Illegaal vuurwerk onderschept in Harderwijk: ‘Die shell blaast een auto op’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Illegaal vuurwerk onderschept in Harderwijk: ‘Die shell blaast een auto op’

De politie Harderwijk heeft 16 kilo illegaal vuurwerk en een onbekend geldbedrag in beslag genomen. Verder werd een man opgepakt.

De vuurwerkvondst werd vrijdag gedaan in een woning in de wijk Slingerbos. Het adres kwam naar voren uit onderzoek naar handel in zwaar illegaal vuurwerk. Een meerderjarige man die wordt verdacht van de vuurwerkhandel is gearresteerd.

De politie deelde de arrestatie op Instagram. Zij stelt dat zwaar vuurwerk in een woonwijk levensgevaarlijk is. ,,Die grappige paarse rotjes linksonder op de foto hebben de kracht van een handgranaat. En die shell blaast een auto op,’’ schrijft de verbalisant op het Instagram-kanaal.

https://www.destentor.nl/harderwijk...erwijk-die-shell-blaast-een-auto-op~a5e4aec7/

Altijd die slappe vergelijkingen, dat je die anno 2019 nog moet lezen. Altijd weer de vergelijking met 'een handgranaat' ( terwijl het wapen de scherven zijn en de kracht niet eens direct relevant is ) en een auto opblazen.. voorheen kon je de voorgevel van je huis opblazen met een nitraat volgens de politie en media.

Ik probeer dit soort sensatie media altijd te negeren maar het blijft gewoon sneu.

Altijd die slappe vergelijkingen, dat je die anno 2019 nog moet lezen. Altijd weer de vergelijking met 'een handgranaat' ( terwijl het wapen de scherven zijn en de kracht niet eens direct relevant is ) en een auto opblazen.. voorheen kon je de voorgevel van je huis opblazen met een nitraat volgens de politie en media.

Ik probeer dit soort sensatie media altijd te negeren maar het blijft gewoon sneu.

ik weet nog wel dat ze zeiden dat een shell een heel huizenblok kon wegvagen :bonk:

wat zijn die paarse dingen eigenlijk?

De vergelijking klopt trouwens al niet ongeacht wat je er in vult.

x is zo zwaar als een handgranaat, en met Y kun je een auto opblazen

met een handgranaat kun je dus geen auto opblazen staat hier

wat zijn die paarse dingen eigenlijk?

De vergelijking klopt trouwens al niet ongeacht wat je er in vult.

x is zo zwaar als een handgranaat, en met Y kun je een auto opblazen

met een handgranaat kun je dus geen auto opblazen staat hier
Die paarse dingen zijn 50grams knallers

Dit is een beter einde van het verhaal dan een kranten artikel:

'man is hand kwijtgeraakt door het afsteken van illegaal vuurwerk. Na een grootschalige zoekactie is de hand ook niet meer gevonden.'

Goed dat ze zoiets voorkomen hebben.

Ja dat klopt zeker, en ik vind het ook goed dat deze zooi van de straat gehaald wordt maar tegelijkertijd irriteer ik me ook aan de onzinnigheden waarmee die krantenartikelen telkens strooien.

Vroeger zei men in de media ook dat JCWT's de kracht van een handgranaat hadden :D :frusty:
Ze waren al niet geloofwaardig maar het begint nu naast dat het niet geloofwaardig is ook nog eens saai te worden om telkens hetzelfde te horen. De verhalen over handgranaat cobras en wolle truien hebben we al gehad, ik zit nog te wachten op het jaarlijkse verhaal van de kat :yes:

Kunnen ze niet de in beslag genomen cobra's aan defensie geven? Om wat te doen aan het munitietekort bij die jongens? :D

Vroeger zei men in de media ook dat JCWT's de kracht van een handgranaat hadden :D :frusty:
Ze waren al niet geloofwaardig maar het begint nu naast dat het niet geloofwaardig is ook nog eens saai te worden om telkens hetzelfde te horen. De verhalen over handgranaat cobras en wolle truien hebben we al gehad, ik zit nog te wachten op het jaarlijkse verhaal van de kat :yes:

Kunnen ze niet de in beslag genomen cobra's aan defensie geven? Om wat te doen aan het munitietekort bij die jongens? :D

Das nog niet eens zo'n gek idee. Er waren een tijd geleden toch ook oefengranaten in omloop?
Dat is geen oud en nieuw spul meer.

Das nog niet eens zo'n gek idee. Er waren een tijd geleden toch ook oefengranaten in omloop?
Dat is geen oud en nieuw spul meer.

Ik vond die 495's best tegenvallen eigenlijk :p menig knaller uit italië gaat een stuk harder. Of je moet aanvalshandgranaten bedoelen alleen ik hoop niet dat die ooit in de illegale handel terecht komen. mn broertje heeft een keer zo'n ding 5 meter naast hem gehad in een gesloten kamer bij training, schijnt niet heel erg prettig te zijn :D

De vergelijking met een granaat gaat om de druk, niet om de scherfwerking. Dan zou het est wel eens aardig in de buurt kunnen komen.

Een shell in een afgesloten auto gaat ook flinke schade geven. Ruiten er uit en een bol dak, doordat de druk niet weg kan. Dat noem ik total loss, of in de volksmond, opgeblazen in dit geval

De vergelijking met een granaat gaat om de druk, niet om de scherfwerking. Dan zou het est wel eens aardig in de buurt kunnen komen.

Een shell in een afgesloten auto gaat ook flinke schade geven. Ruiten er uit en een bol dak, doordat de druk niet weg kan. Dat noem ik total loss, of in de volksmond, opgeblazen in dit geval

Ja dat begrijp ik ook wel maar wat zegt dat nou? Handgranaten zijn bedoelt voor de scherfwerving en daar komt de naamsbekendheid ook vandaan. Dan is de vergelijking toch random gekozen en wordt lekker simpel generaties lang overgenomen door sensatie journalisten.

Ja dat begrijp ik ook wel maar wat zegt dat nou? Handgranaten zijn bedoelt voor de scherfwerving en daar komt de naamsbekendheid ook vandaan. Dan is de vergelijking toch random gekozen en wordt lekker simpel generaties lang overgenomen door sensatie journalisten.
Dat is ook zo. Maar zo oneerlijk als mensen het soms voor doen komen, is die vergelijking misschien wel niet. Als we zuiver naar de druk kijken.

Overigens schijnt het dat de politie ook wel eens cobra's in stukken buis/leiding tegen te komen. Dan gaat de vergelijking van de politie ineens veel logischer klinken (los van onjuist gebruik uiteraard)

Inderdaad, en met “de kracht van een handgranaat” associëren mensen ook de scherfwerving, niet met de druk. Ik vind het maar een kromme vergelijking.

Enigste wat ik belachelijk vindt, is dat er voor een schamele 16kg, een heel mediabericht geplaatst wordt. Alsof je een grote vis vangt, applausje hoor.

Back
Bovenaan