Illegaal vuurwerk gevonden

jappy-b

VWC lid
IJmuiden - In de nacht van zaterdag op zondag hebben politiemensen rond 01.00 uur drie pakken illegaal vuurwerk aangetroffen in een woning aan de Bloemstraat. De politie had het vermoeden dat een 17-jarige bewoner van deze woning in het bezit was van illegaal vuurwerk. Na vrijwillige medewerking van de moeder troffen agenten het illegale vuurwerk aan op één van de slaapkamers. Het vuurwerk is in beslag genomen en zal worden vernietigd. De jongen zal worden verhoord.

bron

Om één uur 's nachts? Wat de neuk. Wat is de reden dat je op DAT tijdstip een woning binnen gaat? Dat kan haast alleen als er direct gevaar voor de omgeving dreigt (1.1G classificatie bijv.) of als het een heterdaadje betreft (handelen bv.).

Wat denk je van het feit dat er iemand misschien iets afgestoken heeft, de politie polshoogte gaat nemen, na kort onderzoek weet waar de knallen vandaan komen, even langs gaan en met wat stevige woorden de bewoner zo gek krijgen te bekennen en het vuurwerk af te laten staan?

Kwestie van moeder even intimideren en hoppa je staat zo binnen.

Dit is wellicht het meest slimme. Meewerking zou tot minder straf moeten leiden voor de zoon in kwestie. Kan altijd aangevoerd worden als hij voor moet komen.

Er moet inderdaad meer aan de hand geweest zijn voordat de politie een huiszoeking wil gaan doen, en dan al zeker rond dat tijdsstip. Zal me niet verbazen wanneer deze jongen daarvoor vuurwerk heeft afstoken of misschien wel gezien is met vuurwerk.

en die jongen zat natuurlijk niet vermoedend in de kroeg met zijn biertje. En moeder schikt zich de tering als de politie snachts voor je deur staat, die vrouw moest haast wel in een split second gedacht hebben dat er iets met haar zoon gebeurd was. Lekker handig tijstip.

Handig tijdstip is het zeker niet.
Maar als je de post van Jupiler leest en die theorie zou kloopen vindt ik het zo gek nog niet.
Maar goed, helemaal bekend is het dus niet.

Er moet inderdaad meer aan de hand geweest zijn voordat de politie een huiszoeking wil gaan doen.

Zo te zien hadden ze geen huiszoekingsbevel aangezien ze moeder vrijwillig meewerkte. agenten krijgen 9 van de 10 keer eerst de opdracht om polshoogte te nemen, en als je niet vrijwillig de agenten binnen laat om te kijken komen ze binnen 5 minuten terug met een huiszoekingsbevel.

Zo te zien hadden ze geen huiszoekingsbevel aangezien ze moeder vrijwillig meewerkte. agenten krijgen 9 van de 10 keer eerst de opdracht om polshoogte te nemen, en als je niet vrijwillig de agenten binnen laat om te kijken komen ze binnen 5 minuten terug met een huiszoekingsbevel.

Dan kunnen die wel snel sprinten die agenten, zo snel heb je geen huiszoekingsvevel hoor :rolleyes:

er word niet zomaar tot huiszoeking overgegaan hoor, daar gaat eerst maanden van onderzoek aan vooraf met telefoontaps en de hele ratteplan. Na het onderzoek beslist de officier van justitie of de huiszoeking mag plaatsvinden door middel van het ondertekenen van het huiszoekings bevel. En dat is écht niet binnen 5 minuten geregeld hoor.

En jij denkt dat de Officier van Justitie op dat moment van de nacht wakker ligt/wordt om een huiszoekingsbevel af te geven?

Nee ik denk ook niet dat ze die dan nog moeten printen maar in sommige gevallen alvast meenemen als plan B, maar ik weet welzeker dat het binnen 5 minuten geregeld is want bij mij liepen ze aleen even naar de auto en met 2 minuten stonden ze weer op de stoep met huiszoekingsbevel.

@jappy-b dus jij denkt dat ze de verdachte lekker de tijd gaan geven om alles weg te brengen zodat alles weg is tegen de tijd dat ze terug zijn?

En jij denkt dat de Officier van Justitie op dat moment van de nacht wakker ligt/wordt om een huiszoekingsbevel af te geven?

en jij denkt dat de officier van justitie persoonlijk toestemming moet geven? ik heb in mijn huiszoekingsbevel niks gezien over toestemming van de officier hoor

de politie komt niet even polshoogte nemen, die komen om een uur of 5-6 's ochtens binnen stuiteren met een arrestatie team. de verdachten worden mee genomen voor verhoor en het hele huis word binnenstebuiten gekeerd.

de officier van justitie moet deze ondertekenen. is deze echter niet bij machte om te tekenen (vakantie, ziekte e.d.) word het document voorgelegd aan de hulp officier van justitie.

Ik denk dat dit niet veel met een echte huiszoeking te maken heeft. Ik denk alleen dat er twee agenten lang zijn gegaan om deze jongen hierop aan te spreken en eventueel om een verklaring vragen. Wanneer de moeder van deze jongen zegt: jullie mogen binnenkomen dan mogen ze kijken (let op: niet zoeken). Dan is het knap stom van deze jongen om vuurwerk open en bloot ergens neer te leggen. Wanneer de jongen niet zou willen dat ze gaan zoeken dan had hij dat moeten zeggen en dan hadden ze verder geen inspraak daarover; alleen na toezegigng van een OvJ of HOvJ.

de politie komt niet even polshoogte nemen, die komen om een uur of 5-6 's ochtens binnen stuiteren met een arrestatie team. de verdachten worden mee genomen voor verhoor en het hele huis word binnenstebuiten gekeerd.

jij kijkt zeker vaak naar series over grote drugsdealers?
bij mij stonden om 6 uur savonds op de stoep met de vraag of ze binnen een kijkje mochten nemen omdat ze vernomen hadden dat er vuurwerk lag, en toen ik daar niet aan meewerkte liepen ze naar de auto en met 2 minuten waren ze weer terug met een huiszoekingbevel en toen had ik niks meer te vertellen en mocht ik ook niet tegenwerken.

Sinds wanneer zou de wet in verband moeten staan met "kantooruren" of "schappelijke tijden"? Die geld gewoon 24uur per dag...

en jij denkt dat de officier van justitie persoonlijk toestemming moet geven? ik heb in mijn huiszoekingsbevel niks gezien over toestemming van de officier hoor

Zonder ondertekening van OvJ of HOvJ is het document niet rechtsgeldig en is de politie klaarblijkens onrechtmatig de woning betreden. Dit kan zelfs leiden tot vrijspraak, omdat eventueel bewijs (het vuurwerk!) onrechtmatig verkregen is.

Er hoeft niets ondertekend te worden. Een telefonische toezegging (zelfs een rookwolk bij wijze van spreke) is genoeg. Maar wanneer de HOvJ inderdaad de taken van een OvJ overneemt moet de OvJ wel toestemming hiervoor hebben gegeven, hij moet op de hoogte zijn.

Zonder ondertekening van OvJ of HOvJ is het document niet rechtsgeldig en is de politie klaarblijkens onrechtmatig de woning betreden. Dit kan zelfs leiden tot vrijspraak, omdat eventueel bewijs (het vuurwerk!) onrechtmatig verkregen is.

Dat zou mischien kunnen kloppen, dus dan waren ze bij mij onrechtmating binnen (niet dat het wat uitmaakt want er lag niks) maar dat zou betekenen dat ze eerst een handtekening moeten halen en je intussen alles weg kan brengen zodat ze niks meer kunnen vinden, hun zijn ook niet achtelijk dus het kan nooit dat het zo in elkaar steekt

Edit: @ruben, ja dat dacht ik ook.

Back
Bovenaan