Is een vuurwerkfolder nog van deze tijd?

Als een folder niet meer van deze tijd zou zijn, waarom krijg ik dan nog steeds pakken folders binnen van al die supermarkten, warenhuizen en drogisterijen? Blijkbaar zien die er het nut nog steeds van in, anders zou dat toch ook minder moeten worden? Die hebben per slot van rekening het gehele jaar door de kans om de klant naar een website te lokken om vervolgens geen folders meer uit te hoeven geven, en toch gebeurd dat niet...

Ik denk persoonlijk dat een knallende, prettig hanteerbare en mooi opgemaakte folder nog steeds een perfecte manier is om de klant (opnieuw) kennis te laten maken met de vuurwerkwinkel. Een mooie goedwerkende site kan daarnaast de perfecte aanvulling zijn voor wat betreft de bestellingen. Tevens is de gemiddelde mens nog steeds een gemaksdier, en kost het veel minder inspanning om een folder open te slaan dan een website door te spitten, waar men toch eerst een pc, tablet of telefoon voor dient op te starten.

ik denk dat de folder nog steeds noodzakelijk is .
los van de nostalgie die er aan vast hangt, denk ik dat de meeste mensen nooit via internet opzoek gaan naar een vuurwerkwinkel .
Want via internet opzoek gaan naar vuurwerk hangt naar mijn idee voor de meeste mensen toch een luchtje .
een klant moet er op gewezen worden dat de desbetreffende winkel ook een webshop heeft .
ik vind een webshob niks anders dan een stukje service van de winkels .
ik vind niet dat dit de boventoon moet voeren,want anders krijg je ook geen persoonlijk contact met je klanten .
bovendien niet iedereen wil bestellen via het web .
als ik de kans krijg doe ik dat nog gewoon via de folder omdat ik lang niet alle webshops gebruiksvriendelijk vind .

om een lang verhaal kort te maken de folder moet blijfen

Dat klopt inderdaad onze website is een verlengstuk van onze folder / winkel en je biedt service waarmee je je klant de mogelijkheid geeft om buiten openingstijden toch te kunnen bestellen.

Zelf kijk ik altijd uit naar de folders. Ik ben hier zeker niet de enige in, want ik weet van verschillende buurjongens dat zij dit ook doen.

Een groot gedeelte van de mensen die vuurwerk bestellen gebruiken volgens mij de folder nog als referentiepunt, ook al bestellen ze uiteindelijk via internet.

De folder blijft voor mij bijzonder, en is iets waar ik zeker naar uitkijk, zelfs die van gbv ;-). Ik heb mijn rondje langs de plaatselijke middenstand dan ook al gemaakt. Het is een mooi referentiepunt, en zegt ook al iets over de winkel in kwestie. Ondanks dat ik vrijwel uitsluitend via internet bestel zou ik het niet willen missen.

Ik vind het toch wel wat hebben om zo'n krantje binnen te krijgen, ookal ben ik 16. Vind het gewoon leuk om doorheen te bladeren :).

Ik wil niks anders dan dat heerlijke foldertje in me handen heerlijk vind ik vuurwerk folders zelfs van winkels waar ik niet van plan ben naar toe te gaan

een folder moet zeker blijven. maar dan ook wel een 'goede' folder. ik krijg elk jaar ook een soort markt pamflet binnen met de dikste aanbiedingen. deze gaat gelijk in de oud papier bak. ik wil een goede folder met plaatjes en veel info, en het liefst als een krantje en geen uitklapfolder.

ook al bestel ik meestal online toch blijft zo folder in de hand heerlijk. er is bij mij zelfs een winkel waar je nog niet online kan bestellen dus je moet via de folder.

folders zijn tijdloos vind ik.....
het is altijd weer leuk om de folders door te bladeren(en kwijlen)bij het zien van al dat moois....
moet altijd blijven bestaan...zegt deze man op leeftijd:D

Vind et veel meer hebben. Doe et nu via internet vaak. Ma de folder is de old skool sfeer. Ja we kunnen als jongeren niet meer zinder internet. Maar wat is internet toch een ***** iets. Zo nep en koud opzich. En onpersoonlijker. Dan gewoon bestelen bij de vuurwerkboer zelf. En een praatje maken enz.

Nee dat is niet meer van deze tijd. En dat is nu wat ik de laatse tijd, bij iedere discussie over wat voor onderwerp dan ook hoor.
Nou wat mij betreft mag nee moet de folder blijven. Wat moet je anders? Alleen voor je Pctje de sites afstruinen is leuk. Maar nog leuker is de folders gewoon gaan halen bij de plaatselijke dealers Lekker op het fietsie en even een praatje maken met de winkeliers.Het worden er steeds minder wat ik op zich al erg jammer vind.
Ik verheug me dan nu al weer op de folders. Over een paar weken maar weer eens lekker op zoek naar deze blaadjes. En zeg nou zelf niets is leuker om s'avonds onder het genot van een drankje met de pen in de aanslag te gaan zitten neuzen in Vuurwerkfolders.:p

Ik heb vanmiddag net een proefdruk laten maken voor een bekende winkel!!! En kijk er al een dik uur in!!! Blijft gewoon geweldig een folder.

Leuk topic! Dit jaar zullen sommige importeurs voor het eerst (zover ik weet) folders verspreiden zonder bestelformulier er in gedrukt, hierdoor wordt je dus verplicht om online te bestellen of naar de winkel toe te gaan om daar een los bestelformulier in te vullen. Ook staan niet alle producten meer in de folder afgedrukt maar slechts een selectie, ook voor het volledige assortiment zul je dus op internet moeten kijken of naar de showroom van je winkel.

Vinden jullie behalve dat de folder moet blijven of niet het bovenstaande een positieve verandering of niet ?

Ik persoonlijk als verkooppunt niet omdat een internetbestelling mij meer kost dan een bestelformulier welke in de winkel wordt ingeleverd en omdat bij ons vorig jaar nog 75% van de bestellingen in de winkel werd ingeleverd. Daarnaast konden klanten die graag hun lijst in de winkel inleveren voorheen in alle rust thuis hun lijst invullen terwijl ze nu misschien in de winkel moeten wachten tot ze geholpen kunnen worden bij het invullen van hun lijst, ook tijdens de verkoopdagen zelf krijgen wij vaak compleet ingevulde lijsten van de klanten wat het voor ons in de drukke verkoop tijd natuurlijk een stuk makkelijker maakt.

Of het nog van deze van deze tijd is laat ik even in het midden, maar dat ik ze graag lees en er nog steeds elk jaar met smart op zit te wachten en zoveel mogelijk verschillende folders verzamel is in ieder geval een feit. Dus wat mij betreft moeten ze zeker blijven en hebben ze nog zeer zeker een meerwaarde en wat Firedragon ook al aangaf : ja folders zijn nog van deze tijd, kijk maar naar alle folders die weekelijks op de deurmat vallen : etos, kruidvat, mediamarkt etc etc

Een vuurwerkfolder is zeker nog van deze tijd! Maar ik zie wel een langzame transitie naar de online verkoop. Het aandeel online bestellingen neemt al jaren gestaag toe. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat over een jaar of vijf online bestellen de enige mogelijkheid is om voor te bestellen. Misschien zal er nog een bestellijst zijn om in te vullen in de winkel plus een simpele flyer voor huis aan huis. In principe is de techniek er allang om op internet voor te bestellen of in de showroom bv. QR codes te scannen voor de film en dan meteen je lijstje te maken op je eigen smartphone met app. Maar ik denk dat het nog wel eventjes duurt voordat iedereen daar op over is gestapt.
In de vier jaar dat ik in vuurwerkwinkels heb gewerkt met de verkoopdagen, heb ik de vraag naar folders toch duidelijk gemerkt. Er komen nog veel mensen met de folder in de hand de winkel in. Vaak maken mensen (zeker kinderen, al dan niet met vader of moeder) zelf een lijstje, maar willen ze toch in de showroom even de artikelen zien voordat ze bestellen. Het bladeren, strepen op je lijstje, weer aanpassen, en zien van het formaat van dat pijlenpakket heeft toch een grote aantrekkingskracht. Thuis achter je PC mis je die beleving gewoon. Daarom zijn er nog genoeg mensen die hun verrot gebladerde foldertje komen inleveren als voorbestelling. Maar er zijn ook veel mensen (vaak vrouwen of families) die zich er vooraf niet in hebben verdiept, maar die met de verkoopdagen in de showroom de folder lekker doornemen. Beetje vergelijken wat er in de folder staat, en hoe het er in het echt uit ziet. Wat te drinken erbij en aan tafel rustig kijken in de folder. Deze groep maakt misschien geen voorbestelling, maar hecht toch veel waarde aan de papieren folder die met de verkoopdagen in de winkel ligt.
Ik denk niet dat het erg snel zal gebeuren, maar ik denk wel dat de vuurwerkfolder zoals we die kennen uitstervende is. De prachtig uitgevoerde folders uit de jaren '90 en '00 worden toch al zeldzamer. We zien steeds vaker de standaardfolder van de leverancier of een simpele flyer. Een echt mooie, unieke folder wordt steeds moeilijker te vinden. Het lijkt mij een kwestie van tijd voordat het plaatsen van een (voor)bestelling alleen nog digitaal gebeurt. Maar ik hoop het niet, want ik spaar al folders vanaf '98 :) Ik hoop nog lang te kunnen genieten van de mooiste folders en mijn collectie nog flink uit te kunnen breiden.

dank voor jullie reacties.
het is vrij duidelijk hoe wij hier over denken,en ben het er ook zeker mee eens.
ik heb folders vanaf 1988 dus ben groot liefhebber.

vraag mij wel af hoe denkt jou buurman/familie/collega/enz/ tegenwoordig nog over een vuurwerkfolder.

5A.jpg

5B.jpg

folder uit 1990 :)

Back
Bovenaan