Illegaal vuurwerk steeds vaker heel zwaar explosief

De politie onderschept steeds meer illegaal vuurwerk dat nauwelijks meer te onderscheiden is van militaire explosieven.

Dat zegt vuurwerkexpert van de nationale politie Ad Nieuwdorp in het televisieprogramma Eenvandaag.
Ongeveer eenderde van de nu bijna zestigduizend kilo in beslag genomen vuurwerk kan worden aangemerkt als vuurwerkbom.

Volgens Nieuwdorp is hoe zwaarder hoe beter 'echt een trend'. "De hoeveelheid explosief materiaal die erin zit, is te vergelijken met een professionele handgranaat. Het baart ons grote zorgen voor oudejaarsnacht."
Regelmatig worden dergelijke bommen in kelderboxen en garages middenin woonbuurten aangetroffen. "Soms zien we dat mensen duizenden van dit soort bommen in huis hebben. Vandaag of morgen gaat het een keer fout en dan hebben we dus echt een hele grote explosie in een woonwijk", aldus de vuurwerkexpert.
Steeds vaker moet de Explosieven Opruimingsdienst Defensie worden ingezet om de explosieven te ontmantelen. "Je moet het geen vuurwerk meer noemen, maar militaire explosieven", stelt een sergeant van de dienst.
Strenger controleren
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) roept de overheid ondertussen op strenger te controleren op de pakketbezorging en import van illegaal vuurwerk. De pakkans voor overtreders is volgens de werkgeversorganisatie vrijwel nihil, wat de handel in illegaal vuurwerk zou stimuleren.

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de controle van vuurwerk in postpakketten dit jaar als speerpunt benoemd.
Volgens de RND zou de inspectie echter nog nauwelijks hebben gecontroleerd. "De kleine pakkans werkt de handel in illegaal vuurwerk in de hand, terwijl winkeliers moeten voldoen aan strenge regels voor de opslag van legaal vuurwerk."

Denk het niet, als je goed leest staat er "de hoeveelheid explosief materiaal die erin zit". Wil niet per definitie zeggen dat de kracht even groot is. Dat heeft met meerdere factoren te maken, zoals de omhulzing. Kijk naar een shell van 4" dan praat je al over evenveel explosief materiaal als een handgranaat. Sta je binnen een meter van een lawine pijl die afgaat, kunnen er al inwendige bloedingen optreden.

Ik ben zelf mineur in het leger geweest en in bosnie veel met het eod gewerkt, dus ik weet denk ik wel waar ik over praat.

Ja maar gekleurde sterren zijn nou niet echt "explosief materiaal".. Ik vind dit soort berichten altijd zo om te kotsen. Bangmakerij. Blehh.

En nee, een cobra of een salute zijn niet geheel ongevaarlijk maar de vergelijking met granaten slaat echt helemaal nergens op.

Een goed militair zou dan ook evengoed moeten weten dat vergelijkingen met handgranaten überhaupt niet op gaan gezien het ontbreken van het fragmentatie materiaal.
Ongevaarlijk vuurwerk bestaat niet, aan een ieder om dit risico op zich te nemen (of niet natuurlijk)
Één meter verwijderd staan van een lawine pijl is dan ook een actie die wat mij betreft door de lawine pijl afgestraft mag worden, stupiditeit zou 10x beter zijn als het fysiek pijn zou doen.
Verantwoordelijkheid aan de verantwoordelijke, mensen moeten eens leren voor zichzelf te denken en instaan voor hun eigen actie's i.p.v alle verantwoordelijkheden afschuiven naar de politiek met haar vreemde obsessies voor het verbieden van dingen.

Als men de merkwaardige horror verhalen van de mainstream over vuurwerk moet geloven dan zou er op dit moment geen enkele belg/duitser/pool etc nog in leven zijn.

Een goed militair zou dan ook evengoed moeten weten dat vergelijkingen met handgranaten überhaupt niet op gaan gezien het ontbreken van het fragmentatie materiaal.
Ongevaarlijk vuurwerk bestaat niet, aan een ieder om dit risico op zich te nemen (of niet natuurlijk)
Één meter verwijderd staan van een lawine pijl is dan ook een actie die wat mij betreft door de lawine pijl afgestraft mag worden, stupiditeit zou 10x beter zijn als het fysiek pijn zou doen.
Verantwoordelijkheid aan de verantwoordelijke, mensen moeten eens leren voor zichzelf te denken en instaan voor hun eigen actie's i.p.v alle verantwoordelijkheden afschuiven naar de politiek met haar vreemde obsessies voor het verbieden van dingen.

Als men de merkwaardige horror verhalen van de mainstream over vuurwerk moet geloven dan zou er op dit moment geen enkele belg/duitser/pool etc nog in leven zijn.

Er zijn verschillende soorten handgranaten, aanvals en verdedigings granaten, de aanval hebben weinig fragmentatie, omdat de aanvaller vaak geen dekking heeft. Deze werkt op luchtdruk zodat de longen klappen. De verdedigingsgranaat heeft inderdaad een fragmentatie werking. Dit omdat deze vanuit een dekking gebruikt worden. Wat betreft de lawinepijl. Ik heb in leiden gezien dat deze gewoon op de grond gelegd worden en afgeschoten, je zou er maar staan.

En ik denk dat iedereen weet dat er altijd genoeg mensen zijn die nooit verantwoordelijk worden, dus worden bepaalden zaken aan banden gelegd. Helaas maar dat is de werkelijkheid. Komt bij dat in België ook geen lawinepijlen en shells niet aan particulieren mogen worden verkocht. En in polen gaan mensen er blijkbaar toch anders mee om. Misschien omdat het het daar het hele jaar verkocht mag worden. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie van tijd is dat ook daar de regels aangescherpt gaan worden. Ze zitten tegenwoordig ook in de eu.

Ik vind het wel vreemd dat er altijd mensen zijn die dit soort dingen willen verdedigen. We praten nu niet over nitraten maar over shells etc. Gewoon professioneel vuurwerk.

Het zwaar explosieve vuurwerk waarover hier gepraat wordt is niet meer of niet minder als vuurwerk dat valt onder gevarenklasse 1.1.

Lang niet alle shells vallen onder 1.1, tot 7,5" is het 1.3G, behalve salutes die zijn altijd 1.1 (zeldzame maat 7,5", bestaat wel degelijk).

Wat ze hier in de krant willen zeggen is dat er de laatste tijd veel massa-explosief (1.1.G) vuurwerk in beslag is genomen. Komt door de grote hoeveelheden cobra's, delova's, big-boy's etc die aangetroffen worden. 'Zwaar explosief vuurwerk' is wat de media maakt van massa-explosief vuurwerk, voor de media zijn hun artikelen tenslotte ook handel.

Of je zo'n hoeveelheden in woonwijken enzo moet opslaan maakt iedereen lekker voor zichzelf uit, maar de straffen hiervoor zijn niet min.

Maar een garagebox vol 1.1. of een vol met 1.3, het is wel degelijk een verschil. Dus ook voor de shells. 1.3G mag in bepaalde europese landen vaak nog verkocht worden aan particulieren, dewelke dat zijn zoek je zelf maar uit.

Maar 1.1 vuurwerk aan particulieren kan je vergeten.

Na 2017 verandert het sowieso allemaal.

Denk het niet, als je goed leest staat er "de hoeveelheid explosief materiaal die erin zit". Wil niet per definitie zeggen dat de kracht even groot is. Dat heeft met meerdere factoren te maken, zoals de omhulzing. Kijk naar een shell van 4" dan praat je al over evenveel explosief materiaal als een handgranaat. Sta je binnen een meter van een lawine pijl die afgaat, kunnen er al inwendige bloedingen optreden.

Ik ben zelf mineur in het leger geweest en in bosnie veel met het eod gewerkt, dus ik weet denk ik wel waar ik over praat.
Ik weet er zelf ook veel van ik ben jaren lang pion geweest bij stratego:wink:ok geintje ik vin het wel jammer dat alles op een hoop word gegooid van illegaal, het spul waar het om gaat is dat ultimate pyro shit met honderden grammen erin wat niks meer met particulier vuurwerk te maken heeft.maar alles word weerop een hoop gegooid met ce vuurwerk wat dus ook illegaal is jammer.

Ik weet er zelf ook veel van ik ben jaren lang pion geweest bij stratego:wink:

Lol :D, als vlag?.

Nee je hebt gelijk alles word over een kam geschoren. Maar ik vind gewoon niet dat illegaal materiaal moet kunnen. En dan maak ik wel onderscheid tussen, wat uit Polen komt en uit België.

En tuurlijk is er betutteling, maar de mensen maken het er zelf naar, kijk maar eens naar alle schades na oud en nieuw.

Ik denk als spion :D

Toch vraag ik mij wel eens af hoeveel "vuurwerk" slachtoffers er zouden zijn als er compleet geen illegaal vuurwerk in NL zou zijn en we een jaarwisseling hebben gehad met alleen maar legaal ?

Ik snap zoiezo niet hoe al die 5-9 shots potjes door de keuring heen komen. Vallen vaker wel als niet om. Vorig jaar bij de buurman ook weer moeten aanschouwen en toen maar een vuurwerkklem aangeboden. Maar veilig hoor dat Nederlandse CE vuurwerk..

Ik denk als spion :D

Toch vraag ik mij wel eens af hoeveel "vuurwerk" slachtoffers er zouden zijn als er compleet geen illegaal vuurwerk in NL zou zijn en we een jaarwisseling hebben gehad met alleen maar legaal ?

DAn krijg je denk ik het zelfde als in de jaren 80 en 90 veel zelfmaak spul, wat dus goed fout kan gaan..

Inderdaad, dan worden er heel veel pijpbommen gemaakt en bij gebrek aan nitraten worden er single-shots en knalpijlen over de grond geschoten. Geen goed idee, en gelijk ook de reden waarom Nederland beter knalvuurwerk zou moeten toestaan. Het enige waar ik dan nog bang voor ben is dat het van die euroknallers gaan worden net als in België, maar dat is altijd nog beter dan niks.

Back
Bovenaan