Is er leven na een totaalverbod?

Is er leven na een totaalverbod?

• Top idee, ik ben helemaal voor! Win-win situatie. Kabinet: doen!

Stemmen: 1 8,3%
  • Ik vind het wel goed maar zie wel nog wat haken en ogen

Stemmen: 0 0,0%
  • Ik weet het niet, misschien werkt het, maar ik denk dat er betere oplossingen zijn

• Suf idee, gaat niet werken. Maar als het werkt, zou mooi zijn.

• Wat een bullshit zeg, ik vertrouw de regering niet, gaat er nooit van komen.

Stemmen: 9 75,0%

• Totaal stemmers
    12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemaal een gelukkig nieuw jaar!

Ik zal meteen eerlijk zijn en met de deur in huis vallen: Ik ben één van de initiatiefnemers achter het initiatief om dit jaar het verbod op vuurwerk door de rechter af te dwingen. Maar voor je mij verkettert en gaat bedreigen of erger, lees even door en probeer je oordeel uit te stellen. Ik ga er van uit dat jullie uiteindelijk ook gewoon verstandige weldenkende mensen zijn.

Jullie willen vuurwerk afsteken. Prima. Maar de samenleving is klaar met de terreur en de overlast. Laten we eerlijk zijn, jullie eigen schuld. Maar zeker niet alleen die van jullie. De grote groep ‘gelegenheidsknallers’ die vanaf 28 december met F2 vuurwerk rondloopt is de veroorzaker van de meeste ellende. Dat zijn jonge gasten van meestal ver onder de 20 die geen ervaring hebben en de stomste dingen doen waardoor er brand ontstaat en er slachtoffers vallen. En dan zijn er ook de guerrillastrijders, dit zijn de jongeren die in oorlog zijn met het gezag of de samenleving in het algemeen. De bekende ‘angry young men’. Die gebruiken vuurwerk als wapen in de strijd, vallen hulpdiensten met vuurwerk aan en richten vernielingen aan. Ik ga er van uit dat de leden van dit forum daar geen deel van uit maken, ik hoop het in ieder geval niet, ik ga er van uit dat jullie gewoon gek van vuurwerk zijn.

Het verbod komt er hoe dan ook, dat is een kwestie van tijd. En het is zeker geen kwestie van links of rechts, zelfs de VVD jongeren in Apeldoorn zijn vóór een totaalverbod. Probeer gewoon even te begrijpen dat alle overige burgers gewoon veilig in hun huis willen kunnen blijven, mét hun huisdieren en kleine kinderen. En voor degenen die graag ’s nachts vuurwerk afsteken, jullie hebben geen idee wat voor schade dit aanricht bij mensen die proberen te slapen en gewoon moeten werken. De stress en het slaapgebrek kost echt mensenlevens, dat is wetenschappelijk onderzocht en aangetoond. Heeft niets met politiek te maken. Dus probeer niet te verketteren maar begrip te tonen.

Maar je kunt hier oorlog tegen gaan voeren en je kont tegen de krib gooien maar uiteindelijk schiet je daar niets mee op. Niemand zit hier te wachten op een strafblad, toch? Je kunt beter samenwerken en over oplossingen nadenken. En ik heb een heel mooie oplossing bedacht. Komt ie:

Stel je voor dat het totaalverbod er komt. Dan komen er ook lokale vuurwerkshows. Daar zijn veel professionals voor nodig, maar ook handjes die helpen opbouwen, testen en aansteken. Stel je voor dat er in Nederland ‘pyro bootcamps’ zijn, ver van mensen en dieren bijvoorbeeld (oude) militaire oefenterreinen. Een terrein met gebouwen, objecten, voertuigen, etc. Stel je voor dat jij daar om de paar maanden heen kunt om helemaal los te kunnen gaan met vuurwerk. Onder professionele begeleiding weliswaar, maar je mag met echt zwaar spul werken. En stel je voor dat je daar ook een certificaat ‘assistent pyrotechniek’ kunt halen, als je een trainingsprogramma met succes doorlopen hebt. Dan mag jij officieel assisteren bij lokale vuurwerkshows, en verdien je er ook nog een beetje geld mee. Dus én regelmatig oefenen met vuurwerk én professioneel mogen afsteken.

Klinkt dat als een walhalla of niet? Uiteraard beloof je dat je je kennis en materiaal nooit zult gebruiken buiten de professionele setting maar daar heb je dan ook geen enkele behoeft meer aan, om als een crimineel illegale dingen te doen, je bent nu verantwoordelijk en je wordt gewaardeerd, hebt zelfs aanzien! Stel dat elke gemeente een vuurwerkshow wil, en bij elke show minimaal twee handjes nodig zijn gaat het om duizenden assistenten. Dus voor iedereen is er een kans, mits je door de screening komt. Dat houdt wel in: geen strafblad.

Dit is een mooie droom voor de toekomst maar jullie kunnen deze droom helpen waar te maken als je als groep organiseert en voor je belangen opkomt, maar op een volwassen manier zodat jullie serieus genomen worden. Hoe staan jullie hier tegenover? Ik zou heel graag van elk forumlid een reactie ontvangen zodat ik dit kan meenemen in de aanbevelingen aan de regering. Als jullie dit plan massaal steunen en aangeven af te willen zien van illegaal vuurwerk afsteken is de kans groot dat jullie serieus genomen worden en er over een dergelijke oplossing nagedacht gaat worden.

Win-win situatie, toch?

Ik hoor graag van jullie.

Alias Jan van Speijck

100 euro voor het adres achter dit ip adres!

wat een verschrikkelijke neerbuigende houding neem je aan. gatverdamme!

Ik wil u graag vriendelijk verzoeken om heel gauw op te tyfen...
Donders wat spook je hier uit. Ik lees al dat je denkt namens de hele samenleving te spreken. Ik/wij behoren ook tot die samenleving en wij hebben een andere mening. Dus betrek de samenleving er niet bij met je eigen domme handelingen door een rechter in handen te nemen.

Ik heb zo´n vermoeden dat dit pedante ventje al langer op het forum actief is. Hij/zij of wellicht toch een geslachtsloos gedrocht, weet vast waar ik op doel.

Je komt hier puur om te provoceren en te zuigen. Doe dit lekker elders, joh. Ga naar een sportschool en leef je uit, of doe auditie bij Kim Holland, maar val ons niet lastig met deze onzin.

Beste,

Je maakt al een grove fout in je tekst. In de laatste alinea heeft u het over “illegaal vuurwerk” en in alinea 2 beweert u dat F2 de boosdoener is. Maar er zit een enorm groot verschil in het daadwerkelijke illegale vuurwerk (cobra, shell, nitraat) en de F2 klasse (single shots, cakes etc).Wilt u het illegale vuurwerk afschaffen of het reguliere consumenten vuurwerk? Want F2 is niet “illegaal” volgens de wet.

Het probleem is niet het veilig verklaarde F2 vuurwerk maar het illegale vuurwerk dat zorgt voor overlast. Helaas wordt er ook veel gesloopt doormiddel van F2 single shots door de jeugd. Dit zijn met name de punten die aandacht verdienen en ik zie daarom voorlopig geen heil in uw idee. Want het probleem ligt bij het gedrag van de mens en niet het al legale vuurwerk zelf.

Verder had ik de troll al door maar wil er toch even serieus op reageren.

Grappig, weer zo 1 die denkt dat iets wat verboden is extra verboden kan worden gemaakt.

De illegale handel, nu al in handen van coke pillen en wiet magnaten gaat overuren draaien tot vuurwerk gerelateerde liquidaties aan toe.

Wel vind ik dat vuurwerk alleen nog maar verkocht mag worden aan mensen die een 3 daagse cursus hebben gevolgd waarna men alles van cat 1 2 en 3 mag kopen en het hele jaar door mag afsteken.

Dit kan een alternatief bieden aan de illegale handel.

Jullie willen vuurwerk afsteken. Prima. Maar de samenleving is klaar met de terreur en de overlast. Laten we eerlijk zijn, jullie eigen schuld. Maar zeker niet alleen die van jullie.

Ik ga er van uit dat de leden van dit forum daar geen deel van uit maken, ik hoop het in ieder geval niet, ik ga er van uit dat jullie gewoon gek van vuurwerk zijn.

Beetje dubbel is het niet? eerst scheer je alles over 1 kam, en daar na ga jij er van uit dat wij toch niet zo zijn als de overlast veroorzaker. Dus waarom is het dan ons eigen schuld?
Ik neem aan dat als je hier dit bericht hebt geplaatst, ook zo beleefd bent om mij een antwoordt te geven ?

Weet je wat bij mij nou het mooiste is aan oud en nieuw en vuurwerk? Dat wij het met de hele familie kunnen vieren, van groot tot klein, van oud tot jong. En de hele straat doet mee. Die vuurwerkshows waar jij het over hebt gaan ervoor zorgen dat dit gevoel compleet weg is. De jongste kunnen niet mee want die houden het een hele avond in de stad in de kou niet uit. Die moeten dus thuis blijven met op zijn minst 1 van de ouders erbij. Ook de opa's en oma's zien het niet zitten om in de stad in de kou te staan dus die blijven ook lekker thuis. Daarnaast vraag ik mij af of de shows er wel gaan komen. Wie gaat dat organiseren en betalen? Zijn hiervoor wel genoeg hulpdiensten beschikbaar?

Kan mij herinneren dat er van de zomer vuurwerk in Scheveningen zou zijn maar dat dit niet door kon gaan ivm de verwachte drukte. En dat was maar 1 show. Op oud en nieuw zou het dan om honderden shows gaan.

Daarnaast lijkt het nu net alsof oud en nieuw overal als een zooitje verloopt. Ik woon in een nette buurt waar nog nooit wat is gebeurd met oud en nieuw en iedereen gewoon normaal doet met vuurwerk. Niks aan de hand en iedereen geniet.

By the way : jongens, ga niet stemmen op deze poll. De keuzes zijn slecht bedacht en het pleit niet in ons voordeel als ze een uitslag hebben van de vwc leden, die zij dan weer ergens kunnen gebruiken!

Ik vind het een pracht idee en heb hier vorig jaar ook aan gedacht met een ondernemende mindset, als elke gemeente zonodig een vuurwerkshow wil dan is er natuurlijk ook meer vraag naar professionals die dit wetmatig mogen en kunnen. Tsja dan maar inspelen op de trend en als ik makkelijker aan een certificaat kan komen.. ja dan pak ik zeker die kans. Dan schiet ik ook lekker in de zomer een show :p. Dus wat betreft vind ik jou echt top Jan.

Je hebt een sterk punt. Maar een totaalverbod gaat niet werken want dan ga je de handel in illegaal vuurwerk alleen maar toejuichen. Het gooivuurwerk mag van mij afgschaft worden, maar ik zie jongeren niet met cakes van 30 euro of meer naar de politie gooien. Laat staan boxen van 25 kg
Kijk naar Hawai, daar geldt een verbod, maar toch is er overal vuurwerk.

Vind het een sterk optreden van je en je zal door veel Nederlanders toegejuicht worden met je voorstel, maar als je echt de held wil zijn voor deze maatschappij richt je dan op het groter geheel. Stop de export van harddrugs, mensenhandel, pedofilie, dumpen van chemisch afval door criminelen, voedselverspilling, het gedrag van jongeren, de corruptie, het drankgebruik van zuipend Nederland, de tabakindustrie, de verslavingszorg, de medicijnenindustrie. Maak daar een zaak van, dan zou ik je nog misschien een dikke duim geven nu vind ik je alleen maar een oppervlakkige activist.

Want als je begaan bent met het welzijn van anderen, waarom dan niet de drankindustrie aanpakken? of de tabaksindustrie? Sorry als liefhebber van vuurwerk geef ik je echt 0 credits voor je voorstel. Kom liever met een sterk voorstel voor minder illegaal vuurwerk in Nederland als je toch zo graag het gedrag van vuurwerkkopend nederland wil veranderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan