Hoorzitting 2e Kamer over vuurwerk met oud en nieuw

Sowieso gaat het niet lukken om vuurwerk te verbieden in Nederland. De overheid krijgt namelijk behoorlijk wat geld voor al de spullen die wij kopen voor o&n. Die zijn hoop ik slim genoeg om dit niet door te laten gaan.

Daarnaast is er altijd wel wat in de maand Januari/Februari dat een groep mensen klachten heeft over al het vuurwerk. in de maand Maart hoor je er niks meer over en kunnen we gewoon weer leuk ons vuurwerk voor de deur afstekken eind dit jaar!

Beste Mensen,

Wat die twee burgermeesters proberen is niet haalbaar.
We hebben 415 gemeentes in nederland(bron wikipedia),denk maar niet dat al deze gemeentes geld overhebben voor een centraalvuurwerk in hun gemeente.

Als je kijkt wat Rotterdam uitgeeft voor het oud en nieuw feest,dat is totaal niet betaalbaar voor een doorsnee gemeente.
Ze geven telkens ook verschillende argumenten aan,nu hebben ze dat het minder vuurwerkslachtoffers zal geven,terwijl de eerste berichten gaan over de overlast en vernielingen.

Telkens worden de argumenten gewijzigd,wat ik op een ander forum hebt geschreven:
Eerst moeten de winkeliers de winkel aanpassen,sprinkel,bunkers..importeurs moesten flink verbouwen.Toen kwamen we met de gaasverpakkingen wat veel ontwikkelingskosten met zich mee bracht.En sinds 2 jaar zijn we druk bezig met de CE markering,dat is bijna afgerond......en dan alles gaan verbieden.......

Ik weet niet waar de overheid mee bezig is,maar het lijkt er wel op of we uit de recessie zijn,als er tijd is voor deze onzin

Sowieso gaat het niet lukken om vuurwerk te verbieden in Nederland. De overheid krijgt namelijk behoorlijk wat geld voor al de spullen die wij kopen voor o&n. Die zijn hoop ik slim genoeg om dit niet door te laten gaan.

Daarnaast is er altijd wel wat in de maand Januari/Februari dat een groep mensen klachten heeft over al het vuurwerk. in de maand Maart hoor je er niks meer over en kunnen we gewoon weer leuk ons vuurwerk voor de deur afstekken eind dit jaar!

Die inkomsten die de overheid opstrijken zijn maar een schijntje vergeleken met het geld wat daar rond gaat. Dat stelen ze wel weer terug op een andere manier, dus met alleen dit argument zal ik er niet al te zeker van zijn.

Beste mensen,
De uitspraak van de minister is dat er geen vuurwerk verbod komt.
We kunnen dus gewoon 2 jaar verder.
Wel geeft hij aan dat er meer gedaan moet worden aan illigaal vuurwerk. task 4 enz.
Argument van oog letsel en gewonden ligt volgens hem meer bij oneigen gebruik, dan de veiligheid van vuurwerk met al haar eisen.

Verder geeft hij aan, dat het de moeite waard is om te onderzoeken of een gemeenschappelijke stookplek iets is. dit moet gemeenten dan zelf beslissen. Echter geeft deze dan ook gelijk een kantekening. Als dit zo is zal de drang naar illigaal vuurwerk vergroten.

Ook kosten en baten liggen ver uit 1. minister geeft aan dat de werkelijke vuurwerk gerelateerde kosten op 2 miljoen leggen. dit voornamelijk uit medische kosten.
Dit staat niet in verhouding tot het mogelijk maken van gemeenten vuurwerken, hierbij geeft hij een gemiddeld aan van 10.000 euro per gemeente. (400) gemeenten zijn respectiefelijk grote door meerdere dorpen en steden.
Dit nog los van het tegemoet komen van winkeliers en importeurs!! (lees vele 10 tale miljoenen)

Dit is de conclusie die ik opmaak uit het debat!!
Gr Wim

Het bericht is inmiddels aangepast :D
Verbod op zwaar vuurwerk stap dichterbij

DEN HAAG - Een nationaal verbod op het afsteken van zwaar vuurwerk tijdens Oud en Nieuw is misschien weer een stap dichterbij. De Tweede Kamer gaat namelijk een hoorzitting houden over de oudejaarsviering.

De hoorzitting is een initiatief van de Partij voor de Dieren die daarvoor donderdagmiddag steun kreeg van een Kamermeerderheid. Alleen de VVD vond de aandacht voor de Oudejaarsviering 'nogal overdreven'.

In januari pleitten de burgemeesters van de vier grote gemeenten, onder wie burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag, al voor een onderzoek naar 'alternatieven voor de vuurwerktraditie'. Dat onderzoek is inmiddels begonnen.

Het is voor het eerst dat ook de Tweede Kamer met een grote groep deskundigen gaat praten over de risico's van vuurwerk.
Hopelijk denkt RTV West nu de volgende keer na voordat ze dit soort nieuws berichten. Het is weliswaar veranderd maar RTL heeft het "verbodbericht" inmiddels overgenomen op hun teletekst.

Ach. Zolang we in Nederland alle tradities van buitenlanders tollereren, maak ik me niet druk dat Nederland onze eigen tradities af gaat pakken. Als dit wel gebeurd, breekt de hel natuurlijk los. Alles mag hier, maar onze eigen tradities mogen niet meer? Iets om je heel pissig over te maken.

Beste mensen,
Wel geeft hij aan dat er meer gedaan moet worden aan illigaal vuurwerk. task 4 enz.
Argument van oog letsel en gewonden ligt volgens hem meer bij oneigen gebruik, dan de veiligheid van vuurwerk met al haar eisen.

Verder geeft hij aan, dat het de moeite waard is om te onderzoeken of een gemeenschappelijke stookplek iets is. dit moet gemeenten dan zelf beslissen. Echter geeft deze dan ook gelijk een kantekening. Als dit zo is zal de drang naar illigaal vuurwerk vergroten.

Ook kosten en baten liggen ver uit 1. minister geeft aan dat de werkelijke vuurwerk gerelateerde kosten op 2 miljoen leggen. dit voornamelijk uit medische kosten.
Dit staat niet in verhouding tot het mogelijk maken van gemeenten vuurwerken, hierbij geeft hij een gemiddeld aan van 10.000 euro per gemeente. (400) gemeenten zijn respectiefelijk grote door meerdere dorpen en steden.
Dit nog los van het tegemoet komen van winkeliers en importeurs!! (lees vele 10 tale miljoenen)

Gr Wim

Dit is de uitspraak van de hoorzitting dus? Wat is je bron?:D

Waar blijft de actie van de vuurwerkbranche! importeurs etc
Snap niet dat hun niks van zichzelf laten horen. Word wakker en onderneem actie voor het te laat is!

Dat snap ik nou ook niet!! :angry:

Wij als liefhebbers laten ons (vooral hier overigens) horen, maar van de dames en heren voor wie het broodwinning is hoor je niks. Ongelooflijk toch. Waarom laten zij niet eens een keer een tegengeluid horen?!

Zou me er niet zo druk over maken.
De kosten bij een verbod zullen vele malen hoger uitvallen door het onstaan van burgelijke wanorde en opstand.
Ik denk dat ze na een jaar genezen zijn het het niet eens meer in hun hoofd durven te halen.
Dream on. Als het verbod er eenmaal is... terugdraaien doen ze nooit, echt nooit.

edit:
Iemand enig idee hoe we erachter komen wie bij deze hoorzitting aanwezig zullen zijn? Ik vind het wel een idee die betreffende personen en partijen aan te schrijven, om zo hopelijk iets van onze mening daar aan tafel te krijgen.

Mevrouw Ouwehand gaan mailen heeft dan weer weinig zin lijkt me... die partij is echt niet op andere ideeën te brengen, we moeten het hebben van de meer liberale partijen in deze vermoed ik.

Wim gaf volgens mij net aan dat de hoorzitting al geweest is?

Beste mensen,

Gr Wim

Dit is een ander verhaal. De voorgenomen hoorzitting staat hier weer los van. PVDD weet gewoon niet van ophouden.

Klopt, maar de toon van de brief zegt genoeg over het standpunt van het debat en de minister.
Ik geef ook aan dat dit mijn conclusie is.

Gr Wim

Ik snap niet dat men zich er zoveel zorgen om maakt.
Ik doe dat in elk geval niet.
Er zijn gewoonweg teveel factoren die een verbod in de weg staan.

gr

Laatst bewerkt:
Het enige waar ik echt voor ben,is voor een verbod op illegaal vuurwerk. Want dat is eigenlijk de bron van alle ellende waar het hier allemaal over gaat. En wat mij betreft ben ik ook voor het verplicht invoeren van een beschermende vuurwerk bril,en voor omstanders die er dichtbij in de buurt staan. Dan maar even voor aap lopen in de straat. Op deze manier als echte vuurwerk liefhebber wil ik mijn stem laten horen en dat het ook op een simpel manier opgelost kan worden al is het maar een kleine begin.

Mee eens aldewereld, we moeten er gewoon wat voor over hebben.

Natuurlijk willen de freaks ook zo min mogelijk ongelukken, dan maar met zo'n brilletje. Dat is gewoon een kwestie van wennen, over een paar jaar is het de normaalste zaak v/d wereld, voedt de kids op met het idee dat zo'n bril erbij hoort en ze weten straks niet beter. Kost alleen wat tijd en gewenning.

Maar wat je zegt, een verbod op illegaal vuurwerk, dat is er natuurlijk allang (anders zou het niet illegaal zijn heheh). Sowieso moeten ze zich daar op richten, daar gebeuren de meeste en zwaarste ongelukken mee.

En desnoods, als het onze hobby kan redden, moeten ze maar eens kijken met welk legaal vuurwerk de meeste ongelukken gebeuren. Moeten we bij wijze van spreken vuurpijlen opgeven om zo de rest te kunnen redden, dan moet dat maar.

Dan maar even voor aap lopen in de straat.

Juist. Die gedachte zou stokend en toekijkend Nederland om 24.00uur nu eens van zich af moeten zetten, en gewoon zo'n brilletje opzetten. Dan heb je al dat gezeur (praktisch) niet meer qua oogletsel. Ik zie vaak genoeg vreemd geklede feestgangers op die avond langskomen, en ja, zo'n brilletje zou dan 'fout' staan op je neus, of niet passen bij je coole outfit...? Nee, zo'n rood-wit gestreepte stok met bijpassende donkere zonnebril past lekker in het modebeeld...

Ik vind dan ook dat wij liefhebbers ook een schone taak hebben om in ieder geval de eigen omstanders en toeschouwers erop te wijzen dat het verstandig zou zijn een brilletje te dragen. Kleine moeite lijkt mij. Of men het dan ook daadwerkelijk doet...tja, dat kan niemand eisen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 heb ik geleerd.

Back
Bovenaan