Hoe het vuurwerkverbod tot stand kwam

Jaarlijks 150.000 bijtincidenten met honden waarbij soms halve gezichten eraf gebeten worden, paar jaar geleden 40.000 gewonden door ijspret waaronder ook ernstige botbreuken en 74300 fietsongevallen waarbij 246 fietsers om het leven kwamen daar hoor je de vuurwerkhaters niet over.
En dan roepen de vuurwerkhaters ook nog dat het zo'n rommel geeft, zie foto hieronder van Amsterdam na Koningsdag, was een grotere varkensstal dan met oud&nieuw en ook waren er meer mensen door alcoholmisbruik op de Spoedeisende Eerste Hulp terecht gekomen dan met oud& nieuw maar dan hoor je de vuurwerkhaters ook niet.

de-westerstraat-in-de-jordaan-aan-het-eind-van-koningsdag.jpg

Laatst bewerkt:
Ik denk het ook niet. Het is naar het schijnt echt een hobby van de arbeidersklasse en die was traditioneel links. Doordat links zo is verrechtst en deze klasse heeft verwaarloosd is die klasse inmiddels toch echt wel (erg) rechts gaan stemmen. De aanjagers van dit al zijn partijen geweest die traditioneel links waren, zoals Groenlinks en PvdA maar die zijn allemaal erg naar rechts opgeschoven. Gewoon neoliberale besluiten daar. Maar SP, dat echt traditioneel links programma heeft was nooit voor een verbod.
Het is volgens mij zoals Hetzeberger schreef het: zaken van het volk en de onderlaag die pakken ze af, maar wat de bovenlaag doet (alcohol en skieen en dat soort zaken) daar wordt geen aandacht aan gegeven. Verder is het denk ik vooral de oudere groep. In mijn familie zijn mijn naaste familieleden radicaal tot extreem rechts en al jaren antivuurwerk (PVV en JA21). Die noemen ook steeds de knallen, de rotjes waarvan de kalveren van honden schrikken Die zijn overigens lief, maar wel enorm. Als iemand een keer heel erg van die honden schrikt (ze zijn ook erg wild) dan is die persoon ernstig geirriteerd "mijn hond doet niks!" terwijl in dit geval de vrouw op het strand lag en de honden daar losliepen en op haar afgestormd kwamen....Geen begrip voor de vrouw, geen nadenken dat die honden van haar er wel erg vervaarlijk uitzien (en met ze tweeen en zelfs drieeen zijn). Nee: het is gezeur.....etc. Als je wijst op talloze hondenbeten per jaar, met name bij kleine kinderen en vaak in het gezicht dan komt er ineens een verhaal over diverse soorten (lees categorien) honden....Sure...
Het afsteken van vuurwerk lijkt me eerder een rechtse hobby.
Vooral omdat links zo met het klimaat bezig is.

Maar op politieke vertegenwoordiging hoeven we eigenlijk niet te rekenen.
Zoals je zelf aangeeft is de discussie enorm gepolariseerd.

Je zou er maar trots op zijn, dat het Nederlandse consumentenvuurwerk verboden wordt waardoor een gezinnetje geen Oud en Nieuw meer met vuurwerk mag vieren. Terwijl het overlast veroorzakende vuurwerk gewoon doorgaat, als niet dat probleem nu juist groter wordt.
Dit vuurwerkverbod heeft absoluut niets te maken met logica of eerlijkheid in het beleid.
Het is makkelijk proberen scoren op kap van nette burgers en goede hobbyisten.
Wij zijn de makkelijke slachtoffers.

Het is pure machtsuitoefening, zonder meer. Op een vrij lage manier.
Het doet helemaal geen hol aan overlast, illegaal vuurwerk of geweldpleging tegenover hulpverleners, dat is namelijk al illegaal.

Het lost niets op.

Nu mogen de echte hobbyisten elke jaarwisseling naar de knallen van het rellend tuig luisteren.

Ach... iedereen praat toch maar zoals het in zijn/haar eigen straatje past.
Steekhoudende argumenten die overal voor kunnen gelden worden te pas en te onpas gebruikt door tegenstanders van wat dan ook.

Het simpele besef dat we elkaar iets moeten gunnen en het met elkaar leefbaar moeten houden schijnt voor veel mensen toch te moeilijk te zijn.

Je zou er maar trots op zijn, dat het Nederlandse consumentenvuurwerk verboden wordt waardoor een gezinnetje geen Oud en Nieuw meer met vuurwerk mag vieren. Terwijl het overlast veroorzakende vuurwerk gewoon doorgaat, als niet dat probleem nu juist groter wordt.
Dit is inderdaad schandalig, het probleem wordt hiermee niet opgelost en wordt juist erger, mensen die wel netjes vuurwerk afsteken worden hiervan de dupe.

Nou kun je zeggen dat de gewonden die je noemt voornamelijk gewonden zijn die dit zichzelf aandoen, terwijl het argument van vele haters (niet de arts natuurlijk) is dat hen iets aangedaan wordt.
De hond is echter een terecht punt natuurlijk, je gebruikt precies het argument dat ik al jaren gebruik. Maar die pakken we niet aan want die is over alle linies populair. Maar als er iets in gang wordt gezet, waarbij we keer op keer de gevolgen van hondenbezit en kapotgebeten kindergezichtjes laten zien, dan zitten we in 5-10 jaar richting een verbod op honden.
Dan alcohol dat zoveel kosten, materiele en immatriele schade met zich meebrengt dat vuurwerk totaal in het niet valt...en dat zeg ik als geheel onthouder, maar dat is het in een tolerante samenleving, daar accepteer je dat andere mensen er een andere levensstijl op nahouden ook als die risico's met zich meebrengt. Voorlichten prima trouwens. Maar in de ban doen niet.
Dan zelf autorijden als blijkt dat een zelfrijdende auto (zoals altijd, het stokpaardje) veiliger is en veel minder ongelukken veroorzaakt (bijvoorbeeld omdat een auto niet dronken kan zijn) en je mag zelf niet meer rijden. Dus we mogen dan wel in een auto zitten, maar niet meer sturen.
Dan klussen in huis: mag alleen door pro's want veiliger, mensen weten vaak niet wat ze doen en dat levert levensgevaarlijke omstandigheden op. Om de arts te parafraseren: "een cirkelzaag is superhandig, maar is alleen veilig in de handen van een professional!"

Alles kun je bereiken door wat in dit stuk geloof ik marketing wordt genoemd maar wat gewoon heel simpel terug te voeren is op constante, eenzijdige berichtgeving met een duidelijk ondertoon. Wat hij "marketing" noemt, noemt een normaal mens "propaganda" maar dat woord heeft een heel vieze bijsmaak.....en dat is terecht!

Van de 100.000 doe-het-zelfvers raakt er misschien 1 gewond, moet je er daarom dan voor zorgen dat de overige 99.999 doe-het-zelvers niet meer mogen doe-het-zelven?

Heb overigens gisteren mijn bestelde cirkelzaag binnengekregen en ga binnenkort verder met doe-het-zelven, knappe jongen die mij daarvan weerhoud, ik bepaal zelf wel wat ik in mijn huis en op mijn erf doe.

Ach... iedereen praat toch maar zoals het in zijn/haar eigen straatje past.
Steekhoudende argumenten die overal voor kunnen gelden worden te pas en te onpas gebruikt door tegenstanders van wat dan ook.

Het simpele besef dat we elkaar iets moeten gunnen en het met elkaar leefbaar moeten houden schijnt voor veel mensen toch te moeilijk te zijn.

Als je kijkt naar de collecties hier, de meesten kopen gewoon verschillende compounds.
Die gaan om middernacht de lucht in.
Wat kleiner spul voor in de vooravond.

Welk probleem je oplost door deze groep te viseren en criminaliseren, is mij een raadsel.
Dan hadden ze beter de afsteektijden verder ingekort.

Het is me ook niet duidelijk met wat we dit gaan vervangen op de dag der dagen.

Van de 100.000 doe-het-zelfvers raakt er misschien 1 gewond, moet je er daarom dan voor zorgen dat de overige 99.999 doe-het-zelvers niet meer mogen doe-het-zelven?

Heb overigens gisteren mijn bestelde cirkelzaag binnengekregen en ga binnenkort verder met doe-het-zelven, knappe jongen die mij daarvan weerhoud, ik bepaal zelf wel wat ik in mijn huis en op mijn erf doe.

Wil je dan wel even eerst een blinddoek omdoen voor je aan de slag gaat?

Je moet die vergelijkingen ook met een korreltje zout nemen.
Er zijn genoeg goede klussers die ook vuurwerkliefhebber zijn en gaan skieen.

Maar dat is wel wat links (en rechts) doet, als je vuurwerk afsteekt dan ben je in de ogen van de tegenstanders een vandaal, een tokkie, een idioot die zijn (of haar) lot toch niet ontloopt en zijn hand eraf knalt op den duur.

Maar ik merk dat gezeik ook hoor en niet omdat ik vuurwerk een liefhebber ben. Vragen lees opmerkingen van:
1. Je hebt een WIA uitkering?
2. Voor hoeveel procent ben je afgekeurd?
3. Zit je dan de hele dag thuis? En wat doe je dan?

Ik heb dat hele traject niet voor de lol gedaan, maar ja, je past niet in het straatje.

Het afsteken van vuurwerk lijkt me eerder een rechtse hobby.
Vooral omdat links zo met het klimaat bezig is.

Maar op politieke vertegenwoordiging hoeven we eigenlijk niet te rekenen.
Zoals je zelf aangeeft is de discussie enorm gepolariseerd.

Klopt wel. Doordat wat vroeger echt links was en voor de arbeiders stond maar deze groep vooral is gaan vergeten, is die klasse overgestapt naar partijen waarbij deze minimaal voelt dat die nog wel voor ze opkomt. En dat zijn (heel) rechtse partijen inderdaad. Ik denk dat het een enorme loer is die ze wordt gedraaid, maar dat is een ander en al te vaak herhaald verhaal hier.

Er zijn genoeg goede klussers die ook vuurwerkliefhebber zijn en gaan skieen.
Moeten ze ook verbieden,wintersport.
Veel te veel slachtoffers met botbreuken en weet ik t wat niet al niet meer,levensgevaarlijk. :devil:
Doordat wat vroeger echt links was en voor de arbeiders stond maar deze groep vooral is gaan vergeten, is die klasse overgestapt naar partijen waarbij deze minimaal voelt dat die nog wel voor ze opkomt.

Al heel erg lang zijn politieke partijen er al niet meer voor "het volk" ,die leven in een eigen bubbel ,vaak verstokt van gezond verstand en een realistisch beeld van wat er echt speelt in de maatschappij en wat de echte problemen zijn volgens de maatschappij.
Lid zijn van een politieke partij is een bron van inkomsten en een stukje tijdverdrijf,zo word dat door vele gezien die lid zijn of willen worden van een politieke partij.

Wanneer is er nou voor het laatst een serieus probleem door de roverheid opgelost dat echt leefde in de maatschappij als zijnde een serieus probleem ??
(Zaken die de politiek zelf de wereld in heeft geslingerd,die juist een averechts en kwalijke consequentie hadden voor de maatschappij niet meegerekend)

De enige die nog iets van gevoel zouden kunnen hebben dat er naar ze geluisterd word,dat zijn de rijke mensen in dit land en figuren die zichzelf o.a. aan het asfalt vast plakken omwille van "milieu/klimaat problemen"
Of van die figuren die achter alles ineens discriminatie zijn gaan zien en dat willen verbieden.
Door zulke zijn zaken zoals zwarte piet (en het paard van sinterklaas volgt)verboden en ongewenst,want discriminatie en straks voor het paard van sinterklaas is het dierenmishandeling :bonk:

Zo kijk ik naar deze wereld,daar hoeft niemand het mee eens te zijn,dat ben ik het ook wel is niet met andermans standpunten of visie's .
Maar ik ben tenminste nog wel zo dat ik vind dat iedereen recht heeft op een eigen mening en een eigen kijk op zaken zonder dat ik daar problemen van zal maken.
Dat kunnen een hoop mensen tegenwoordig ook al niet meer,iedereen moet vinden wat een ander vind,tolerantie,een ander iets gunnen ondanks dat jij er niks aan vind, e.d. dat zijn tegenwoordig wereld vreemde zaken geworden voor vele.

Back
Bovenaan