Hoe steek jij je vuurwerk aan?

pyroboy

VWC lid
Al het Nederlandse consumentenvuurwerk is voorzien van een groen viscolont, maar hoe steek jij die aan ? Iedereen raad aan om dit met een aansteeklont te doen, maar een aansteker of sigaar gaat net zo makkelijk!
Of toch de gasbrander/ windaansteker die de laatste jaren aan een opmars is begonnen en hoeveel verwacht jij er dan nodig te hebben voor al je vuurwerk ?

Ik vind aansteeklonten vaak best gevaarlijk en lastig, om hem goed te laten branden moet je meestal blazen, waardoor je met je hoofd dicht bij het vuurwerk komt.

Ik gebruik een windaansteker, werkt makkelijk en kan je veilig met een gestrekte arm doen.

De winkels zweren zo op die aansteeklontjes die dan zo genaamd zo veilig zullen zijn, nou ik vind het niks. Je moet blazen en dus erg dicht met je hoofd bij het vuurwerk

Ik zou het tof vinden als alle vuurwerk winkels een gasbrander verkopen, bijvoorbeeld de pyrotorch. Een goeie gasbrander die werkt in weer en wind die ook vrij lang is, en als je het vuurwerk dan ook nog eens meteen gestrekte arm af steekt ben je al een heel stuk van het vuurwerk af.

En kost je maar een paar eurotjes

Ik gebruikte aansteeklonten maar ben overgestapt op een fatsoenlijke stormaansteker, ik vind dat veiliger want bij een aansteeklont weet je niet wanneer het aangaat en bij een aansteker weet je gewoon: lontje in de vlam houden en meteen weggooien.

Vroeger, voor 2010 of zo, stak ik al mijn vuurwerk aan met van die 1 euro aanstekers die je bij de supermarkt kon kopen. Werkte totaal niet in wind of regen. Maar goed, dat maakte niet zoveel uit. Wat wel uitmaakte was dat elk jaar ik een enorme zwarte plek (die behoorlijk pijn deed) op mijn duim overhield. Dus sindsdien probeer ik andere methoden. Gasaanstekers waren prettig, maar ook hier speelde de wind parten en vaak was t gas op voor ik alles had afgestoken (en aangezien men hier thuis nogal moeilijk deed, was t ook geen echte oplossing). Sinds een paar jaar gebruik ik dan ook aansteeklonten, lekker goedkoop. En ja, het aansteken van die lonten gebeurt nog steeds met een ouderwetse 1 euro aansteker van de AH. Binnen, want buiten is die niet aan te krijgen. En daarna gewoon lekker buiten t vuurwerk aansteker. Niet altijd even makkelijk. Maar wind en regen was geen probleem meer. Hem uitkrijgen daarintegen wel. Meestal stak mijn pa met een sigaar het vuurwerk aan en mijn zusje deed t zelfde als ik. Maar ik blijf hopen dat ik binnenkort een goede aansteker kan vinden. (Ja ik kan m niet bestellen want dan ben ik m kwijt, ouders he.).

Ik gebruik over het algemeen gewoon aansteeklonten. Die steek ik aan met die grote creme brulee brander die ik ooit bij Action heb gehaald. Kraantje openzetten en je lont is binnen paar seconden klaar voor gebruik. Daarnaast heb ik altijd 2 stormaanstekers in de broekzak voor de zekerheid. Vorige week 2 van die kleinere Chef Torches gekocht van Action voor 1,99 per stuk. Lijken uitstekende aankopen te zijn tot nu toe! Aanrader.

Voor de show na 0:00 ga ik voor de fakkel methode met de Zena Pro Torch denk ik.

Gewoon een aansteeklont, werkt bij mij prima. De aansteeklont gaat aan met zo'n hele goedkope aansteker.

Laatst bewerkt:
In het verleden gebruikte ik wel een crème brule brander van de Action, op het einde van een stookdag werkt dit vaak niet meer door al het roet dat in de aansteker zit. Afgelopen jaar heb ik een pyrotorch van Zena gebruikt, werkte lang en erg goed! Daarnaast voor de eenmalige producten gewoon een aansteker.

Back
Bovenaan