Illegaal vuurwerk wordt steeds gevaarlijker

DW2000

VWC lid
Er is dit jaar 6 keer minder illegaal vuurwerk in beslag genomen als in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie. Het vuurwerk dat wel in beslag is genomen, wordt steeds gevaarlijker, zo laat de politie aan BNR weten.

Tot nu toe is er dit jaar 4000 kilo illegaal vuurwerk in beslag genomen, in 2013 was dat nog 24000 kilo. Ad Nieuwdorp van de Nationale Politie, vertelt dat de daling kan komen omdat er meer gelet wordt op het zware gevaarlijke vuurwerk. Maar het is nog te vroeg om te zeggen of de daling door zal zetten.

"Dat kunnen we pas aan het einde van het jaar bekijken", vertelt Nieuwdorp. "Wat we wel duidelijk zien is dat de inhoud steeds gevaarlijker wordt. Het zijn nu soms bijna handgranaten en daar lopen ook hele jonge kinderen mee rond. Bij deze dus ook een dringende oproep aan de ouders: 'houd in de gaten wat je kinderen allemaal bestellen'."

Ook Leo Groeneveld van Pyrotechniek Nederland, de branchevereniging van vuurwerkverkopers, ziet een verschil. "Vroeger was het nog ondeugend om illegaal vuurwerk te hebben, nu is het absoluut onverantwoord. Wij zouden graag met de overheid kijken of we wat aan de regelgeving kunnen doen. Er moet een bovengrens komen. Nu is deze er nog niet."

bron

Nu zijn het bijna handgranaten. maar het word al jaren vergeleken met een handgranaat. Hoe erg houden ze ons nou voor de gek?

Ook Leo Groeneveld van Pyrotechniek Nederland, de branchevereniging van vuurwerkverkopers, ziet een verschil. "Vroeger was het nog ondeugend om illegaal vuurwerk te hebben, nu is het absoluut onverantwoord. Wij zouden graag met de overheid kijken of we wat aan de regelgeving kunnen doen. Er moet een bovengrens komen. Nu is deze er nog niet."

Laten we die aub er buiten houden, de vuurwerkbranche van Nederland. Al die onverantwoordelijke spullen die in Nederland allemaal afgekeurd worden. En kinderen die verwond raken door babypijltjes, en grond bloemen. En dan gaan hun over verantwoording praten?!

Zelfde shit weer alleen een nieuw jaartal. Weer minder in beslag genomen maar er moet sensatie komen dus vuurwerk is weer zwaarder geworden maar dat is natuurlijk niet waar. Vuurwerk met een paar honderd gram aan flashpoeder is al jaren lang in omloop. Er is eigenlijk gewoon niets nieuws onder de zon

Laten we die aub er buiten houden, de vuurwerkbranche van Nederland. Al die onverantwoordelijke spullen die in Nederland allemaal afgekeurd worden. En kinderen die verwond raken door babypijltjes, en grond bloemen. En dan gaan hun over verantwoording praten?!

Zelfde shit weer alleen een nieuw jaartal. Weer minder in beslag genomen maar er moet sensatie komen dus vuurwerk is weer zwaarder geworden maar dat is natuurlijk niet waar. Vuurwerk met een paar honderd gram aan flashpoeder is al jaren lang in omloop. Er is eigenlijk gewoon niets nieuws onder de zon

Helaas kan iedereen, ongeachbleeftijd, aan die 100+ grammers komen....ook jonge kids en lieden die bewust willen vernielen....

En ik kan me helemaal vinden in Leos verhaal, zo ging het vroeger inderdaad.

Helaas kan iedereen, ongeacht leeftijd, aan die 100+ grammers komen....ook jonge kids en lieden die bewust willen vernielen....Jongens en meisjes van 10-12 jaar met cobra 6 en zwaarder....het komt voor en ook bij mijn dochter in de klas....met medeweten van ouders soms...dat is een stuk erger dan de baby pijltjes etc.....keur het zwaar af maar het is een feit helaas...

En ik kan me helemaal vinden in Leos verhaal, vroeger had je inderdaad de uitjes/ialiaanse bommen etc maar relatief in weinig aantallen, duur en lastig aan te komen. Nu loopt bijna "iedereen" met 50-100 grammers en meer...het is goedkoop, in grote aantallen verkrijgbaar en wordt aan iedereen verkocht..het is algemeen bezit geworden, onder alle leeftijden....

Ik ben zelf 14 en het is verbazingwekkend hoeveel omgang er in illegaal vuurwerk is al op de middelbare school. Brugklassers dealen al cobra's met elkaar en het komt genoeg voor dat er nitraten in kluisjes worden gevonden.

Klopt toch wel als je eerlijk bent, in mijn jeugd tot behoorlijke tijd daarna was illegaal lekkere harde klappers maar nog steeds iets wat in de straat kon.maar vandaag de dag is het niet meer normaal met 30+ grammers shell's etc.

@DavidH
Super Widowmakers, Böller A, de Italiaanse uitjes hadden ze bij ons vroeger ook. En zijn ook al 66 gram of iets dergelijks.

Men probeert het maar voor zich te houden dat wij vroeger zoveel beter waren maar of je nu een Super Widowmaker, Doodskopstrijker op een politie auto legt of een Cobra 8. De schade is er, het gaat met beide kapot. punt is gewoon dat je het niet moet doen

Wat je nu trouwens ook ziet door het internet is hoeveel kinderen het nu eigenlijk wel niet hebben zo'n 20 jaar terug zat je dat niet. Maar liepen er ook jongeren met zware knallers rond. Alleen je zag de kinderen in de buurt en verder niet. Nu zie jij kinderen in Amsterdam, Groningen en Maastricht. En laten we eerlijk zijn. Het is wel wat zwaarder geworden maar vandalisme is elk jaar nog afgenomen of in elk geval minder dan in jouw jeugd. Dus het heeft niets met elkaar te maken. Zwaarder en vandalisme, door meer of groter vuurwerk wordt niet meer gesloopt. In tegenstelling juist minder.

Deels met je eens....de hoeveelheid illegaal van tegenwoordig is overweldigend..tuurlijk waren en vroeger ook zware jongens maar in veel mindere mate in omloop dan nu en vuurwerk was toen gewoon duur. Jongeren hebben nu meer geld te besteden en er is veel makkelijker aan te komen. Op de lagere school (wel mijn jaren 80) waren rotjes de norm, middelbare school strijkers en nitraten kwamen toen net om de hoek kijken. Nu is lagere school al nitraat en cobra.....dat wordt al als normaal gezien....dat is mijn punt...te jonge kinderen met te zwaar vuurwerk....
Je hebt wel een punt...door internet is alles in het nieuws. Vroeger werd er gesloopt, soort van razzia's door de politie etc.....
We zullen zien waar eea toe zal leiden in enkele jaren.

@DavidH
Super Widowmakers, Böller A, de Italiaanse uitjes hadden ze bij ons vroeger ook. En zijn ook al 66 gram of iets dergelijks.

Men probeert het maar voor zich te houden dat wij vroeger zoveel beter waren maar of je nu een Super Widowmaker, Doodskopstrijker op een politie auto legt of een Cobra 8. De schade is er, het gaat met beide kapot. punt is gewoon dat je het niet moet doen

Wat je nu trouwens ook ziet door het internet is hoeveel kinderen het nu eigenlijk wel niet hebben zo'n 20 jaar terug zat je dat niet. Maar liepen er ook jongeren met zware knallers rond. Alleen je zag de kinderen in de buurt en verder niet. Nu zie jij kinderen in Amsterdam, Groningen en Maastricht. En laten we eerlijk zijn. Het is wel wat zwaarder geworden maar vandalisme is elk jaar nog afgenomen of in elk geval minder dan in jouw jeugd. Dus het heeft niets met elkaar te maken. Zwaarder en vandalisme, door meer of groter vuurwerk wordt niet meer gesloopt. In tegenstelling juist minder.

Ik kan mij in veel dingen hierboven beschreven vinden maar in de jaren 80 was vergelijkbaar materiaal als de cobra in handen van 14 15 16 jarige jongens toch echt geen gemeengoed. Slopen is slopen of het nou 1912 is of 2014 ben ik mee eens.maar net als vandaag de dag mannetjes van 15 of17 etc die met shell's lopen te goochelen dat was toen toch echt niet.

Deels klopt het wel dat het vuurwerk steeds gevaarlijker word. Werd ik in 2007 bekogeld met legaal vuurwerk, mag ik nu blij zijn als ik net aan een cobra 6 kan ontwijken. Vuurwerk is niet alleen zwaarder, maar ook t volk dat t afsteekt word steeds asocialer. T verbieden, regels aanpassen heeft geen enkel zin zolang de politie, de wet, de rechtsstaat of wie er ook over gaat, niet deze gasten een lesje leert.

Ach, ze hadden even goed een artikel kunnen schrijven "auto's kunnen steeds harder rijden", even goed de waarheid maar er wordt nergens gezegd of dat wel degelijk ook gevaarlijker is. Al eens gekeken naar de wagens van nu en tien jaar geleden?

Het overaanbod aan Cobra 6/7/8, bigboy, delova rana, cipolla, colpo viper... Is een probleem dat de politici zelf hebben gecreërd. Door steeds meer de verkoop in Nederland, en onrechtstreeks in de buurlanden, aan banden te hebben gelegd gaan mensen die vroeger naar België of Duitsland reden voor professioneel vuurwerk nu hun heil zoeken bij illegale handelaren die even goed dat spul en zwaarder materiaal kunnen aanleveren, als het moet met containers vol. Bij Alpeco of Bex haalde je vroeger echt geen 12" shells of 5" salutes, die dingen zijn de markt beginnen overspoelen nadat veel importeurs uit Oost-Europa zijn beginnen vechten om de zwarte markt hier, misdaad loont nu eenmaal. Steeds groter en zwaarder vuurwerk om toch maar leuke dingen te kunnen blijven bieden zonder er nog echt bij na te denken, dat is waar we naartoe zijn gegaan. Ik zie hem al komen volgend jaar, de Cobra 9.

Juist hetzelfde met wiet, als de Nederlandse staat de Belgen niet had verbannen uit hun coffeeshops, hadden veel Belgen die vroeger geen coke/speed/xtc deden het nu ook niet gedaan. Met vuurwerk is dat juist hetzelfde, hoe meer je iets in de illegaliteit duwt hoe meer illegaliteit je zal tegenkomen.

Als de Nederlandse overheid niet alles per sé had willen kapotreguleren had het allemaal zo'n vaart niet gelopen, das mijn idee er achter.

Back
Bovenaan