ILT scherpt in 2014 handhaving vuurwerk aan.

ylke

VWC lid
Nieuwsbericht | 05-02-2014

De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat vaker gebruik maken van een last onder dwangsom als zij consumentenvuurwerk aantreft dat niet aan de eisen voldoet. Overtredingen leiden nu meestal tot een proces-verbaal en inbeslagname. In 2014 gaat de ILT vaker gebruik maken van bestuursrechtelijke maatregelen zoals de dwangsom, die kan worden verbeurd bij een (volgende) overtreding. Ook kan bestuursdwang ingezet worden om overtredingen ongedaan te maken op kosten van de overtreder. Dat is de kern van de aangescherpte handhavingsaanpak voor vuurwerk van de inspectie.

De ILT constateert al een aantal jaren achtereen dat gemiddeld een kwart van de geteste vuurwerkimportartikelen niet aan de eisen voldoet. Daarin moet verandering komen. Het bestaande kwaliteitssysteem met tests die doorlopen moeten worden voor een vuurwerkartikel een CE-markering krijgt, blijkt niet voldoende om alle artikelen op een toelaatbaar kwaliteitsniveau te krijgen. De handmatige productie (veelal in China) kan daarbij een rol spelen, misschien wordt het vuurwerk te veel op het scherp van de snede ontworpen en mogelijk schieten de testprocedures tekort. In elk geval is meer inzet van de vuurwerkimporteurs nodig om de afkeurcijfers omlaag te krijgen. De ILT wil dat zij hun verantwoordelijkheid voor de productveiligheid van het vuurwerk nemen en wil dat bereiken door de handhavingsdruk op te voeren.

De hoogte van een dwangsom wordt gerelateerd aan de omvang van de overtreding en de waarde van vuurwerkpartijen. Die hoogte ligt daardoor meestal aanzienlijk hoger dan de gemiddelde strafrechtelijke boete tot nu toe. De nieuwe aanpak is op een bijeenkomst van importeurs uiteengezet en gaat direct in.

Bron

En de dwangsommen worden weer doorberekend aan....juist.
Jammer dat de ILT de instanties in China niet vertrouwd...Er staat toch niet voor niets een CE keurmerk op. Naar mijn idee betekent dat iets van "Europees goedgekeurd"...maar Nederland moet hier weer nieuwe regeltjes en boetes voor verzinnen. Bah. Pesten om het pesten noem ik zoiets.

Dat is nou net weer het leuke.
Hierin kun je goed zien dat het Nederlands ambtelijk apparaat de beste zijn in afschuiven.

De keurings instantie hier wijst een aantal nobo's/cebo's aan die het werk wat zij zouden moeten doen ook mogen.
Echter als deze zijn werk niet goed zouden doen de importeur verantwoordelijk word gesteld voor mogelijk falen?????

Echt helemaal geweldig.
Ik laat mijn auto apk keuren en de firma die dit heeft gedaan is fout geweest dus krijg ik de boete:D

Het moet toch niet gekker worden.

En de dwangsommen worden weer doorberekend aan....juist.
Jammer dat de ILT de instanties in China niet vertrouwd...Er staat toch niet voor niets een CE keurmerk op. Naar mijn idee betekent dat iets van "Europees goedgekeurd"...maar Nederland moet hier weer nieuwe regeltjes en boetes voor verzinnen. Bah. Pesten om het pesten noem ik zoiets.

Ja en dat zal ook niet veranderen want dit is en blijft typisch Nederlands!!! Regeltjes regeltjes zucht:frusty:

Dat is nou net weer het leuke.
Hierin kun je goed zien dat het Nederlands ambtelijk apparaat de beste zijn in afschuiven.

De keurings instantie hier wijst een aantal nobo's/cebo's aan die het werk wat zij zouden moeten doen ook mogen.
Echter als deze zijn werk niet goed zouden doen de importeur verantwoordelijk word gesteld voor mogelijk falen?????

Echt helemaal geweldig.
Ik laat mijn auto apk keuren en de firma die dit heeft gedaan is fout geweest dus krijg ik de boete:D

Het moet toch niet gekker worden.

En dan krijg je niet 1 boete, maar als het een beetje tegen zit een last onder bestuursdwang of een dwangsom, dus een bestuursrechtelijke handhavingsmiddel tegen je gericht en een strafrechtelijk handhavingsmiddel namelijk een boete. Dubbel gestraft dus eigenlijk.

Tja eigenlijk is dit heel erg krom idd...

De Keuringsinstanties die hier in nederland de keuringen verzorgen wijzen instanties in China aan...maar checken dan niet of het werk wel correct wordt uitgevoerd? Vervolgens is de importeur weer de sjaak....en daarmee de consument ook, aangezien de importeur hierdoor vele extra kosten heeft.
Een importeur kan dit natuurlijk wel beperken door zelf ook eigen keuringen uit te voeren, maar in feite streef je dan wel je doel voorbij..

Tja eigenlijk is dit heel erg krom idd...

De Keuringsinstanties die hier in nederland de keuringen verzorgen wijzen instanties in China aan...maar checken dan niet of het werk wel correct wordt uitgevoerd?

Er zijn meerdere instanties die binnen de EER een CE-markering mogen afgegeven. Ik ga even uit van het feit dat dit wordt gedaan door onder andere TUV-Rheinland. TUV-Rheinland is aangewezen als NoBo om de CE-markering af te geven. TUV-Rheinland zit in Nederland, maar ook Hongarije. Wanneer TUV-Rheinland een CE-markering afgeeft, dan voldoet het vuurwerk aan richtlijn 2007/23/EG ofwel de Pyrorichtlijn. Nu kan TUV-Rheinland natuurlijk niet constant op de hoogte zijn van de tests in China. Daarom maakt TUV-Rheinland gebruik van PEUTZ. PEUTZ is een instantie die adviseert en het proces omtrent de CE-marking tests in China begeleid. PEUTZ laat de tests uitvoeren door Hong Kong International Pyrotechnical Testing Limited (HKIPTL) te Liuyang. PEUTZ is dus productdeskundige op dit gebied en is aanwezig bij typetesten en batchtesten.

Uiteindelijk vindt de ILT dat de importeur aansprakelijk is, terwijl, zoals je hierboven ziet, die eigenlijk niet voorkomt in de gehele schakel van afgifte van de CE-markering.

Daarnaast zou een importeur zelf wel keuringen kunnen uitvoeren, maar daar is nu juist die NoBo voor.

ach het draait weer allemaal om geld .
iedereen wil er een graantje van mee pikken .
als men de afkeur cijfers wil laten dalen kan men ook gewoon wat soepeler worden

Is hier als branche geen vuist tegen te maken?
Af en toe heb ik het idee dat er in de branche dezelfde cultuur heerst als binnen de financiële sector. Angst voor de toezichthouders. Onderling vindt men dat het niet klopt wat een toezichthouder doet, maar niemand durft er tegen op te treden.

Back
Bovenaan