Ingesnoerd blijkt een hond vuurwerkproof

Vuurwerk en honden zijn een slechte combinatie. Naast kalmeringsmiddelen zijn er nu ook steeds meer mensen die hun favoriete viervoeter in een Thundershirt verpakken. Deze strakke inbakerdoek voor honden geeft de dieren een veilig gevoel. 'Het geeft ze een gevoel van vertrouwen.'

Het huis van dierenartsassistente Emmy Bijsterveld uit Deventer is een kleine opvang voor zielige honden geworden. Zoals Rocko bijvoorbeeld, een soort hazewindhond die net bij haar is komen wonen. 'Hij heeft de hele nacht liggen huilen. Op het moment dat ik de deur van de woonkamer dichtdoe, wordt hij panisch. Verlatingsangst, zeg maar.' De Thundershirt, een strakke bodywarmer voor paniekerige honden, hielp meteen. 'Ik deed hem om en daarna ging hij lekker op de bank liggen. Helemaal relaxed.'

Strakke stof
De assistente weet eigenlijk niet precies waarom honden zo goed reageren op het uit Amerika overgewaaide klittenbandvestje, maar ze heeft bij meerdere dieren al gemerkt dat ze er rustig van worden. 'Het is net zoals bij ingebakerde baby's denk ik. Ze voelen zich veiliger en geborgen. Het geeft ze een gevoel van vertrouwen.'

Martin Gaus heeft deze nieuwste hondenrage ook geprobeerd. Zes honden kregen het Thundershirt aan, maar ze vonden het alle zes niks, vertelt hij. 'Maar ik heb ook heel positieve verhalen gehoord hoor.' Volgens Gaus werkt het als volgt: 'Als ik hoofdpijn heb en ik sla met een hamer op mijn duim, dan voel ik alleen nog maar de pijn in mijn vinger. Volgens mij is de hond met zo'n jas aan ook alleen maar afgeleid door de strakke stof om zijn lijf.'

bron

Kortom: lekker insnoeren en voor de zekerheid maar muilkorven om te voorkomen dat ze uit angst bijten.

Vet schattig hondje, Rocko 'n hazewind! lol, Gaus heeft ook 'n punt, toch geloof ik er wel in. Bij enkele hondjes zonder dikke vacht ofzo. Vrienden gaan vaak voor 'n middel. Als ik dan de hond weer wakker maak, was het dier gewoon knock-out. Vind ik ook weer overdreven. Het welbekende "reactie van het baasje"-verhaal gaat weer op. Het klopt ook. We zien en horen ieder jaar over zulke goede baasjes.

Ik had een Mechelse herder politiehond en die schrok eigenlijk nergens van. Ik woon nu ook vlakbij het trainingsveld en dan trekken ze soms zo'n pak aan (mensen) of schieten met losse flodders in de lucht.

Was mijn hond maar ietsjes banger van vuurwerk:bonk:
Ze word nu namelijk al gek als ze vonken ziet van een lont, en probeert het te pakken.
Vanaf pup heb ik dr al laten wennen door van alles af te steken in de tuin.

Back
Bovenaan