In Enschede gaan ze weer vuurwerk maken

Nadat gisteren de vuurwerkramp uit 2000 in Enschede zo goed als werd afgesloten, besloot een docent scheikunde van het Enschedese Bonhoeffer College om zijn leerlingen een praktijklesje 'vuurwerk maken' te geven.

Samen met hun docent scheikunde maken de middelbare scholieren rookbommen, bengaals vuurwerk en een vuurwerkregen. Daarnaast gaan ze carbidschieten. De leerlingen moeten zelf sterretjes en buskruit maken. Ze krijgen daarvoor een boekje mee met uitleg over de werking van verschillende soorten vuurwerk, zo meldt Dichtbij. Nu maar hopen dat het allemaal goed afloopt...

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/11/in-enschede-gaan-ze-weer-vuurwerk-maken

Wauw, als ik op school kreeg te leren, bij scheikunde les, hoe ik vuurwerk moest maken zalk juigen xD Hopen maar idd dat t goed afloopt xD Toch wel aardig wat chemische stofjes.

Bij ons stond het in het boek, maar we hebben het overgeslagen omdat we er geen tijd meer voor hadden.

Wanneer je op deze manier je leerlingen kunt interesseren voor het vak scheikunde is het alleen maar toe te juichen. Ik hoop alleen niet dat er meteen weer mensen zijn die denken dat het "Taliban" achtige praktijken zijn en daarom helemaal over de "zeik" gaan. Ik vind trouwens de afsluitende zin van de tekst van Spits (ook gelet op de foto die er bij is geplaatst) weerzinwekkend. Er wordt gewoon de suggestie gewekt dat ze materiaal gaan fabriceren waardoor weer een vuurwerkramp zou kunnen ontstaan.....

wauw dat hoor je ook niet vaak .
ik had het niet gauw verwacht dat men in tijden als nu dat soort lessen gingen geven .
het is leuk en super interessant maar ik ben wel bang dat er straks te veel geprutst gaat worden met allen gevolgen van dien .
of dat werkelijk gebeurt weet ik niet, maar het is wel een gevoel dat bij mij op komt .

ooohw nee dalijk heeft da task force nog meer werk aan de winkel.
Foei!
Op scholen leren ze nu zelfs al hoe je vuurwerk moet maken:wink:

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dit te krom voor woorden... Oké, dit is dan niet zo gevaarlijk als een hele vuurwerkfabriek, maar toch, er mag op een school wel vuurwerk gemaakt worden. En een bedrijf dat vuurwerk maakte, waarschijnlijk nog met meer veiligheid en zeker met meer ervaring dan hoe die leerlingen van de betreffende school het nu gaan doen, mocht zijn deuren sluiten nadat er iets mis ging... (Zo gaat het trouwens altijd in Nederland, eerst moet er iets mis gaan voor er maatregelen genomen worden.)

Krijg nog eens een hartverlamming van wat er allemaal gaande is in dit land en wat blijkbaar gewoon maar kan!

Vind niemand dit nou een komkommertijd-nieuwsbericht? Er wordt een beetje vuurwerk gemaakt op een schooltje, oke leuk, maar dit komt dan breed in het nieuws met ook nog eens de verwijzing naar de vuurwerkramp.

ach niet alleen de haters maar ook sommige mensen op deze site weten hoe ze een verhaal moeten opblazen zonder feiten of relativerings vermogen.:tongue2:tongue2:tongue2:angel:

Nadat gisteren de vuurwerkramp uit 2000 in Enschede zo goed als werd afgesloten, besloot een docent scheikunde van het Enschedese Bonhoeffer College om zijn leerlingen een praktijklesje 'vuurwerk maken' te geven.
zit die leraar hier tovallig op het forum?

Samen met hun docent scheikunde maken de middelbare scholieren rookbommen, bengaals vuurwerk en een vuurwerkregen. Task Force team is op youtube bezig dit te bannen. en deze shool gaat ut goede voorbeeld geven:bonk:
Rookproducten mag niet in NL maar op school mogen ze het dus wel vervaardigen?

Daarnaast gaan ze carbidschieten. Leuk probeer minimaal 20 studenten maar op veilige afstand tehouden.

De leerlingen moeten zelf sterretjes en buskruit maken.hmm weten zij ook meteen hoe je vuurwerk moet/kan maken thuis.

Ze krijgen daarvoor een boekje mee met uitleg over de werking van verschillende soorten vuurwerk, B]dat maakt het een stuk veiliger[/B]:rolleyes:
zo meldt Dichtbij.[

Nu maar hopen dat het allemaal goed afloopt...
Tja Media overdrijft alles dus komt vast wel goed allemaal!

Ag ut zal vast en zeker een toffe leraar en een weize school zijn.
Ik vind ut iig wel leuk dat ut nog kan!

denk eerder dat die leraar dan op het dpc / pyroforum zit. Maar over algemeen is het maken van buskruit niet gevaarlijk. Maar bij sterretjes komen toch wel wat giftige stoffen kijken. Zoals barium nitraat. Dit spul is gewoon zeer giftig.

Back
Bovenaan