Imker woedend na vuurwerkaanslag op bijen

Imker woedend na vuurwerkaanslag op bijen

media_xll_2035260.jpg

Jan Bos: 'Abnormaal dat mensen zoiets doen. En het gaat al zo slecht met de bijen.' © Foto AD, Marnix Schmidt.

UTRECHT De 62-jarige imker Jan Bos is furieus. Na twee weken vakantie kwam hij er bij thuiskomst achter dat vandalen het op zijn bijenkasten hadden gemunt. In vier van de veertien kasten waren vuurpijlen gestoken en afgebrand. Of de bijen deze explosie hebben overleefd, weet Bos pas in het voorjaar. 'Abnormaal dat mensen zoiets doen. En het gaat al zo slecht met de bijen,' verzucht hij.
Dinsdagochtend ging Bos bij zijn bijen op het terrein van het Fraterhuis Sint Jozef aan de Schorteldoeksesteeg in De Bilt kijken en zag hij dat in vier vliegopeningen vuurpijlen waren gestoken. De brandvlekken bij de openingen en de afgebrande lonten lieten niets aan de verbeelding over: de pijlen waren afgestoken. Omdat de bijen in hun winterslaap zitten, durft Bos de kasten niet te openen om te zien of ze nog leven. 'Als ik de deksel van de kasten afhaal, gaan ze sowieso dood. Ik zal tot het voorjaar moeten wachten. Je moet ze nu zo min mogelijk storen. Als ik slaap, wil ik ook niet wakker gemaakt worden,' grapt Bos.

Raddraaiers
Wie de vuurpijlen in de houten kasten heeft gestopt is een groot raadsel. Zelf gaat Bos er vanuit dat raddraaiers uit de buurt deze daad op hun geweten hebben. 'Een echte kwajongensstreek. Ik ga nu wel elke dag naar de bijen toe om te zien of alles goed gaat. Het terrein wordt al elke avond afgesloten, dus meer kan je aan de beveiliging ook niet doen.'

Het is niet de eerste keer dat de bijen van Bos de dupe zijn van vandalisme. Zijn bijenkasten die in De Bilt vlak bij het KNMI-gebouw staan, zijn een paar jaar geleden zelfs verdronken. ,,Toen waren twee kasten in de sloot gegooid... Hoe verzin je het hè.''

Door aangifte te doen bij de politie hoopt de 62-jarige dat de daders gepakt worden. 'Ik wil met ze spreken om te vragen waarom ze het gedaan hebben.'

BRON http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...ker-woedend-na-vuurwerkaanslag-op-bijen.dhtml

Ik fiets daar geregeld langs als ik naar mijn werk ga. Ik snap echt niet wat iemand bezielt om nu ook al bijenkasten op te gaan blazen. Bedankt maar weer hoor. Nog meer koren op de molen van de media.:angry:

Ik kan mij niet voorstellen dat normale jeugd dit doet de jeugd die dit doet heeft zijn hersens doorelkaar in zijn hoofd zitten, met een paar(twintig stuks of zo)stompen tegen hun kop zijn die zo terug op hun plaats:bonk:

Die jongens beseffen zich duidelijk niet dat bijen een van de belangrijkste levensvormen op deze planeet zijn. T zal ecologisch zeer slecht af gaan lopen als er geen bijen meer leven. En zij hebben eraan bijgedragen. Geloof alleen niet dat t specifiek door vuurwerk komt, maar hoe dan ook schandalig dit.

En moeten we dit maar onbestraft laten omdat het bijen zijn?? Hier begint het asso gedrag mee, gedrag moet je bijsturen wanneer het begint wachten tot jeugd uitgroeit tot een kopschopper lijkt mij onwenselijk. Hard straffen lijkt mij veel beter.

het is niet goed wat ze hebben gedaan maar het zijn maar bijen....

bijen zijn heel erg belangrijk voor onze flora en fauna hoor.. zonder bijen geen fruit,honing en ga zomaar door.. bijen bestuiven namelijk allerlei vrucht bomen die anders geen vruchten geven.zijn zeer nuttige dieren. die we ook echt NODIG hebben

1810-500x500.jpg

in plaats van vuurpijlen de volgende keer?

nee dit kan echt niet wat deze jongens gedaan hebben!

Ach het zijn maar bijen. Lekkere opmerking banaan:bonk: Bijen zijn wel degelijk heel erg belangrijk. Zelfs groen-slinks zal dit beamen.

Zonder bijen geen gewassen.
Het is zo slecht gesteld met de bijen dat men nu in China handmatig moet bestuiven.

Handmatige%20bestuiving%20China.png

main_picture_2.jpg

In mijn dorp staat ook een imker maar dan midden op een plein.
Echt dom weer, van die pubertjes die wat vuurwerk hebben, zich vervelen en het meest spectaculaire maar ook de meest idiote dingen ermee doen.
Ik hoop niet dat dit nog ergens gebeurt want die imker kan nu moeilijker zijn baan/hobby blijven volhouden.

wat raar bedoeling word dit zeg .
je hebt toch van iemands hobby af te blijven .
je moet toch ergens een gevoel hebben van dat doe je toch niet .
wat een gewetenloos volk loopt er toch rond . :no:

Dit is wel even nog het vermelden waard:

Op Fok! is een hele reportage te vinden met een uitgebreid interview met deze imker:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/634716/1/1/50/interview-vuurwerk-imker-jan-bos.html

Naar aanleiding daarvan is op Fok! ook een Fundraising project opgestart om de imker te helpen aan een goed camera/beveiligingssysteem
tegen vandalen:
http://forum.fok.nl/topic/2066661/1/25

Ik heb zelf ook inmiddels 10 euro gedoneerd. Je staat er niet bij stil, maar bijen zijn ontzettend belangrijk voor de mensheid. Goed initiatief naar mijn mening. Ik had afgelopen jaar toch niks aan SR gedoneerd, dus bij deze alsnog een donatie voor een goed doel :)

Als vuurwerkliefhebber vind ik dit soort praktijken ook te zot voor woorden, dus ja ik doe graag een vrijwillige bijdrage aan zo'n initiatief om ongein als dit te voorkomen in de toekomst :)

Die jongens beseffen zich duidelijk niet dat bijen een van de belangrijkste levensvormen op deze planeet zijn. T zal ecologisch zeer slecht af gaan lopen als er geen bijen meer leven. En zij hebben eraan bijgedragen. Geloof alleen niet dat t specifiek door vuurwerk komt, maar hoe dan ook schandalig dit.

Einstein zei:
Als de bij uitgestorven is, hebben wij mensen nog maximaal 4 jaar te leven. Natuurlijk zal er wel een oplossing komen. Tijdelijk.

Maar waardoor bijen uitsterven is voornamelijk door het bedrijf monsanto. Die heel veel pesticiden produceren en verkopen overal op de wereld.
Bijen gaan daardoor dood. Te triest voor woorden , wij lekker goedkoop zogenaamd gezonde brocolli eten..hun worden stinkend rijk,wij vreten vergif en de bij kan het ook schudden. Lekker krom.

Back
Bovenaan