Illegaal vuurwerk steeds gevaarlijker

ylke

VWC lid
De jacht op illegaal vuurwerk is weer losgebarsten. Vooral in Twente is er een levendige handel in levensgevaarlijk vuurwerk.

Illegaal vuurwerk wordt steeds zwaarder, en dus gevaarlijker. In deze periode met de winter voor de deur leeft de handel weer op, en wordt ook de strijd tegen illegaal vuurwerk geïntensiveerd. Het wordt steeds makkelijker om vuurwerk uit het buitenland te halen. Uit landen als Tsjechië en Polen kan levensgevaarlijk vuurwerk gewoon via internet besteld worden, de post bezorgt de pakketjes dan aan huis.

Bert Kuperus van de politie Twente stelt dat er alles aan wordt gedaan om illegaal vuurwerk tegen te gaan.

Zo krijgen mensen die een filmpje op internet zetten waarop te zien is dat illegaal vuurwerk wordt afgestoken bezoek van de politie. Ook wordt overlegd met overheden in bijvoorbeeld Duitsland, Tsjechië en Polen om transport van illegaal vuurwerk tegen te gaan.

Illegaal vuurwerk melden

Mensen die vermoeden dat iemand in hun buurt illegaal vuurwerk in huis heeft of verhandelt wordt dringend gevraagd dat te melden bij de politie. Dat kan ook anoniem via het nummer van Meld Misdaad Anoniem 0800- 7000. Veel kopers van illegaal vuurwerk bewaren het in een schuurtje of garage, of zelfs op zolder. Als er dan brand ontstaat levert het vuurwerk gevaar op voor de hele omgeving.

Voor politie Twente heeft het opsporen van de opslagplekken prioriteit. Zo wordt de handel een slag toegebracht en wordt de veiligheid vergroot.

{url="http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=151368"]Bron[/url]

Met gevaarlijker vuurwerk doelen ze zeker alleen op die belachelijke knallers die tegenwoordig op de markt zijn? Ondanks de angstzaaierij is het wel een feit. De rest lijkt me toch wel gelijk gebleven. :p

Journalistieke fail: bewering van titel 'steeds gevaarlijker' komt niet terug in artikel. Pure angstzaaierij dus. Propaganda.

Even off topic reageren hier over die tekst: Titel past totaal NIET bij wat de tekst omschrijf.

On-topic: IK heb wel gemerkt dat vuurwerk steeds qua geluid harder wordt. En voel me ook steeds ongemakkelijker als ik na die lonten kijk (en das niet alleen bij illegaal vuurwerk). Maar echt gevaarlijker, dat wordt vuurwerk zelf nooit. Want vuurwerk is het probleem namelijk niet.

Had inderdaad eerder ''jacht op vuurwerk weer begonnen'' kunnen heten.

@ herdervriend, vuurwerk is wel het probleem, kijk bijvoorbeeld maar naar de Ultimate Pyro producten of je nou zoiets in handen hebt of simpelweg wat nitraatjes?

Titel had beter zo kunnen heten..

Alweer de zoveelste oproep voor het fenomeen.
De vuurwerk klik lijn!

Tja.. Er kan niks gebeuren zolang er geen open vuur bij komt.. Maar wil er niet overna denken in een rijtjeshuis, Met in het midden iemand die een mooi aantal 6-12inch shells heeft liggen. Of 2 grote profi blocken van laten we zeggen 100kg.

Die idioten moeten vooral in elk propaganda bericht herhalen dat je vuurwerk met de post kunt bestellen, dan word dit gezeik alleen maar erger pfff. Media speelt volgens mij echt een enorme rol in deze kwestie.

Met het huidige internet en talloze vuurwerk forums kun je precies opzoeken wat je in je handen hebt.
Hoe het werkt wat het doet!

Ik zou niet weten wat er gevaarlijk aan is als je een beetje in iets verdiept.

nou het is weer een stukje van meningen en dat zal altijd zo blijven,voor en tegenstanders vinden elkaar altijd op de papieren pers/media veldslag.maar de regel van dat nederland in overleg is met duitsland tsjechie en polen over dat gevaarlijke illegale vuurwerk is wat mij betreft een poep opmerking.vooral om het feit dat het vuurwerk in polen en tsjechie niet illegaal is en dan duitsland erbij in een zin noemen is al helemaal belachelijk.duitsland heeft veilig vuurwerk knal is niet eens vergelijkbaar met belgie maar meer met nederland,enige reden om duitsland te noemen is als doorvoerland en het zwart maken want ze zijn goedkoper dan nederland en een doorn in het oog van de nederlandse vuurwerkhandel

Back
Bovenaan