Illegaal vuurwerk? Het is echt levensgevaarlijk!

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Aan vuurwerk zijn strikte regels verbonden. Niet voor niks, want illegaal vuurwerk is meestal veel zwaarder dan toegestaan en kan zelfs spontaan ontbranden. Politie waarschuwt: "
Gevaarlijk dus voor jou en je omgeving! Ken je iemand die handelt in zwaar vuurwerk? Of die illegaal vuurwerk heeft opgeslagen? Meld dit en zorg voor een veilige (woon)omgeving! Bel 0900-8844 of meld anoniem 0800-7000." Lees hieronder meer.

Levensgevaarlijk
Onder illegaal vuurwerk valt vuurwerk als strijkers, lawinepijlen, mortierbommen, grote flowerbeds en bepaalde Chinese rollen. Al dit vuurwerk is verboden, omdat het levensgevaarlijk is. Dit vuurwerk voldoet op geen enkele manier aan de strenge veiligheidseisen waaraan legaal vuurwerk moet voldoen. De knal kan dan misschien ‘lekker hard’ zijn, maar weet dat dit vuurwerk gevaarlijk en onbetrouwbaar is.
Als je dit vuurwerk in bezit hebt of afsteekt, kun je bovendien een flinke boete of taakstraf krijgen. De kracht van het vuurwerk is de laatste jaren flink toegenomen. Je hebt potentieel een moordwapen in handen. Wees je bewust van de gevaren en houd je aan de regels. Die zijn er namelijk niet voor niks.

https://igo.nl/nieuws/actueel/artikel/24109/Illegaal-vuurwerk-Het-is-echt-levensgevaarlijk

Dit vuurwerk voldoet op geen enkele manier aan de strenge veiligheidseisen waaraan legaal vuurwerk moet voldoen.

Onjuist.

Ik weet niet of het zozeer onjuist is... Het voldoet aan eisen voor professionals die dit soort spul afsteken, maar niet voor iedere tiener die titanium salutes in zijn straat loopt te gooien!

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor iemand die scheikunde lukt vindt, en zelf suiker kristallen maakt thuis of iets dergelijks
Dat is allemaal niet zo gevaarlijk of als het mis gaat heeft het grote gevaren. Maar die kopen ook niet op iedere straathoek chloroform, radioactieve stoffen of iets dergelijks. Met goed gebruik kan daar ook mee omgegaan worden, maar de risico's zijn groter.

Ik hoop dat je inziet wat ik bedoel te zeggen.

En ja, legaal Nederlands vuurwerk moet aan zeer strenge eisen voldoen, en dat buitenlands vuurwerk met flash voldoet hier dus niet aan, niet gelogen :)

Ik weet niet of het zozeer onjuist is... Het voldoet aan eisen voor professionals die dit soort spul afsteken, maar niet voor iedere tiener die titanium salutes in zijn straat loopt te gooien!

Veel is gewoon CE gekeurd. NL doet dan net of het levensgevaarlijk is omdat het niet door ILT weer getoetst is volgens hun regels. Europees gezien is m.n. het meeste cat.3 gewoon veilig.

Veel is gewoon CE gekeurd. NL doet dan net of het levensgevaarlijk is omdat het niet door ILT weer getoetst is volgens hun regels. Europees gezien is m.n. het meeste cat.3 gewoon veilig.

Ik citeer nogmaals: "Dit vuurwerk voldoet op geen enkele manier aan de strenge veiligheidseisen waaraan legaal vuurwerk moet voldoen."

Dus het buitenlandse vuurwerk voldoet NIET aan de veiligheidseisen van LEGAAL vuurwerk. Dus ik weet niet hoe het argument kan staan dat het CE gekeurd is... Het gaat om Nederlands gekeurd vuurwerk!

Ik snap wat je bedoelt, Cobra's en dat soort spul is nu ook CE gekeurd, maar dat betekent nog niet dat het dan LEGAAL is in Nederland. Zie je het verschil?

In andere landen mag je pas vanaf 21 drinken, hier 18. Onderling in landen verschilt het, en dat is wat hier gewoon correct gezegd wordt in het bericht :bye:

Er was eens een groepje jongeren met natuurlijk een shitload aan nitraten en vlinders. Ze staken het af en gooiden het in het haventje. Dit, vol in het gezichtsveld van een aantal nuchtere agenten in een politie vw transporter. Het raampje ging open en de agenten vertelden tegen de jongens: jongens, het is 02:00 geweest. Volgend jaar weer oké? Fijn Nieuwjaar gewenst en doe voorzichtig. Prima meneer, hetzelfde! De agenten vervolgden rustig hun weg en de jongens hielden op met knallen. Zo kan het ook hè?

"Zo doen we dat hier"

Laten we nou niet doen alsof de CE keuring heilig is.

Bij de recente bombashop inval etc is ook een garage fabriekje opgerold waar ze cobras 6 aan het maken waren. Je gaat mij niet wijsmaken dat die vervolgens CE gekeurd zijn omdat het logotje erop staat.

Spontane ontbranding geloof ik niet in . Levens gevaarlijk vind ik een zwaar argument alles is levens gevaarlijk als ik met me hoofd boven een nederlandse cakebox hang loop ik ook kans te overleiden

Wat word er nu precies met illegaal vuurwerk bedoeld?

Ik bedoel,vuurwerk wat in Duitsland verkocht word in de laatste 3 dagen is op zich ook illegaal.
Maar lijkt mij ook vrij veilig spul.

De nitraten en vlinders die massaal uit Belgie gehaald worden,zijn ook illegaal,maar is volgens mij toch ook gewoon gekeurd spul en veilig bij normaal gebruik.

Onder illegaal vuurwerk versta ik eerlijk gezegd,al het spul wat via de zwarte markt verkocht word.

Ik bedoel,vuurwerk wat in Duitsland verkocht word in de laatste 3 dagen is op zich ook illegaal.
Maar lijkt mij ook vrij veilig spul.

Vuurwerk uit Duitsland is tijdens de verkoopdagen ook legaal in Nederland. De regels daar zijn gelijk of zelfs strenger dan hier. Er zit een Nederlandse gebruiksaanwijzing op dus helemaal toegestaan hier. Wel niet meer dan 25KG meenemen dan zit je veilig.

De regels daar zijn gelijk of zelfs strenger dan hier.
Hmm, er is toch Funke daar wel toegestaan wat het hier niet gaat redden? Door branden tot dichterbij de grond, of de bp knallers. En de butterflies met eindknal mogen hier ook niet.

Hmm, er is toch Funke daar wel toegestaan wat het hier niet gaat redden? Door branden tot dichterbij de grond, of de bp knallers. En de butterflies met eindknal mogen hier ook niet.

Funke is ook gewoon toegestaan in Nederland hoor. Het is alleen niet hier getest

Ik doel meer de boxen met te harde burst en de Funkeweides die tot de grond komen en de BP knallers met teveel inhoud.

Ik doel meer de boxen met te harde burst en de Funkeweides die tot de grond komen en de BP knallers met teveel inhoud.

Duitsland test ook niet zomaar zodra er CE op een artikel zit. Het is namelijk al getest in China. Vooral Nederland heeft die overdreven nacontrole. 1 artikeltje in de richtlijn dat ze zeer serieus nemen hier.

Back
Bovenaan