In het artikel staat dat de vondst werd gedaan na een tip. edit: dennis was me al voor.
Waarom ik zo tegen dit vuurwerk ben door particulieren?
Het gaat mij er niet eens zo zeer om dat het gevaarlijk is door degene die het afsteekt. Ik ga ervan uit dat iemand die moeite doet om hier aan te komen ook moeite doet in hoe hij met dit vuurwerk om moet gaan om het toch enigzins veilig af te steken en niet na het nuttigen van enige alcholische dranken het midden in de straat gaat staan afsteken.
Maar stel dat er nu in een huis waar (zwaar) illegaal vuurwerk ligt opgeslagen, en dat zullen over heel Nederland toch wel wat huizen zijn, brand uitbreekt. Dan hoeft het vuurwerk niet eens de reden van de brand te zijn, maar het gaat wel door de brand af. Dan hoef ik niet uit te leggen waar de media en de antivuurwerk aanhangers zich op gaan richten. Dan moet ik er al helemaal niet aandenken dat er ook nog eens gewonden vallen onder brandweerlieden of andere omstanders. Dan kan je natuurlijk zeggen dat het hier om illegaal vuurwerk gaat, maar ik vermoed dat dat voor de publieke opinie niet zo zeer een rol speelt, er gebeurt een (groot) ongeluk met vuurwerk dus het vuurwerk moet verboden worden.
Daarnaast vind ik dat we eens tevreden moeten zijn met wat we wel mogen afsteken. Ik kan mezelf prima vermaken met consumentenvuurwerk. En als je dan toch echt shells wilt afsteken, dan kan je proberen of je eens mag helpen met een profshow. Ook worden de regels in Nederland langzaamaan steeds iets ruimer, laten we ons nou niet in de vingers snijden door domme dingen te gaan doen.
Ik vind dit artikel trouwens wel netjes geschreven. Er wordt naar mijn mening niet overdreven (lees niks over mortierbommen, super mega vlinders of dergelijke omschrijvingen). Hier zouden een hoop kranten, nieuwslezers etc. een voorbeeld aan kunnen nemen.