Internetconsultatie: Besluit Veilige Jaarwisseling

HVLV

VWC lid
Liefhebbers,

De internetconsultatie over de AMvB vuurwerkverenigingen staat online.

Laat allemaal op een nette manier weten wat je van de opzet vind. Laten we samen zorgen voor zoveel mogelijk reacties.

Later komen we met een aanvulling op dit bericht.

Update 8 November
We hebben een uitgebreid bericht geplaatst dat ingaat op de inhoud van de voorstellen die in Consultatie zijn. Daarnaast vind je in dit bericht informatie over hoe je kunt reageren en bijdragen.

Laatst bewerkt:
Tja, wat moet je hier van zeggen. Moet je roepen dat het onhaalbaar is, en komt het verbod er door zonder deze vuurwerkverenigingen ?
Of moet je serieus proberen hier iets zinnigs van te maken ? Ik moet zeggen dat beide me niet echt aantrekkelijk lijken :rolleyes: :cry:

14 reacties, dat moet beter kunnen!
We hebben een hele maand de tijd. Met Sinterklaas sluit de reactietermijn. Dus we hebben nog tijd zat.

HVLV zal hier ook nog met een reactie komen op de Internetconsultatie. Dit kan helpen bij het geven van een persoonlijke reactie, zeker als mensen het lastig vinden om zelf een onderbouwde reactie te geven.

Zojuist ingevuld/op gereageerd, maar pfhh wat maken ze het moeilijk zeg ,101 vinkjes zetten ,privacy, nog eens een keer bevestigen via de mail , ze maken het bij voorbaat al zo moeilijk mogelijk om te reageren naar mijn idee, zou heel veel dingen willen zeggen nu maar laat ik het maar beschaafd laten🤨😡

Na het lezen van het concept Besluit Veilige Jaarwisseling, lees ik toch ook behoorlijk wat mogelijkheden nog. Zo lomp en onhaalbaar is het allemaal niet.

In je straat een show schieten gaan ze niet meer toestaan.
Maar vanaf het dak van een flatgebouw wellicht wel (no joke).
Tevens lees ik geen verplichting voor de verzekering of een evenementvergunning. Enkel de suggestie dat het een voorschrift zou kunnen zijn.

En 200kg vuurwerk… hebben compounds in België ook niet dat magische kruit? Heel licht spul.

Er zal veel veranderen. Maar als je echt wilt… dan is het haalbaar. Ja je moet door allerlei hoepeltjes springen.

Maar stel dat:
Jouw doel is stoken met je kinderen: maak een plannetje, bel een boer, jij bent supervisor en je kids (16+ helaas) mogen stoken.

Liever zie ik geen verbod, maar als er dan een verbod komt.. dan liever een met de mogelijkheid om dan nog vuurwerk af te kunnen steken op en legale wijze.

Ik ga het in ieder geval proberen.

Na het lezen van het concept Besluit Veilige Jaarwisseling, lees ik toch ook behoorlijk wat mogelijkheden nog. Zo lomp en onhaalbaar is het allemaal niet.

Tevens lees ik geen verplichting voor de verzekering of een evenementvergunning. Enkel de suggestie dat het een voorschrift zou kunnen zijn.

En 200kg vuurwerk… hebben compounds in België ook niet dat magische kruit? Heel licht spul.

Er zal veel veranderen. Maar als je echt wilt… dan is het haalbaar. Ja je moet door allerlei hoepeltjes springen.

Maar stel dat:
Jouw doel is stoken met je kinderen: maak een plannetje, bel een boer, jij bent supervisor en je kids (16+ helaas) mogen stoken.

Liever zie ik geen verbod, maar als er dan een verbod komt.. dan liever een met de mogelijkheid om dan nog vuurwerk af te kunnen steken op en legale wijze.

Eens hoor Pietje.. Zo zie ik het ook wel. Maar de andere kant is ook weer, als het zo makkelijk is gaat iedere gemiddelde tokkie dit ook doen. Jij snapt wat je doet en kunt er verantwoord mee om gaan. Die tokkies niet en de hele bende gaat mis. Dan is het slechts een kwestie van tijd dat dit ook over is.

Maar laten we onze schouders eronder zetten en er wat van maken 🫡 beter iets dan niets!

Maak je geen illusies!! Als je denkt dat dit haalbaar is voor Jan de Hollander die nog wat wil stoken.....
Voldoen aan dit, rekening houden met blabla DE CHARME is er wel af.
Idem geen voorpret meer qua bestellen en afhalen want daar begint het als als freak dat is voor mij minstens net zo leuk als het afsteken zelf.

Veuuul te makkelijk naar de slagbank laten lijden, heb het altijd al gezegd; Protest enkel op de diplomatieke manier is niet voldoende.
Herhaaldelijk vuurwerkprotesten waren een must geweest om bekendheid te creëren in de media, negatieve aandacht is ook aandacht. Kijk maar naar dat kleine clubje etters van kick out zwarte piet😏

⚠️Onze eigen Tolerantie & Naïviteit doen onze tradities en cultuur vernietigen.⚠️

(Kerstmis wordt kerstfeest)

Zalig zijn de onnozelen van geest!

Maar stel dat:

Ik begrijp jouw insteek, echter heb ik kinderen die nog lang geen 16 zijn. Als ik zie waar ik allemaal aan moet voldoen en moet laten om op (waarschijnlijk) een afgelegen plek wat compounds af te mogen schieten, ga ik liever cat1 in de tuin met ze afsteken. Kunnen ze tenminste zelf stoken. Heeft voor mij meer oud en nieuw gevoel dan voor een show van misschien 15 min, uren in een weiland voorbereiden te treffen en op je tenen moeten lopen zodat je aan alle eisen voldoet.

Maar stel dat:

Ik zie het een stuk minder positief maar dat kan volledig aan mij liggen. Ik zie dit als een leuk zoethoudertje om het tegengas proberen te minderen maar in de praktijk zal het vast niet zo simpel gaan als ze het nu doen blijken.

Een heel veiligheidsplan incl. situatietekening klinkt alweer als een hoepel waar ze volledig de controle hebben. Om een goede locatie te vinden met de vereisten afstanden sta je al snel genoeg buiten de bebouwde kom. Lekker sfeertje zal dat opleveren zeg. Dan sta je zelf heel keurig volgens de richtlijnen van het besluit veilige jaarwisseling af te steken terwijl je vervolgens de gehele stad hoort los gaan. Zien jullie dat al voor je?

Een KvK in een adres van de desbetreffende gemeente? Weer even 80 ekkies besteden voor saus. Mag ik dan ook in een andere gemeente een ontheffing vragen zodat ik met mensen van het forum kan stoken of zit ik vast aan mijn GroenLinks gemeente? Zoveel vragen nog...

Laten we hopen dat ik te negatief ben en het in de praktijk allemaal een stuk minder hordes heeft dan ik verwacht. Ik heb het nog niet eens gehad over de gehele voorpret, de beleving er naar toe en dat gevoel dat je krijgt wanneer je overal de vuurwerkwinkels weer ziet verschijnen en er daadwerkelijk weer naar binnen kan gaan. Kortom, ik zie het allemaal een stuk minder positief. Ik zie dit als mijn laatste jaar en mocht het niet meer zo zijn als nu dan zal ik richting het buitenland gaan om daar maar te gaan stoken. Ik hou zat dollars over op deze manier.

Ik zie het een stuk minder positief maar dat kan volledig aan mij liggen. Ik zie dit als een leuk zoethoudertje om het tegengas proberen te minderen maar in de praktijk zal het vast niet zo simpel gaan als ze het nu doen blijken.

Een heel veiligheidsplan incl. situatietekening klinkt alweer als een hoepel waar ze volledig de controle hebben. Om een goede locatie te vinden met de vereisten afstanden sta je al snel genoeg buiten de bebouwde kom. Lekker sfeertje zal dat opleveren zeg. Dan sta je zelf heel keurig volgens de richtlijnen van het besluit veilige jaarwisseling af te steken terwijl je vervolgens de gehele stad hoort los gaan. Zien jullie dat al voor je?

Een KvK in een adres van de desbetreffende gemeente? Weer even 80 ekkies besteden voor saus. Mag ik dan ook in een andere gemeente een ontheffing vragen zodat ik met mensen van het forum kan stoken of zit ik vast aan mijn GroenLinks gemeente? Zoveel vragen nog...

Laten we hopen dat ik te negatief ben en het in de praktijk allemaal een stuk minder hordes heeft dan ik verwacht. Ik heb het nog niet eens gehad over de gehele voorpret, de beleving er naar toe en dat gevoel dat je krijgt wanneer je overal de vuurwerkwinkels weer ziet verschijnen en er daadwerkelijk weer naar binnen kan gaan. Kortom, ik zie het allemaal een stuk minder positief. Ik zie dit als mijn laatste jaar en mocht het niet meer zo zijn als nu dan zal ik richting het buitenland gaan om daar maar te gaan stoken. Ik hou zat dollars over op deze manier.
Kan dr wel een heel verhaal van maken maar zo denk ik er precies hetzelfde over.

Het is allemaal best haalbaar enige wat natuurlijk een wassen neus is, is die 200kg. Je mag dus maximaal 8 compounds schieten, laat maar......

Back
Bovenaan