Inspectie: consumentenvuurwerk moet veiliger

Consumentenvuurwerk moet veiliger, vindt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De afgelopen jaren werd van het legale vuurwerk dat door ILT werd getest ongeveer een kwart afgekeurd.

Het ging daarbij onder meer om vuurwerk dat omvalt, te vroeg ontploft, of te veel vonken geeft. Importeurs mogen dit vuurwerk niet in de handel brengen, ze moeten het laten vernietigen.

Om importeurs ertoe te bewegen veilig vuurwerk uit het buitenland te halen, moeten ze de kosten van het vernietigen dit jaar zelf betalen. Daar staat tegenover dat de boete die ze eerder kregen als ze ondeugdelijk vuurwerk uit bijvoorbeeld China naar Nederland haalden, vervalt. Die boete was zo'n 3000 euro, afhankelijk van de grootte van de partij.

Vernietigen

Het vernietigen van vuurwerk kost gemiddeld vier euro per kilo, waardoor de kosten voor een importeur al snel hoger uitvallen dan bij een boete. Met de nieuwe aanpak hoopt de inspectie dat importeurs beter opletten bij het vuurwerk dat ze in het buitenland bestellen. Hierdoor moet het legale vuurwerk in Nederland veiliger worden.

Vuurwerk dat importeurs uit het buitenland halen, heeft in principe een veiligheidscertificaat. Toch blijkt bij steekproeven in Nederland een deel van het vuurwerk niet in orde.

Mensenwerk

“Het maken van vuurwerk blijft mensenwerk”, zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland, de vereniging van bedrijven die werken met vuurwerk. “Om zeker te weten dat elk stuk vuurwerk veilig is, zou je alles moeten afsteken, maar dat kan natuurlijk niet.”

De belangenvereniging steunt het beleid van de inspectie. “Wij willen ervoor zorgen dat vuurwerk met Oud en Nieuw een mooie traditie blijft. Veiligheid is daarbij het allerbelangrijkst. Veel importeurs zullen nu nog beter opletten of het vuurwerk dat ze in het buitenland bestellen wel in orde is.”

In 2013 waren de totale kosten voor het vernietigen van vuurwerk 1,9 miljoen euro, inclusief illegaal vuurwerk.

Bron: http://nos.nl/artikel/2010071-inspectie-consumentenvuurwerk-moet-veiliger.html

[video]http://nos.nl/video/2010167-consumentenvuurwerk-moet-veiliger.html[/video]

Daarom haal ik het uit Duitsland! Nette flapjes aan de onderkant tegen het omvallen, reservelont om het nog een keer aan te kunnen steken wanneer het de pot uitgaat of het hoofdlont dienst weigert. Duits vuurwerk loopt veel verder voor op Nederland wat dat betreft. (Al is NL nu de inhaalslag aan het maken).

na al die strengere regeltjes is het Nederlandse consumenten vuurwerk nog steeds niet goed genoeg .
je zou maar importeur zijn :bonk:

moesten we trouwens geen afstand bewaren !?

Daarom haal ik het uit Duitsland! Nette flapjes aan de onderkant tegen het omvallen, reservelont om het nog een keer aan te kunnen steken wanneer het de pot uitgaat of het hoofdlont dienst weigert. Duits vuurwerk loopt veel verder voor op Nederland wat dat betreft. (Al is NL nu de inhaalslag aan het maken).

Dit dus. Als ze eens stoppen met de paranoide bunkertje bouwen kunnen ze ook dingen als zijsteunen, reservelonten en bredere potjes maken. Ipv lichte prut potjes die door de kracht van het eerste schot omklappen en vervolgens in de rondte gaan schieten... Dat krijg je met de lange dunne potjes met 16 schots.

Het is zinloos dit bericht elk jaar weer te posten. ILT is erg lui. Elk jaar rond de 20e zie je hetzelfde persbericht met slechts kleine aanpassingen weer verschijnen.

De 25% staat er al jaren in.

http://www.ilent.nl/actueel/nieuwsa...ogpercentageafgekeurdconsumentenvuurwerk.aspx
http://www.ilent.nl/actueel/een_kwa...gekeurd.aspx?sgURI=tcm:334-57078-4&nodeJump=4
http://www.ilent.nl/actueel/kwaliteit_vuurwerk_nog_niet_goed_genoeg.aspx
http://www.ilent.nl/actueel/een_kwart_onderzocht_vuurwerk_afgekeurd.aspx

2e onzorgvuldigheid in de artikelen is dat de 25% een percentage is van het vuurwerk dat getest is. Deze steekproef is echter niet willekeurig. Ze testen een beperkt aantal producten en meest vuurwerk waarvan al een verwachting is dat het niet voldoet, of dat ze op het randje zitten.

Dat is alsof je uit een grote krat met 200 appels er 20 uit haalt met een verkleuring, en van die 20 zijn er 5 echt rot. Gemelde percentage rot; 25%. Werkelijke percentage rot: 2,5%

Ik vind het nog wel actueel. En ik vind dat er nog steeds te veel rotzooi op de Nederlandse markt te koop is. De importeurs zullen wel blij zijn dat het een steekproef is en dat 2,5 procents word afgekeurd en niet 25 procent. Vorig jaar viel bij mij secret salvo om en die schoot recht op ons af. Ik vind het nog steeds een wonder dat we niet geraakt zijn maar dit is toch wel even een stuk gevaarlijker dan een babypijltje. Zo heb ik elk jaar wel een stuk of 5 producten die niet deugen of gevaarlijk zijn.

Weet je wat ik niet snap.
Je krijg altijd gratis vuurwerk enzo.
Waarom geef je niet bij een kleinere bestelling en dan elke importeur.
Een vuurwerkklem.
Is vele malen beter dan een potje met tails.
Of flapjes.
Mensen zijn te beroerd om 5 euro uit tegeven maar gratis staan we in de rij.
Veilig vuurwerk is aansteeklont en vuurwerkbril en vuurwerkklem.
Eerste 2 doen de meeste wel nu de laatste nog.
Je leest het hier je hoort het op het nieuw potten vallen te vaak om door luiheid en gemakzucht.
Een deel van de veiligheid licht in onze handen.

Vuurwerk is al duur genoeg en ze verdienen er veel geld mee dus wel gratis vuurwerk en een fatsoenlijk product leveren wat veilig is.
als je een nieuwe dure auto koopt ga je toch ook geen dingen eraantoevoegen om hem veiliger te maken?

Duitsland staat bijna altijd voor kwaliteit. Ook terug te zien aan hun auto's en machines :p

Het heeft denk ik ook wel degelijk te maken met de producent.
Ik heb meerdere keren in Tsjechie O&N gevierd, en daar is het meest verkochte vuurwerk bijna allemaal van tsjechische fabrieken. Hier in NL zie ik best veel chinese makelij. In D is het volgens mij ook veel meer D of EU geproduceerd vuurwerk.

Ik zie het ook in mijn eigen branche. Chinesen, india-ers etc produceren wel goedkoop, maar de kwaliteit is slecht en als je wel om kwaliteit vraagt, is dat nog steeds slechter dan in EU geproduceerde zaken. Kwaliteit afdwingen is vervolgens alsnog lastig (en kost vaak veel tijd en alsnog dus geld).
Netto effect wat ik nu dus zie in mijn branche: terug naar EU voor productie, omdat het dan wel in 1x goed is en van hoge kwaliteit.

Back
Bovenaan