Dat de straffen zwaarder worden is natuurlijk niet relaxed, ik denk alleen dat het wel iets genuanceerder ligt dan hierboven genoemd door sommigen

(en nee, ik werk niet bij de overheid, maar heb in mijn werk wel met soortgelijke dingen te maken (andere bedrijfstak)).
Weet dat de overheid deze werkwijze bijna overal hanteert tegenwoordig.
Juist omdat de overheid niet overal alles kan controleren, kijken ze naar het bedrijfsleven om goede controle processen op te zetten.
Dit zou je zelfs positief kunnen uitleggen: het bedrijfsleven dient processen op te zetten om goede controles en toezicht te kunnen uitoefenen, de overheid toetst of deze processen toereikend zijn, is dit het geval, dan gaat de overheid steeds meer vertrouwen op de door het bedrijfsleven opgezette controles en toezicht. De overheid zal altijd controles blijven uitoefenen, alleen zal de frequentie en intensiteit afnemen. Mocht het echter zo zijn, dat de overheid bij die controles gebreken constateert, dan zullen ze snel de conclusie trekken dat het vertrouwen niet helemaal terecht is geweest en mogelijk extra maatregelen (bijvoorbeeld boetes) worden genomen.
Dit is een trend die al jaren in het bedrijfsleven aan de gang is, ik zie ook niet in waarom een bepaalde (bijvoorbeeld de door ons geliefde pyrotechnische) bedrijfstak hiervan uitgesloten zou worden.
Wat voor ons vuurwerkliefhebbers alleen zo vervelend is hieraan, is dat er het risico is dat de importeurs inderdaad op safe gaan spelen en wij een aantal mooie producten misschien niet meer in die hoedanigheid terug zien in de toekomst.
Uiteraard kun je je ook nog de vraag stellen, waarom al die controles noodzakelijk zijn, wat weer een hele andere discussie is en waarvan de meesten wel zullen snappen dat er bepaalde regels nageleefd moeten worden, hoe arbitrair soms ook.