Ik wist dat ik een oog miste’

moontan

VWC lid
Ik wist dat ik een oog miste’
Door GUDO TIENHOOVEN

DE LIER - Afstand houden en aansteeklonten gebruiken. Vuurwerkhandelaren hameren jaarlijks op de veiligheidsvoorschriften. Voor de afgelopen jaarwisseling gingen zelfs speciale veiligheidsbrillen als warme broodjes over de toonbank. Het kan niet verhinderen dat er altijd iets misgaat. Het HagaZiekenhuis in Den Haag telt momenteel 53 vuurwerkgerelateerde slachtoffers uit de regio.

Yoeri Bongaards (23) uit De Lier raakte tijdens het vieren van oud en nieuw een oog kwijt door vuurwerk. Momenteel revalideert hij thuis waar de steunbetuigingen binnenstromen. Zelf doet hij nuchter. 'Er zijn ergere dingen in de wereld.' FOTO THIERRY SCHUT

vuurwerk_slachtoffe_190445h.jpg

De 23-jarige Yoeri Bongaards uit De Lier zal de recente jaarwisseling nooit meer vergeten. Aan het schuurfeest met vrienden aan de Kanaalweg kwam nog geen kwartier in het nieuwe jaar abrupt een einde. Hij zat gehurkt boven een enorme pot vuurwerk om de lont aan te steken. Een fractie van een seconde later werd zijn linkeroog letterlijk uit zijn gezicht geblazen. Wonderwel raakte Yoeri niet buiten bewustzijn en zit hij momenteel weer thuis waar hij nuchter zijn relaas doet.

De Lierenaar vertelt in alle geuren en kleuren over het moment. „Het was zo’n grote vierkante doos siervuurwerk van een vriend. Laat ik er ook eens een afsteken, dacht ik. Hij ging in eerste instantie niet af dus probeerde ik het nog een keer. Er zat nog een flinke lont aan. Het leek me absoluut niet gevaarlijk.’’

In het bijzijn van al zijn vrienden klapte bij de tweede poging de pot recht in Yoeri’s gezicht. „Ineens. Bam. Door de druk en de schrik viel ik achterover. Mijn allereerste gedachten waren gek genoeg nog dat het meeviel. Je hebt niet direct pijn. Dan voel je ineens je hele gezicht nat worden en weet je dat het mis is.’’

Zijn geschrokken maten belden het alarmnummer en legden in de tussentijd een kussen in zijn nek en een washand op zijn hoofd. „Ik hoorde om me heen geen paniek. Alleen maar dat ik kalm moest blijven. ‘Alles komt goed’, zeiden ze. Je ligt op zo’n moment verdoofd op de grond. Ik wist dat mijn oog eruit lag.’’

Na vijf minuten reed een ambulance de Kanaalweg op om Yoeri naar het Leyenburgziekenhuis te vervoeren. Enkele uren later werd hij geopereerd in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). De schade naast het verliezen van een oog: zijn jukbeen en zijn kaak op twee plaatsen gebroken. „Pas in Leiden kwam de pijn en vroeg ik om een narcose.’’

Zondag, twee volle dagen na het ongeluk, kon het Lierse vuurwerkslachtoffer weer naar huis waar hij revalideert en in afwachting is van een kunstoog. Dat zal voorlopig op zich laten wachten aangezien zijn oogkas ernstig is ontstoken. Ook moet mogelijk zijn kaak opnieuw worden gezet. Artsen hebben hem verteld dat de schade voor een groot deel wegtrekt, maar er altijd littekens zichtbaar zullen blijven.

„Het ongeluk was totaal onvoorspelbaar. Het had iedereen kunnen overkomen. Momenteel zit ik onder de zware pijnstillers. Ik kan een beetje in huis rondlopen, maar ik ben snel duizelig. Qua pijn valt het me nog mee. Ik heb veel steun van vrienden die langskomen en me kaarten sturen. Ik blijf nuchter. Er zijn ergere dingen in de wereld.’’ Bongaards zegt niet te weten of het bewuste stuk vuurwerk illegaal was. „Mijn vriend had wat illegaal spul ja, maar daar was ik mij niet van bewust.’’

Moeder Anja van Oosten noemt haar zoon te nuchter. „Hij is een stoere jongen van 23 die zich niet laat kennen, maar volgens mij moet hij nog uit de nachtmerrie ontwaken. Hij krijgt binnenkort niet voor niets een traumapsycholoog. Ik was op het moment van het ongeluk 500 meter verderop oud en nieuw aan het vieren bij vriendinnen. Yoeri werd zó snel opgehaald dat ik hem pas zag in het ziekenhuis. Het had allemaal erger kunnen aflopen. Het is in elk geval niet zijn eigen schuld. Vuurwerk blijft gewoon rotspul.’’

http://www.ad.nl/denhaag/westland/2892728/lsquoIk_wist_dat_ik_een_oog_mistersquo.html

Moeder geeft haar zoon teveel eer door te zeggen dat het niet aan hem ligt, maar aan het vuurwerk. Het is heel sneu, maar als je niet eens weet wat je afsteekt én het een 2e keer probeert als ie niet direct afgaat én met je hoofd erboven staat, dan vraag je er gewoon om.

Die moeder heeft ongelijk, daarbij zou zij toch geleerd moeten hebben dat hij nooit boven vuurwerk gaat staan, maar goed, volgens haar ligt het aan het vuurwerk, jaja.... :frusty:

Ben benieuwd of het nuttigen van alcohol nog een rol heeft gespeeld in dit verhaal. En de schuld aan het vuurwerk geven, tjah erg makkelijk. Als ik met 90 door een bocht ga met 'n auto waar 30 het limiet is en ik vlieg eruit. Wie is dat schuld die bocht? of misschien wel die auto?
Beetje de omgedraaide wereld. Overigens die maat is ook erg lekker zeg, hij had toch iets beter om kunnen letten als je het mij vraagt.

Ik vind het echt niet slim van die jongen om het nog zacht uit te drukken. Ik vind dat die vriend er ook niks aan kan doen. Als iemand vraagt mag ik een blok afsteken gaat een normaal mens ervan uit dat het goed gaat. (vuurwerkliefhebbers en slimmere mensen weten dat je eerst aan hem uitleg moet geven.) En die moeder heeft echt al helemaal niet gelijk. Erg jammer dat ze weer vuurwerk negatief maakt terwijl ze er net zo weinig van weet als haar zoon.
Erg sneu voor de jongen en omstanders maar dat had hij zelf ook wel kunnen bedenken.

even de gebruiksaanwijzing lezen he daar staat toch echt op niet dr bovenhangen en met gestrekte arm aansteken

ook staat het op je vuurwerktas,in de winkel,je hoort het op tv en ga zo maar door
toch jammer dat ie zn oog mis maar had hij maar niet zo blind moeten zijn tijdens het afsteken

Ja, maar staat niet altijd wat op, maar op dit soort dingen wel.

Heel sneu, maar vindt het niet de schuld van het vuurwerk.

Het is dus onbekend of het om illegaal vuurwerk ging, het vuurwerk is twee keer aangestoken en hij stond met zijn gezicht boven de pot toen hij hem voor de tweede keer aanstak, tja handig is anders.

Maar wel rot natuurlijk dat dit is gebeurt, maar om nou het vuurwerk de schuld te geven.....

Ze hebben het altijd over de missende gebruiks aanwijzing maar sorry ik kom dat bijna nooit tegen.

Tsja rot voor hem maar ik betwijfel of een dergelijke vuurwerkbril dit voorkomen had. Zon schot knalt er misschien wel doorheen. Of heb ik het nu fout?(experts?)

Zo'n brilletje was toch alleen gemaakt tegen stof, en kleiner spul wat in je oog kan springen?
Lijkt me sterk dat zo'n bril het tegen had gehouden..

Zo'n brilletje was toch alleen gemaakt tegen stof, en kleiner spul wat in je oog kan springen?
Lijkt me sterk dat zo'n bril het tegen had gehouden..

Een bril had altijd een gedeelte van de klap opgevangen waardoor de projectielen met een lagere snelheid de ogen had bereikt. De kans was dan groter geweest dat het letstel minder zou zijn.

Een bril had altijd een gedeelte van de klap opgevangen waardoor de projectielen met een lagere snelheid de ogen had bereikt. De kans was dan groter geweest dat het letstel minder zou zijn.

Ja, daar zit inderdaad wat in, maar splintert zo'n bril dan niet?

Ja, daar zit inderdaad wat in, maar splintert zo'n bril dan niet?
Een goede vuurwerkbril is van polycarbonaat en dat versplinterd niet als er met een luchtdrukbuks opgeschoten wordt dus daarvoor uitermate geschikt voor bescherming tegen rondvliegend vuurwerk e.d.
Hou je je hoofd boven een 3 inch mortier dan blijft je oog op zijn plaats alleen je kop veranderd van locatie.

Na het hele verhaal te hebben gelezen denk ik dat het hier professioneel ( illegaal )vuurwerk betrof met schietlont, consumentenvuurwerk heeft altijd vertraging.
Toegeven dat het vuurwerk waardoor de hele ellende ontstaan is niet legaal was, is altijd moeilijk.
Is het legaal vuurwerk dan kan de winkelier/importeur aansprakelijk worden gesteld.

Back
Bovenaan