’

Guusje

VWC lid
IMG_0746.jpeg

Renate (49) verliest zoon (14) bij vuurwerkongeluk op oudejaarsavond: ‘Jack heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’​

De 14-jarige Jack die op oudejaarsavond in Rotterdam om het leven kwam tijdens het afsteken van vuurwerk, was het jongste kind van de Antwerpse Renate Degryse (49). ,,Ik vertrouwde Jack blindelings met vuurwerk, want vuurwerk was zijn passie en hij wist er alles van”, zegt ze gebroken.

Annick Grobben 03-01-25, 10:15
Laatste update: 10:22

Jack Hoogendijk stierf enkele uren voor de jaarwisseling, toen een shell (illegaal vuurwerk dat alleen te koop is voor professionals, het wordt ook wel een mortierbom genoemd) voortijdig in zijn handen ontplofte. Het drama speelde zich af in Rotterdam, vlak bij het huis van Jacks vader. Zowel de vader als Jacks broers Nick (15) en Wessel (26) zagen het voor hun ogen gebeuren.

article-quote-4279b08f42.svg

Ik moest en ik zou Jack zien, anders had ik nooit kunnen geloven dat hij dood was. Ik zag een lach op zijn gezicht. Dat geeft me toch wat troost

Renate, mama van Jack

,,Op oudejaarsavond waren de kinderen bij hun vader, met wie ik niet meer samen ben”, vertelt Renate. ,,Maar ik zou laat op de avond nog naar Rotterdam gaan, speciaal voor het vuurwerk dat Jack zou afsteken. Hij was gek op vuurwerk. Hoe dichter bij oudejaarsavond, hoe meer die jongen ging stralen. Natuurlijk wilde ik daar als moeder bij zijn.”

Lach op zijn gezicht​

,,Ik stond net te bedenken welke kleren ik zou aantrekken om naar Rotterdam te rijden, toen om 21.10 uur de telefoon ging”, vervolgt Renate. ,,Jacks vader aan de lijn. Hij was in shock. ‘Er is iets ergs gebeurd! Zijn arm ligt eraf!’ Hij sloeg wartaal uit. Ik wist niet over wie hij het had. Maar toen zei hij: ‘Hij is al overleden. Het is Jack!’’’

,,Niks drong nog tot me door, behalve dat ik zo snel mogelijk bij mijn kind wilde zijn. Ik sprong in de auto en was binnen 40 minuten in Rotterdam. Ik reed plankgas. Ik denk dat elke flitspaal mij heeft geflitst.”

Jack heeft niet eens de kans gehad om een paar honderd meter weg te rennen, zoals hij altijd doet wanneer hij zo’n pijl afvuurt. Dat ding is metéén met een enorme kracht ontploft

Renate, moeder van Jack
,,Maar ik moest en ik zou Jack zien, anders had ik nooit kunnen geloven dat hij dood was”, gaat Renate verder. ,,Het was te onwerkelijk. De dag ervoor had ik de kinderen nog bij mij gehad en waren we gaan karten en hebben we nog verstoppertje gespeeld. En nu... zou Jack er ineens niet meer zijn?!’’
,,Ik mocht hem even zien. Hij lag in een tentje, hulpverleners en politie liepen af en aan. Ze hadden Jack helemaal afgedekt, alleen zijn hoofdje was te zien. Ik zag een lach op zijn gezicht. Dat is wat me nu ergens wat troost geeft.”

IMG_0747.jpeg

Beetje bij beetje hoorde Renate wat er precies was gebeurd. ,,Terwijl Jacks vader en zijn twee broers op de stoep stonden toe te kijken, stak Jack zijn shells af op de trambaan die in het midden van de weg loopt. Hij vroeg zijn vader of hij er nog ééntje mocht afsteken en dat mocht. Ze hebben Jack nog ‘Kijk, papa!’ horen zeggen.’’

,,Ze zagen hem vanaf afstand met zijn aansteker bezig. En toen ging het mis. Jack heeft niet eens de kans gehad om een paar honderd meter weg te rennen, zoals hij normaal altijd doet wanneer hij zo’n pijl afvuurt. Dat ding is metéén met een enorme kracht ontploft. Wessel heeft nog geprobeerd om Jack te reanimeren, maar hij viel niet meer te redden.”

Reacties​

,,Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik niet bij het moment was, want dan hadden wij dit gesprek waarschijnlijk niet meer gehad. Dat zou ik als moeder niet hebben overleefd. Jacks vader krijgt die laatste beelden nooit meer van zijn netvlies af. Ook voor zijn broers is dit een trauma voor de rest van hun leven.”

Vuurwerk, dat was Jacks passie. Hij kende er alles van en was er supervoorzichtig mee. Daar stuntte hij niet mee. Nooit

Renate, mama van Jack

En ja, Renate leest de reacties op het internet ook, over welke ouders een kind van 14 nu met zwaar vuurwerk laten spelen. Ze zucht. ,,Op één zo’n reactie heb ik gereageerd, met de woorden: waar je ogen niet waren, moet je mond niet praten. Mensen veronderstellen zelfs dat Jack in zijn eentje thuis met vuurwerk bezig was en dat hij kon doen en laten wat hij wilde. Néé, dus. Sommigen zeggen dat hij die vuurwerkpijl een tweede keer afstak. Wat ik dan denk? Dat die mensen Jack helemaal niet kennen, want dat zou die jongen never ever doen.”

IMG_0748.jpeg

,,Jack was super voorzichtig als het over vuurwerk ging”, benadrukt zijn moeder. ,,En niet alleen dat: hij wist er alles van. En ja, je zou kunnen zeggen dat we hem geen vuurwerk hadden mogen laten kopen. Maar nogmaals: als we het hem hadden verboden, had hij het toch gekocht. Het was zijn passie.”

Clown van de bende​

,,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”

Hem zag je nooit achter een computer, maar altijd buiten. Flink was hij ook. Gevallen met zijn fiets? Dat boeide hem niet. Hij wreef eens over zijn wond en ging door

Renate, mama van Jack

,,Maar al dat analyseren brengt mijn jongste niet terug”, zegt ze. ,,Het doet ontzettend pijn dat mijn kind nu voorgoed weg is. Jack was de clown van de bende. Altijd aan het grappen. Dat was er eentje, om het op zijn Rotterdams te zeggen, die je dag en nacht in je broek liet zeiken van het lachen.”

IMG_0749.jpeg

Geen pijn gehad​

,,Wat ik het meest van hem ga missen? Hoe hij me met zijn gekke bekken en grapjes aan het lachen kreeg”, zegt Renate tot besluit. ,,Hoe hij elke zin die hij tegen me zei, onveranderlijk begon met ‘mama’. Want zo kon hij er zeker van zijn dat ik luisterde.’’

,,Soms denk ik dat die grijns op zijn gezicht weer één van zijn grapjes is. En dat hij elk moment kan opstaan en zeggen: ‘Kom mama, we gaan naar huis!’ Maar dan is er weer die realiteit. En de enige troost die ik dan heb, is dat hij geen pijn heeft gehad en op zijn gelukkigst is gegaan.”

Heftig om dit te lezen en ook ik heb mijn gedachten hier over, maar ik ga niet oordelen. Sterkte voor de nabestaanden en RIP Jack 😪

Welke vader laat zijn kind van 14...... Hoe dan ook vreselijk voor de nabestaanden! Handel in cobra's en shells moet keihard worden bestraft, want kinderen zien simpelweg het gevaar zelf niet.

Tjah, een leven veel te jong weg... Het heeft geen zin om te oordelen idd, het voegt niks meer toe.
Maar ook ik vind hier wel wat van. Ik ben zelf vader van 4 kinderen en ik weet dat dit nooit en te nimmer gaat gebeuren.

Voor de ouders en andere nabestaanden is dit natuurlijk verschrikkelijk.
Daar is geen enkele twijfel over, en voor hen heeft het geen nut om dit kapot te analyseren.
Ze zijn een kind kwijt geraakt, op een hele brute wijze.

Maar we zitten hier op een vuurwerkforum en ik vind het belangrijk om juist wel te oordelen.
Er komen niet alleen kenners op dit forum zoals de meesten van ons dat zijn, maar ook jochies die te gast zijn en online hopen de hardste knallers te vinden.

Hier is duidelijk iets fout gegaan in de opvoeding, en is er te naïf omgegaan met professioneel vuurwerk.
De betrokkenen hadden geen flauw benul, dat blijkt wel uit de omschrijvingen van het gebruikte vurwerk.

Professioneel vuurwerk hoort niet thuis in handen van de normale consument, maar al helemaal niet in handen van kinderen.
Als je geen onderscheid kunt maken tussen visco en schietlont, als je geen besef hebt van afstanden, en als je niet beschikt over de juiste kennis; blijf er vanaf!

Laat dit voor veel mensen alsjeblieft een les zijn; het is geen speelgoed, en het is niet stoer!
Hou je aan de regels, anders speel je letterlijk met vuur.

Sterkte voor de nabestaanden.

Maar ik moet 1 dingetje kwijt.
Niet dat ik zo'n voorbeeldige vent ben. Maar toen ik 14 was, was ik niet met degelijk vuurwerk bezig. Laat staan, dat ik dat soort vuurwerk op die leeftijd durfte af te steken.

Niet dat ik zo'n voorbeeldige vent ben. Maar toen ik 14 was, was ik niet met degelijk vuurwerk bezig. Laat staan, dat ik dat soort vuurwerk op die leeftijd durfte af te steken.
Weet niet hoe oud jij was maar toen ik 14 was toen was ik al blij met strijkers uit België. En m1000 knallers die in zilveren folie. Ook toen had je al Shells maar dat was dan meer voor de grotere boefjes hahah

Hoe oud ben je nu? Tijden veranderen.

Het is bijzonder lastig, zeker als vader, om hier niet over te oordelen. Maar kennelijk gaat het om liefhebbers die hier mogelijk meelezen en/of zelfs lid zijn.

Sterkte aan de nabestaanden!

Het is ten eerste natuurlijk tragisch.
Als vuurwerkfanaat vind ik er zeker ook iets van en het verhaal kent vanuit het oogpunt van de moeder objectief gezien natuurlijk wel een aantal kromme redenaties (die ik vanuit haar emotie en onwetendheid goed kan plaatsen vanuit haar beeld, laat dat duidelijk zijn) die dan door de anti-vuurwerklobby weer perfect ingezet kunnen en zullen worden als PR materiaal om alles maar af te schaffen.

Als vader van een puberdochter van 13 zie ik echter van dichtbij hoe 'stoer' het tegenwoordig gevonden wordt om met cobra's te spelen alsof het rotjes zijn.
Mijn dochter heeft de behoefte niet direct maar ze komt wel thuis met de verhalen en hoe gemakkelijk het is om aan het zware spul te komen, een sprankje nieuwsgierigheid is er altijd wel op die leeftijd. Ik praat met haar over mijn eigen vuurwerkverleden (als jongen van 14 liep ik de 31e overdag ook over straat met de rotjes en af en toe een strijker /nitraatklapper,) maar onder invloed van social media is het echt wel extremer geworden, de jongeren hitsen elkaar steeds meer op (zie ook de 'vuurwerkcompilatie' video's met shells op kruispunten etc etcwaar je toch echt niet goed van word). Alles voor de views en verstand is niet meer aanwezig.

Oplossingen zijn er niet echt denk ik, verbieden niet, voorlichting werkt maar minimaal denk ik, dan toch een rol van ouders om op zn minst wat meer zicht te houden op waar de kinderen zich mee bezighouden en het er met ze over hebben?
Ik hoop elk jaar maar weer dat het meevalt en dat we verstandiger worden om zo nog heel lang te kunnen genieten van deze traditie.

Ik wil hier niet teveel over kwijt maar enkele feiten.

Een persoon onder de 16/18 die vuurwerk afstak… verboden
Het afsteken of voorhanden hebben van F4 vuurwerk.. verboden
Plaats van afsteken gold een vuurwerk afsteek verbod.. verboden

Uitspraak burgemeester van die stad… consumenten vuurwerk moet verboden worden…. Hoe dan?

Maar even resumé,
Als 14 jarige onder toezicht van een ouder F4 vuurwerk afsteken…. dan heb je echt als ouder een paar dingen niet op een rijtje. Het is heel tragisch maar ergens ook niet.

Die moeder weet ook weer veelvuldig de media te vinden, en dat is niet de eerste keer (https://archive.is/fxiR3). Woont volgens dit artikel ook niet eens in Nederland, dus hoe goed heeft ze het slachtoffer en haar zoon in de gaten kunnen houden en 'kunnen vertrouwen met F4 vuurwerk'. Zou toch ook denken dat je prioriteiten wel ergens anders liggen als je zoon op deze verschrikkelijke leeftijd overlijdt dan meteen allerlei verschillende media opzoeken. Blijft natuurlijk wel enorm tragisch, maar wel een verhaal om vraagtekens bij te zetten.

Laatst bewerkt:
Het is heel triest dat dit gebeurd, sterkte voor alle nabestaanden..maar ik denk bij een totaal verbod op siervuurwerk voor consumenten dat dit alleen maar erger gaat worden, er zullen meer slachtoffers binnen komen met ernstige letsels of misschien wel dode..ik weet van een aantal artsen bij mij op het ziekenhuis waar ik werk dat die niet zitten te wachten op een totaal verbod..die heb ik al weten te overtuigen wat de gevolgen zullen zijn..wel vind ik dat er meer en strenger gehandhaafd moet worden..zwaarder straffen bij rellen en hulpverleners aanvallen..

Dit is het gevolg van hoe makkelijk je als puber aan dit soort materiaal kunt komen. Wat mij shockeert is dat dit geen vreselijke ondoordachte actie is van een ongehoorzame puber die alles stiekem deed maar dat hij dit met toestemming van zijn ouders deed. De ouders hebben echt geen benul gehad van waar hij mee bezig was lijkt het, met dit vreselijke gevolg. Als ouder kun je je dit aanrekenen, neemt niet weg dat dit verschrikkelijk is voor hen, je ergste nachtmerrie

Aan de andere kant wordt dit weer gebruikt in de media om voor een verbod te pleten, wat natuurlijk complete waanzin is. Met een verbod op consumenten vuurwerk gaan de sluizen van het zware vuurwerk helemaal open, de vraag is er en de markt gigantisch. Ik hoop dat er nuchtere beleidsmakers zijn die zich dit ook realiseren.

Ik maak me zorgen om mijn eigen puber zoon, blijven praten en gevaren bespreken is het enige wat je kunt doen.

Laatst bewerkt:
Voor de ouders en andere nabestaanden is dit natuurlijk verschrikkelijk.
Daar is geen enkele twijfel over, en voor hen heeft het geen nut om dit kapot te analyseren.
Ze zijn een kind kwijt geraakt, op een hele brute wijze.

Maar we zitten hier op een vuurwerkforum en ik vind het belangrijk om juist wel te oordelen.
Er komen niet alleen kenners op dit forum zoals de meesten van ons dat zijn, maar ook jochies die te gast zijn en online hopen de hardste knallers te vinden.

Hier is duidelijk iets fout gegaan in de opvoeding, en is er te naïf omgegaan met professioneel vuurwerk.
De betrokkenen hadden geen flauw benul, dat blijkt wel uit de omschrijvingen van het gebruikte vurwerk.

Professioneel vuurwerk hoort niet thuis in handen van de normale consument, maar al helemaal niet in handen van kinderen.
Als je geen onderscheid kunt maken tussen visco en schietlont, als je geen besef hebt van afstanden, en als je niet beschikt over de juiste kennis; blijf er vanaf!

Laat dit voor veel mensen alsjeblieft een les zijn; het is geen speelgoed, en het is niet stoer!
Hou je aan de regels, anders speel je letterlijk met vuur.
Precies, op een forum als deze 'mag' dit toch gewoon besproken worden lijkt mij.
Zeker omdat dit voorval opnieuw een extra reden is voor mensen om voor een totaalverbod te pleiten, wat feitelijk de plank compleet misslaat..
Juist dat moeten we blijven benoemen!
Dit is geen consumentenvuurwerk geweest, maar professioneel (verboden) spul, wat zeer waarschijnlijk ook niet op de juiste manier gebruikt is (anders was dit m.i. nooit gebeurd).
We hoeven inderdaad niet per se met de beschuldigende vinger te wijzen, maar er is niets mis met het duiden van de feiten en de onwaarheden.

Als vader wordt ik echt ontzettend misselijk van de gedachte je kind kwijt te raken. Al helemaal op deze manier. Gelijktijdig kan ik mij niet inbeelden dat als mij dit zou overkomen ik 2 dagen na het plaatsvinden al zo breed in de media zou verschijnen. Ik las op 1 januari al een artikel van z’n broer(s).

Het verhaal roept vooral vraagtekens op. Hoe iemand met “kennis van zaken” zoals z’n familie omschrijft dit kan overkomen. Gebruikte hij de juiste materialen? Was dit überhaupt gepast bij iemand van 14 jaar oud?

Ergens maakt het niets meer uit. Het leed is al geleden. Het is verschrikkelijk.

Die moeder weet ook weer veelvuldig de media te vinden, en dat is niet de eerste keer (https://archive.is/fxiR3). Woont volgens dit artikel ook niet eens in Nederland, dus hoe goed heeft ze het slachtoffer en haar zoon in de gaten kunnen houden en 'kunnen vertrouwen met F4 vuurwerk'. Zou toch ook denken dat je prioriteiten wel ergens anders liggen als je zoon op deze verschrikkelijke leeftijd overlijdt dan meteen allerlei verschillende media opzoeken. Blijft natuurlijk wel enorm tragisch, maar wel een verhaal om vraagtekens bij te zetten.
Dit is wel heel opmerkelijk zeg.
Bijna ongeloofwaardig zelfs.

Edit; ik zie dat zoon jack ook in dat artikel wordt benoemd, met foto erbij.
Deze mevrouw houdt blijkbaar gewoon van de aandacht, én heeft knetterveel pech in het leven als het gata om haar zoons.

Back
Bovenaan