Hoorzitting 2e Kamer over vuurwerk met oud en nieuw

Vuurwerkverbod stap dichterbij
Gepubliceerd op : donderdag, 2 februari 2012 - 15:22
Laatste update: donderdag, 2 februari 2012 - 15:43
DEN HAAG - Een nationaal verbod op het afsteken van vuurwerk tijdens Oud en Nieuw is weer een stap dichterbij, dankzij de burgemeesters van Den Haag en Rotterdam. Er komt een hoorzitting in de Tweede Kamer waar zij hun plan mogen verdedigen.
De hoorzitting is een initiatief van de Partij voor de Dieren die daarvoor donderdagmiddag steun kreeg van een Kamermeerderheid. Alleen de VVD vond de aandacht voor de Oudejaarsviering 'nogal overdreven'.

In januari pleitten de burgemeesters van de vier grote gemeenten, onder wie burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag, voor een 'alternatief voor de vuurwerktraditie'. Het is voor het eerst dat de Tweede Kamer met een grote groep deskundigen gaat praten over de risico's van vuurwerk.

http://omroepwest.nl/nieuws/vuurwerkverbod-stap-dichterbij

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen:angry: Dat 4 van die smeerlapen het zo kunnen verpesten voor miljoenen mensen SCHANDE!

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen:angry: Dat 4 van die smeerlapen het zo kunnen verpesten voor miljoenen mensen SCHANDE!

Zou me er niet zo druk over maken.
De kosten bij een verbod zullen vele malen hoger uitvallen door het onstaan van burgelijke wanorde en opstand.
Ik denk dat ze na een jaar genezen zijn het het niet eens meer in hun hoofd durven te halen.

gr

Laatst bewerkt:
Aangezien op RTV West vaak de eerste (en dikwijls de enige) is met negatieve berichtgeving over vuurwerk wil ik een e-mail naar de redactie sturen.

Geachte heer/mevrouw,

Als inwoner van de regio Haaglanden ben ik zeer tevreden over de programma's die op RTV West worden gemaakt. Als vuurwerkliefhebber ben ik minder tevreden over de berichtgeving over vuurwerk die ik nogal eens op jullie website tegenkom. Zo las ik vandaag het bericht dat "een vuurwerkverbod een stap dichterbij is". In het artikel lees ik dat er een hoorzitting komt in de Tweede Kamer omtrent dit onderwerp, "dankzij de burgermeesters van Den Haag en Rotterdam". In deze hoorzitting zouden zij dan hun "plan voor een nationaal verbod op vuurwerk" kunnen verdedigen. Verderop in het artikel staat "In januari pleitten de burgemeesters van de vier grote gemeenten, onder wie burgemeester Jozias van Aartsen van Den Haag, voor een alternatief voor de vuurwerktraditie". Ik zie hier het woord alternatief en geen verbod staan. Daarnaast heeft burgermeester Aboutaleb zelf in een column in Metro nieuws van 25 januari 2012 zelf aangegeven "Maar een totaalverbod op al het vuurwerk gaat mij te ver. Oud & Nieuw is een mooie traditie en dat moet zo blijven. Daarom bespreek ik met de burgemeesters van Den Haag, Utrecht en Amsterdam hoe we het mooie van deze traditie kunnen behouden en paal en perk kunnen stellen aan zwaar vuurwerk en vandalisme." Waarom wordt er dan in jullie artikel gesproken over een vuurwerkverbod?

In januari hebben Arno Bonte en David Rietveld een onderzoek gedaan naar de mening van mensen over vuurwerk met oud en nieuw, hun resultaat was dat 2/3e voor een verbod was. Als we naar de eigenschappen van dit onderzoek kijken zien we dat het een heel beperkt onderzoek betreft met maar een paar vragen en een vrij kleine groep respondenten. Polls en vragenlijsten van PowNews/GeenStijl, MSN.nl, Maurice de Hond laten zien dat een meerderheid voorstander is van vuurwerk met oud en nieuw. Waarom nemen jullie dan alleen een negatief bericht over?

Gezien het feit dat RTV West een niet commerciele zender is verwacht ik als kijker dat het nieuws zo neutraal mogelijk is. Als ik de berichtgeving van RTV West over dit onderwerp zie, zijn jullie vaak de eerste na Bonte en Rietveld zelf die negatief nieuws over vuurwerk zonder nuances publiceren. Dan krijg ik toch het idee dat jullie dan als een spreekbuis voor deze twee heren fungeren.

Ik hoop dat jullie mijn kritiek zullen lezen en misschien zullen gebruiken om vuurwerknieuws in de toekomst wat minder negatief neer te zetten, want er zijn genoeg positieve berichten over vuurwerk.

Wat vinden jullie hier van? Is dit compleet genoeg of heeft iemand nog ideeen?

vreselijk dit. we zouden eens als het wat dichterbij is, een grote actie moeten voeren een demonstratie of iets dergelijks. ontopic: precies wat dennis zei: en vind ook dat de uitslag van zoiets niet eerlijk is omdat er alleen maar ouwe zeuren zitten en (bijna) geen jonge mensen die alles af willen schaffen wat met jongeren te maken heeft en ook veel te negatief over jongeren zijn. ook denk ik dat het vurwerkverbod er niet heel gauw zal komen en als het wel gebeurd jagen ze heel veel mensen tegen zich in het harnas. neem nou alleen al de ruim 13.000 vwc leden.

Aangezien op RTV West vaak de eerste (en dikwijls de enige) is met negatieve berichtgeving over vuurwerk wil ik een e-mail naar de redactie sturen.

prima meel, maar dit gaat vooral over rtv west en het onderzoek je zou er bijvoorbeeld bij kunnen zetten waarom je dat vind, dan is het misschien nog overtuigender.

vreselijk dit. we zouden eens als het wat dichterbij is, een grote actie moeten voeren een demonstratie of iets dergelijks. ontopic: precies wat dennis zei: en vind ook dat de uitslag van zoiets niet eerlijk is omdat er alleen maar ouwe zeuren zitten en (bijna) geen jonge mensen die alles af willen schaffen wat met jongeren te maken heeft en ook veel te negatief over jongeren zijn. ook denk ik dat het vurwerkverbod er niet heel gauw zal komen en als het wel gebeurd jagen ze heel veel mensen tegen zich in het harnas. neem nou alleen al de ruim 13.000 vwc leden.

ik geloof dat het verbod er uiteindelijk er wel komt AL HOOP IK HET NIET:mad::mad:gewoon omdat het hier over nederland gaat een land van klagers,en aangezien die in de media de meeste aandacht krijgen denk ik dat ze gaan winnen.kijkcijfers krijg je alleen met negatief nieuws kijk maar op rtl positief vuurwerk nieuws krijg je alleen in duitsland en belgie maar dat verkoopt hier in dit anti vuurwerkland niet.ik denk dat na invoering er meer overlast krijgt en mensen die om twaalf uur toch gewoon grote blokken gaan afsteken(HOEVEEL MENSEN WIL JE GAAN ARRESTEREN omtwaalf uur)maar goed nederland kennende eenmaal ingevoerd blijft ingevoerd:angry::angry::cry:

.ik denk dat na invoering er meer overlast krijgt en mensen die om twaalf uur toch gewoon grote blokken gaan afsteken(HOEVEEL MENSEN WIL JE GAAN ARRESTEREN omtwaalf uur)maar goed nederland kennende eenmaal ingevoerd blijft ingevoerd:angry::angry::cry:

dat geloof ik ook. da's overigens moeilijk te bepalen als het pikkedonker is :D en das maar goed ook :devil:. en ik zou het ook gewoon blijven doen maar nederland kennende is het inderdaad: ingevoerd is ingevoerd.

prima meel, maar dit gaat vooral over rtv west en het onderzoek je zou er bijvoorbeeld bij kunnen zetten waarom je dat vind, dan is het misschien nog overtuigender.
Welk deel doel je precies op? Het gaat mij in deze post eigenlijk om de berichtgeving van RTV west. Dat er een hoorzitting komt is leuk voor ze, maar de initiatiefnemers zijn geen voorstander van een verbod en daarnaast kan hun plan helemaal worden afgeschoten in de 2e kamer. En dan kan Bonte weer 2 jaar niets doen.

ow sorry dat begreep ik dan verkeerd. ik dacht dat je een vuurwerkverbod opzich bedoelde maargoed dan weet ik dat het nu over de rtvberichting ging.

Waar blijft de actie van de vuurwerkbranche! importeurs etc
Snap niet dat hun niks van zichzelf laten horen. Word wakker en onderneem actie voor het te laat is!

-Laat zien dat de vernielingen en vroegtijd afsteken niks met het Nederlandse consumenten vuurwerk te maken heeft.

-Maak duidelijk dat het aantal gewonden elk jaar afneemt en dat niet het vuurwerk maar de gebruiker hiervoor verantwoordelijk is

- maak duidelijk dat rellen tegen politie/hulpverleners niks met vuurwerk te maken heeft.

En dat een verbod meer nadelen dan voordelen met zich meebrengt. Ben het spuugzat om elk jaar deze berichten te lezen.

Sorry maar moest er even uit:angry:

Wij vuurwerkliefhebbers weten allemaal wat er speeld maar, er zijn ook miljoenen gezinnen met kinderen,die ook het afsteken van vuurwerk ook erg leuk vinden van niks weten!
Een aantal burgermeesters zijn ook tegen een verbod en als deze ook nou eens hun zegje gaan doen!
Kijk maar eens in egypte 78 dode bij een voetbal rel en vind dit ook zeer triest.
Jullie weten wat ik bedoel.
Ben gewoon die hele betutteling van de regering spuug en spuug zat :angry:

Wij vuurwerkliefhebbers weten allemaal wat er speeld maar, er zijn ook miljoenen gezinnen met kinderen,die ook het afsteken van vuurwerk ook erg leuk vinden van niks weten!
Een aantal burgermeesters zijn ook tegen een verbod en als deze ook nou eens hun zegje gaan doen!
Kijk maar eens in egypte 78 dode bij een voetbal rel en vind dit ook zeer triest.
Jullie weten wat ik bedoel.
Ben gewoon die hele betutteling van de regering spuug en spuug zat :angry:

ja, precies dus: burggemeesters doe ook je zegje als je voor vuurwerk bent.
en je zal zien dan dat weer burgemeesters zijn van kleinere steden. degenen die ergens op tegen zijn hebben altijd de meeste inbreng lijkt het wel.

Hoorde net op Radio 538 A&P nieuws ook hierover.. kreeg ff koude rillingen....
het komt steeds dichterbij... brrr!!

Dan wordt het tijd om met zijn allen naar Den Haag te gaan tijdens de hoorzitting om een tegengeluid te laten horen. O&N mag niet verknalt worden door die geitenwollensokken lobby.....

Dan wordt het tijd om met zijn allen naar Den Haag te gaan tijdens de hoorzitting om een tegengeluid te laten horen. O&N mag niet verknalt worden door die geitenwollensokken lobby.....

dat had ik ook al gedacht! alleen wel op een keer dat iedereen kan en de debatten zijn altijd doordeweeks.

Laten we hopen dat er na de hoorzitting weer duidelijk is waarom er geen verbod moet komen, er zitten genoeg mensen in de tweede kamer die dat wel inzien. En anders is dit toch een verrot slechte 1 april grap!

Goede mail! Ik las het bericht zojuist toevallig op Teletekst van TV West en het toontje irriteerde me meteen. 'Weer en stap dichterbij' en 'mogen verdedigen' etc., alsof dit vanzelfsprekende doelen zijn waar iedereen achter staat.

Ik hoop trouwens wel dat wanneer die hoorzitting plaatsvindt waarbij ook deskundigen worden geraadpleegd, er ook uit de importeurshoek en/of van de forums mensen aangesloten zijn. Om simpel de juiste feiten op tafel te leggen, en door de valse vergelijkingen, drogredenen, onjuiste oorzaak-gevolgredenaties en klinkklare onzin heen te prikken. Dat zou al een boel schelen om de heren en dames in de Tweede Kamer te helpen zelf een gefundeerde mening te vormen!

Begin maart is heel vuurwerk hatend Nederland dit hele gezeik weer vergeten. Ik maak mij dus niet druk.

Dealers, importeurs en vele anderen laten niets over zich horen. Sterker nog, de meeste importeurs zijn hun handelsreizen naar China al aan het plannen, en nieuwe producten uit te werken. Als hun zich al niet druk maken hierover waarom zou ik dat dan doen?

We kunnen ons beter druk maken om de vele hondenpoep dat om de 2 meter op de stoep terug te vinden is! Daar is het hele jaar door overlast. :bonk: Vandaag stond daar nog een mooi artikel over in de Metro.

Back
Bovenaan