Guusje
VWC lid

Renate (49) verliest zoon (14) bij vuurwerkongeluk op oudejaarsavond: ‘Jack heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’
De 14-jarige Jack die op oudejaarsavond in Rotterdam om het leven kwam tijdens het afsteken van vuurwerk, was het jongste kind van de Antwerpse Renate Degryse (49). ,,Ik vertrouwde Jack blindelings met vuurwerk, want vuurwerk was zijn passie en hij wist er alles van”, zegt ze gebroken.Annick Grobben 03-01-25, 10:15
Laatste update: 10:22
Jack Hoogendijk stierf enkele uren voor de jaarwisseling, toen een shell (illegaal vuurwerk dat alleen te koop is voor professionals, het wordt ook wel een mortierbom genoemd) voortijdig in zijn handen ontplofte. Het drama speelde zich af in Rotterdam, vlak bij het huis van Jacks vader. Zowel de vader als Jacks broers Nick (15) en Wessel (26) zagen het voor hun ogen gebeuren.
![]()
Ik moest en ik zou Jack zien, anders had ik nooit kunnen geloven dat hij dood was. Ik zag een lach op zijn gezicht. Dat geeft me toch wat troost
Renate, mama van Jack
,,Op oudejaarsavond waren de kinderen bij hun vader, met wie ik niet meer samen ben”, vertelt Renate. ,,Maar ik zou laat op de avond nog naar Rotterdam gaan, speciaal voor het vuurwerk dat Jack zou afsteken. Hij was gek op vuurwerk. Hoe dichter bij oudejaarsavond, hoe meer die jongen ging stralen. Natuurlijk wilde ik daar als moeder bij zijn.”
Lach op zijn gezicht
,,Ik stond net te bedenken welke kleren ik zou aantrekken om naar Rotterdam te rijden, toen om 21.10 uur de telefoon ging”, vervolgt Renate. ,,Jacks vader aan de lijn. Hij was in shock. ‘Er is iets ergs gebeurd! Zijn arm ligt eraf!’ Hij sloeg wartaal uit. Ik wist niet over wie hij het had. Maar toen zei hij: ‘Hij is al overleden. Het is Jack!’’’,,Niks drong nog tot me door, behalve dat ik zo snel mogelijk bij mijn kind wilde zijn. Ik sprong in de auto en was binnen 40 minuten in Rotterdam. Ik reed plankgas. Ik denk dat elke flitspaal mij heeft geflitst.”
,,Maar ik moest en ik zou Jack zien, anders had ik nooit kunnen geloven dat hij dood was”, gaat Renate verder. ,,Het was te onwerkelijk. De dag ervoor had ik de kinderen nog bij mij gehad en waren we gaan karten en hebben we nog verstoppertje gespeeld. En nu... zou Jack er ineens niet meer zijn?!’’![]()
Jack heeft niet eens de kans gehad om een paar honderd meter weg te rennen, zoals hij altijd doet wanneer hij zo’n pijl afvuurt. Dat ding is metéén met een enorme kracht ontploft
Renate, moeder van Jack
,,Ik mocht hem even zien. Hij lag in een tentje, hulpverleners en politie liepen af en aan. Ze hadden Jack helemaal afgedekt, alleen zijn hoofdje was te zien. Ik zag een lach op zijn gezicht. Dat is wat me nu ergens wat troost geeft.”

Beetje bij beetje hoorde Renate wat er precies was gebeurd. ,,Terwijl Jacks vader en zijn twee broers op de stoep stonden toe te kijken, stak Jack zijn shells af op de trambaan die in het midden van de weg loopt. Hij vroeg zijn vader of hij er nog ééntje mocht afsteken en dat mocht. Ze hebben Jack nog ‘Kijk, papa!’ horen zeggen.’’
,,Ze zagen hem vanaf afstand met zijn aansteker bezig. En toen ging het mis. Jack heeft niet eens de kans gehad om een paar honderd meter weg te rennen, zoals hij normaal altijd doet wanneer hij zo’n pijl afvuurt. Dat ding is metéén met een enorme kracht ontploft. Wessel heeft nog geprobeerd om Jack te reanimeren, maar hij viel niet meer te redden.”
Reacties
,,Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik niet bij het moment was, want dan hadden wij dit gesprek waarschijnlijk niet meer gehad. Dat zou ik als moeder niet hebben overleefd. Jacks vader krijgt die laatste beelden nooit meer van zijn netvlies af. Ook voor zijn broers is dit een trauma voor de rest van hun leven.”![]()
Vuurwerk, dat was Jacks passie. Hij kende er alles van en was er supervoorzichtig mee. Daar stuntte hij niet mee. Nooit
Renate, mama van Jack
En ja, Renate leest de reacties op het internet ook, over welke ouders een kind van 14 nu met zwaar vuurwerk laten spelen. Ze zucht. ,,Op één zo’n reactie heb ik gereageerd, met de woorden: waar je ogen niet waren, moet je mond niet praten. Mensen veronderstellen zelfs dat Jack in zijn eentje thuis met vuurwerk bezig was en dat hij kon doen en laten wat hij wilde. Néé, dus. Sommigen zeggen dat hij die vuurwerkpijl een tweede keer afstak. Wat ik dan denk? Dat die mensen Jack helemaal niet kennen, want dat zou die jongen never ever doen.”

,,Jack was super voorzichtig als het over vuurwerk ging”, benadrukt zijn moeder. ,,En niet alleen dat: hij wist er alles van. En ja, je zou kunnen zeggen dat we hem geen vuurwerk hadden mogen laten kopen. Maar nogmaals: als we het hem hadden verboden, had hij het toch gekocht. Het was zijn passie.”
Clown van de bende
,,Weet je wat mij boos maakt? Dat illegaal vuurwerk elk jaar vanuit het buitenland wordt gekocht en almaar zwaarder wordt. Dát is gevaarlijk. En wat me al helemaal kwaad maakt, is dat volwassenen dat spul verkopen aan kinderen.”![]()
Hem zag je nooit achter een computer, maar altijd buiten. Flink was hij ook. Gevallen met zijn fiets? Dat boeide hem niet. Hij wreef eens over zijn wond en ging door
Renate, mama van Jack
,,Maar al dat analyseren brengt mijn jongste niet terug”, zegt ze. ,,Het doet ontzettend pijn dat mijn kind nu voorgoed weg is. Jack was de clown van de bende. Altijd aan het grappen. Dat was er eentje, om het op zijn Rotterdams te zeggen, die je dag en nacht in je broek liet zeiken van het lachen.”

Geen pijn gehad
,,Wat ik het meest van hem ga missen? Hoe hij me met zijn gekke bekken en grapjes aan het lachen kreeg”, zegt Renate tot besluit. ,,Hoe hij elke zin die hij tegen me zei, onveranderlijk begon met ‘mama’. Want zo kon hij er zeker van zijn dat ik luisterde.’’,,Soms denk ik dat die grijns op zijn gezicht weer één van zijn grapjes is. En dat hij elk moment kan opstaan en zeggen: ‘Kom mama, we gaan naar huis!’ Maar dan is er weer die realiteit. En de enige troost die ik dan heb, is dat hij geen pijn heeft gehad en op zijn gelukkigst is gegaan.”
Renate (49) verliest zoon (14) bij vuurwerkongeluk op oudejaarsavond: ‘Jack heeft niet eens de kans gehad om weg te rennen’
De 14-jarige Jack die op oudejaarsavond in Rotterdam om het leven kwam tijdens het afsteken van vuurwerk, was het jongste kind van de Antwerpse Renate Degryse (49). ,,Ik vertrouwde Jack blindelings met vuurwerk, want vuurwerk was zijn passie en hij wist er alles van”, zegt ze gebroken.