Hoe kunnen jullie je vermaken met CAT 1 ?

Torrr

VWC lid
Ik vind het echt bewonderenswaardig om hier nu, net als vorig jaar trouwens, te lezen dat velen van jullie je best uitstekend kunnen vermaken met cat 1.
Ik heb het vorig jaar geprobeerd, maar was het na 2,5 fonteintjes en een halve knetterlint al zat en heb alles in het vuur gegooid. Het is leuk om naar te kijken als een ander het afsteekt hoor, maar ik krijg er geen genoegdoening van om dit om 00.00 uur te stoken.
Graag hoor ik jullie meningen en ervaringen, want ik snap er niets van dat jullie voor mijn gevoel zo makkelijk overstappen naar cat 1... lees het is mijn gevoel he :angel:

Diversiteit. De jacht naar iets dat boven de rest uitsteekt of anders is. Proberen andere fonteintjes dan zilvervulkaantjes te vinden, knetterlinten verbinden (knutselen altijd leuk) tot iets irritants met veel rookontwikkeling met andere leuke dingen ertussen, knetter staafjes zoveel mogelijk achter mekaar aansteken en dan genieten van het chagrijn van de overbuurvrouw...

Vuurwerk is spelen, hoe meer lontjes hoe beter, en dus misschien ben je nog zoeter en drukker met het kleine spul dan dat je om 00u een paar lonten van dozen aansteekt die toch uit zichzelf wel doorgaan (moet je daar weer meer van kopen dus...)

Never grow up, Torr!

Ik had vorig jaar voor €300,00 aan cat.1. In de aanloop naar oud en nieuw dit afsteken was leuk, maar op oudjaarsdag was ik het na 15 minuten zat. Nee, dit geeft mij niet het gevoel dat ik bij cat.2 heb.

Mijn schoondochter vind het wel leuk om het af te steken, maar ik hou het dit jaar bij cat.2 en carbid.

Als er geen kinderen bij betrokken zijn kan ik het ook niet goed volgen. Zelf heb ik wel kinderen en om 6 uur heb ik mij er prima mee vermaakt omdat mijn zoontje het zo leuk vond. Ik had schijnbaar nog een goeie batch aldi fonteintjes met goede knetter en die heb ik allemaal aan elkaar doorverbonden om 12 uur, dat was het enigste wat nog redelijk was. Voor de rest vind ik er echt geen zak aan. Heb nog pakken knetterlinten over omdat ik daar ook geen zak aan vind.heb er dit jaar wel wat bij gehaald, maar dat is vooral bedoeld als voorraad voor mijn zoontje, die is nu bijna 4 en ik wil het bewaren voor als hij een jaar of 8-10 is, dan heeft hij nog wat klein knetterspul. Ben namelijk bang dat cat 1 over een jaar of 5 helemaal troep is, slechter dan dit kan haast niet maar het zal ze ongetwijfeld lukken. Dit jaar gewoon weer ouderwets cat 2 stoken.

Ik denk dat velen ook in het bigger=better denken van deze tijd zitten. Vroeger maakte je vuurwerk zelf zelfs nog kleiner om meer lol te hebben ipv nu de focus op boeketgrootte en bursthardheid, extreem z'n vorm vindend in steeds harder knalvuurwerk, en de momenteel op elke straathoek te verkrijgen shells.

Als de jongere mens van nu niet opgegroeid was met steeds slechter (goedkoper) gemaakt klein vuurwerk, was de aandacht misschien nog meer geweest op de Kunst en Kwaliteit ipv wie het grootste wormvormig aanhangsel heeft om toch nog een kick te krijgen. Afgestompt door een consumptiemaatschappij waar kleine dingen wegwerpgoederen zijn en grote statussymbolen. Maar wie het kleine niet eert...

Terug naar het kleine kwaliteitsvuurwerk van vroeger, en innovatie daarin, zou mooi zijn. Funke geeft daar het voorbeeld in, maar wordt het zoals bekend onmogelijk moeilijk gemaakt door de imbeciele regel/controledruk van ILT en hun RACT. Het zou andere NL importeurs tot voorbeeld moeten dienen maar die (gedeeltelijk noodgedwongen natuurlijk ook door diezelfde imbeciele Hollandse regeldruk) gaan voor het grotere geld in het buitenland.

Terug naar het kleine kwaliteitsvuurwerk van vroeger, en innovatie daarin, zou mooi zijn.

Daar heb je idd een punt. Ik weet bijvoorbeeld nog goed hoe de hapiness van vroeger presteerd : Een goede fomtein, de mega irritante schelle fluit en de uitbarsting van vuur op het eind. ja daar zou ik me nog wel mee kunnen vermaken, maar helaas, het is niet meer :cry:

Er zijn best een aantal leuke F1 artikelen, heb vorig jaar veel plezier gehad van de Funke luchthuilers. (Gelukkig nog 4 dozen van). Aansteken en op het moment dat hij aan gaat de lucht in laten vliegen, heerlijk. Ook per 3 tegelijk! Ook De Funke fontijnen zijn erg goed voor het aantal gram.

Ik heb leuke cat 1 gemixed met wat klein spul uit BE en ga lekker met mijn neefje afsteken.
Het plezier wat die kleintjes erin hebben werkt zo aanstekelijk dat ik mijzelf ook prima vermaak

Er zijn best een aantal leuke F1 artikelen, heb vorig jaar veel plezier gehad van de Funke luchthuilers. Aansteken en op het moment dat hij aan gaat de lucht in laten vliegen, heerlijk. Ook per 3 tegelijk!

Vind ik fijn om te lezen jongedame :)

Ik had twee dozen en ben ook hier maar tot max 10 stuks gekomen, de rest staat nog in de kast :D

ik kan mij er wel redelijk mee vermaken.
vooral samen met gabber dain en zijn vriendjes natuurlijk, de kids vinden het helemaal geweldig en als ik hun dan zo zie genieten weet ik het waarvoor ik het doe.
voor mij is het grootste gemis juist het stukje ophalen van de bestellingen, foto's ervan maken enz enz.

Wat het cat1 vuurwerk bij mij opwekt, misschien nog wel meer dan het grotere cat 2, is puur jeugdsentiment. Het doet me denken aan de jaren waarin het Nederlandse vuurwerk maximaal 200gr mocht bevatten en je als jong ventje op oudjaarsdag hele tassen klein vuurwerk wegstookte. Dat was gewoon prut over het algemeen, maar leuk dat het was!

Ik kan me ook nu nog helemaal verkneukelen bij het openmaken van al die kleine verpakkingen, het 'stiekem' afsteken in de achtertuin en de soms creatieve oplossingen om een slecht product op een bepaalde manier tóch leuk te maken. Ik betrap me zelfs geregeld op berekeningen van het aantal lontjes. Iets wat ik na het uit elkaar halen van al m'n matjes Jupming Jacks vroger ook deed :D. Puur jeugdsentiment dus wat mij betreft.

Wat mij nog het meest blij maakt is dat ik voor het eerst sinds de 18:00 regel z'n intrede deed vorig jaar weer eens gewoon een volledige dag heb kunnen stoken! Vorig jaar stonden we om klokslag 10u buiten en hebben we naar hartelust gestookt en genoten. Opvallend veel positieve reacties ontvangen van voorbijgangers, zeker als men doorheeft dat je je hoffelijk opstelt en bijvoorbeeld even stopt als er een hond oid moet passeren. Uiteraard kwam er naarmate de dag vorderde ook wat klein cat 2 bij om het wat op te leuken, maar op zich is cat 1 erg vermakelijk.

Met name de Funke Luftheulers hebben de dag gemaakt. We hebben er vele honderden vanuit het handje gelanceerd. Maar ook de rest van het betere cat 1 (met name batches van voor 2019) heeft ons in samenwerking met het prachtige weer vorig jaar een onvergetelijke oudjaarsdag bezorgd. Paar volwassen gasten, allemaal dik in de 30, blij met een paar fonteintjes en knetterproducten...Ach, noem me gek, maar leuk is het wel :D! Neemt overigens niet weg dat ik de voorpret van het afhalen en bezitten van het grotere cat 2 vuurwerk uiteraard wel mis.

Laatst bewerkt:
F1 is vooral leuk naar de aanloop toe, stukje jacht vorig jaar op de beste producten en zitten aantal best leuke dingen tussen. Of eerder zat, want nu de overheid de 1 meter regelgeving strengt controleert is het F1 natuurlijk veel minder interessant. Fabrikanten kunnen voldoende met 7 gram, maar niet met die idioot strenge regels eromheen.

Dit jaar is het op 31 december echt geen F1 wat hier afgestoken wordt. Ja misschien om 17u.

Vorig jaar ben ik op jacht gegaan, heb er inderdaad een uitdaging van gemaakt de leukste items te scoren, en heb er veel te veel geld aan uitgegeven. Maar omdat het al meteen afgestoken mag worden, deed ik dat ook. En daardoor op de 31e nauwelijks nog naar omgekeken, en dit jaar geen cent uitgegeven aan Cat. 1.

Ik maak dit jaar alle restanten cat. 1 & 2 op, en dan ben ik bang dat dat het wel was.

Wat het cat1 vuurwerk bij mij opwekt, misschien nog wel meer dan het grotere cat 2, is puur jeugdsentiment. Het doet me denken aan de jaren waarin het Nederlandse vuurwerk maximaal 200gr mocht bevatten en je als jong ventje op oudjaarsdag hele tassen klein vuurwerk wegstookte. Dat was gewoon prut over het algemeen, maar leuk dat het was!

Ik kan me ook nu nog helemaal verkneukelen bij het openmaken van al die kleine verpakkingen, het 'stiekem' afsteken in de achtertuin en de soms creatieve oplossingen om een slecht product op een bepaalde manier tóch leuk te maken. Ik betrap me zelfs geregeld op berekeningen van het aantal lontjes. Iets wat ik na het uit elkaar halen van al m'n matjes Jupming Jacks vroger ook deed :D. Puur jeugdsentiment dus wat mij betreft.

Wat mij nog het meest blij maakt is dat ik voor het eerst sinds de 18:00 regel z'n intrede deed vorig jaar weer eens gewoon een volledige dag heb kunnen stoken! Vorig jaar stonden we om klokslag 10u buiten en hebben we naar hartelust gestookt en genoten. Opvallend veel positieve reacties ontvangen van voorbijgangers, zeker als men doorheeft dat je je hoffelijk opstelt en bijvoorbeeld even stopt als er een hond oid moet passeren. Uiteraard kwam er naarmate de dag vorderde ook wat klein cat 2 bij om het wat op te leuken, maar op zich is cat 1 erg vermakelijk.

Met name de Funke Luftheulers hebben de dag gemaakt. We hebben er vele honderden vanuit het handje gelanceerd. Maar ook de rest van het betere cat 1 (met name batches van voor 2019) heeft ons in samenwerking met het prachtige weer vorig jaar een onvergetelijke oudjaarsdag bezorgd. Paar volwassen gasten, allemaal dik in de 30, blij met een paar fonteintjes en knetterproducten...Ach, noem me gek, maar leuk is het wel :D! Neemt overigens niet weg dat ik de voorpret van het afhalen en bezitten van het grotere cat 2 vuurwerk uiteraard wel mis.

het is net of ik dit bericht getypt heb...
alle nostalgie komt helemaal terug en je hoeft niet achterom te kijken voor piet met de pet:cool:
onze gemiddelde leeftijd ligt zelfs rond de 50 maar we zijn net kleine kinderen...heb er nu al weer zin in lekker stoken met de kleine en de grote kids.....en hopelijk natuurlijk volgend jaar weer normaal.

Ik vermaak 3 bananendozen tot projecten met lont en snellont en dat is een leuk feest...

Je moet jezelf het volgende eens afvragen; Zou je je wel kunnen amuseren met F1 wanneer je weet dat je op oud en nieuw gewoon F2 mag afsteken? Als je daar 'JA' op antwoord, dan weet je dat F1 niet het probleem is, maar je eigen negatieve houding dat je hebt gevormd omdat je alleen nog maar focust op de 31e. Ik had het in een andere topic ook al aangehaald, je moet in het NU leven en dus wat je nu kan doen, moet je gewoon doen. Blijven hangen in het verleden of toekomst laat je leven voorbij gaan, voordat je het weet heb je het leven niet beleefd.

Mijn ervaring met Cat 1 is dat het enorm snel verzadigd.
Had er 3 producten uitgepikt en hier wat projecten van gemaakt.
Het zorgt er wel voor dat je nog meer geniet van je F2 :D

-Op zich ging de knetterlintmat best lekker, dik 3 minuten lang het geluid van gebakken eieren met spek en een dikke vette streep op de straat waar je in Juli nog plezier van hebt.

-De Colour conics in combinatie met de Silberheulers deden het ook leuk, het verzadigd dan wel weer enorm snel, dit door de korte brandtijden.

De rest van wat ik gezien heb kon mij niet echt bekoren, heb wel gemerkt dat de kids er vollop van genieten en er zelfs van gaan dansen. Dat is dan wel weer leuk om te zien.

Verder vergelijk ik het een beetje met vissen, als jij groot gewend bent en graag karpers vangt, dan is een dagje voorns vangen grappig voor 1 keer, maar ben je blij als er weer een karper in je netje zit, geeft toch meer voldoening.
:wink:

Gewoon niet, ben geen 7 meer. Ik ga mezelf niet voor de gek houden en proberen mezelf ervan te overtuigen dat het "best leuk is" en "we maken er het beste van, we vermaken ons wel".Ook roept het geen jeugd herinneringen op. Ik vind het heel bijzonder hoe enthousiast mensen van cat1 worden maar ik vraag me dan toch af, is het echt of gespeeld? Het is iedereen gegund hoor maar ik sla ff over.

Back
Bovenaan