HOLTEN/RIJSSEN - Stefan Schöpper uit Holten is helemaal gek van vuurwerk. Vrijdagavond verzorgt hij een show in Rijssen na afloop van het vijverconcert in het Volkspark. Hij nodigt de SGP en andere vuurwerkcritici vooral uit om te komen genieten.
Vuurwerkbeziger: zo noemt de 28-jarige Stefan Schöpper uit Holten zichzelf. Als kind was hij al helemaal gek van rotjes, zevenhonderdklappers, vuurpijlen en Romeinse kaarsen. Een passie die hij aan zijn vader te danken heeft. „Met oud en nieuw mocht ik van hem voor 500 gulden aan vuurwerk kopen, onder één voorwaarde: ik mocht het niet aan mijn moeder vertellen”, vertelt hij lachend. De Holtenaar werkt nu als professional voor vuurwerkbedrijf Katan uit het Achterhoekse Ulft. Hij doet zo'n 45 shows per jaar, zoals op de Erasmusbrug in Rotterdam, de Vierdaagse in Nijmegen, het bloemencorso in Aalsmeer of de kermis in Tilburg,
Vuurwerkshow
Vrijdagavond verzorgt de gecertificeerde vuurwerkbeziger een show na afloop van het vijverconcert in het Volkspark in Rijssen. "Volkomen legaal", reageert hij op kritiek van de SGP. SGP-fractievoorzitter André Scheppink klaagde onlangs in de raadscommissie over onverwacht vuurwerk in de zomer, waar hij niet op zit te wachten. Schöpper: „Gecertificeerde vuurwerkbedrijven doen een melding of vragen een vergunning aan bij de provincie. Een melding volstaat als er, zoals vrijdag in Rijssen, maximaal 200 kilo consumentenvuurwerk wordt ontstoken. De provincie hoeft een melding niet te publiceren. Maar veelal doet de organisatie dat zelf uit oogpunt van reclame wel.”
Rijssen zet de toon
Scheppink heeft inmiddels via Twitter laten weten vrijdagavond te komen kijken naar de vuurwerkshow. "Mijn kritiek ging vooral over demonstraties van vuurwerkbedrijven midden in de zomer", zo laat hij weten.Het concert vanaf pontons en de Enterse zomp is het hoogtepunt van Rijssen Zet De Toon, een initiatief van Rijssense koren, muziekverenigingen en het Parkgebouw. Op de drijvende podia treden muziekvereniging Wilhelmina, het Rijssens Mannenkoor, de Rijssense Revue en Vocaal Ensemble De Twente Zangers zowel apart als gezamenlijk op. Het Vijverconcert is gratis toegankelijk. Er zijn 1.500 zitplaatsen, maar bezoekers mogen ook eigen stoelen meenemen. Het concert begint om 20.00 uur.
Bron