Hier verschilt het een beetje per jaar. Ene jaar wordt er hier meer afgestoken dan het andere jaar, maar dat heeft vooral te maken met wie er wel en niet weg gaat tijdens de jaarwisseling. Er zijn hier in mijn hoekje van de straat meerdere huizen waarbij vuurwerk wordt afgestoken.
Een paar huizen aan de ene kant hebben altijd wat kleine pakketjes of een paar potten en pijlen. De overburen hadden afgelopen jaar een paar goedkope cakes en een paar duurdere. Bij de goedkope potjes dachten ze dat het verstandig was om deze los op een bol voetpad neer te zetten.
En dan is er nog mijn directe buurman. Dit is ook een vuurwerkliefhebber en hij heeft ook ieder jaar weer mooi spul, een paar dikke cakes en een paar cakeboxen. Bij mij voorthuis is een klein pleintje en hier maken wij samen gebruik van door om de beurt dingen aan te steken.
Verder is het meestal de eerste 15-30 minuten na 0.00 uur een behoorlijke chaos, met iedereen die zijn spul afsteekt. Ik wacht dan meestal, en steek alleen wat klein spul af. Wanneer het rustiger begint te worden dan begin ik echt, meestal met eerst wat fonteinen, dan een paar kleinere cakes, en dan komen de grotere cakes, projectjes en tot slot de finale. Meestal als ik met de grotere cakes begin is de rest van de buurt ongeveer klaar, op een enkeling na, zoals mijn buurman.
Pas bij de laatste paar cakes en de finale is ook mijn buurman klaar, en ben ik nog zo ongeveer de enige in het halve dorp die nog bezig is. (tenminste, zo was het vorig jaar)
Eddy.