hoe ben jij begonnen/in aanraking gekomen met vuurwerk??

Marizon

VWC lid
de bedoeling van dit topic is best wel simpel,
namelijk vertel hoe jij bent begonnen met vuurwerk :):D

Laatst bewerkt:
Waar het allemaal mee begonnen is,weet ik niet meer. Maar ik denk,dat het komt, door de man van een van mijn nichtjes. Hij nam altijd van die grote pakketten uit belgie mee,later kwam er zwaarder spul voor in de plaats,zoals matten en flowerbeds. Na een aantal jaar,was daar het gevoel,het gevoel van dat wil ik ook. Mijn eeste soort van ervaring,was met klappertjes,die deed ik dan in een krant,en aansteken maar. Een soort van rattelband effect,gaf dat dan. Later werden dat morning glory,s,het kruit stopte ik in een lucifer doosje,en deed er dan een een lucifer in,zover dat alleen het kopje naar buiten stak,met een ander doosje aan strijken,ik weet nog dat het een mooi effect gaf. Een vroege experimentele fase dus,:p Toen ik ouder was,heb ik voor het eerst rotjes afgestoken,kleine rode rotjes,piraatjes heten ze toen. Ik had in die tijd ook een vriendje,waar ik bijna elke zaterdag was,wij gingen vaak samen naar een winkeltje,waar ze van alles verkochten. En raad eens,ze hadden knalerwten,trektouwtjes,rookbommen van wolff,en later ook van die staafjes voor onder de schoenzool die een knalletje gaven. Kan me ook nog een moment met hem herineren,dat we samen op een muur zaten,met veel klimop er op,en dat we astro,s aan het afsteken waren. En toen begon het pas echt,ik kocht mijn eerste pakket,schuurmans pakketje van 10 gulden. In dat pakket zaten vooral sier artikelen,zoals fonteintjes,5 schots romeinse kaarsen en ander spul. Het volgende pakket wat ik had,was van de dynasty colection van wolff,de Pyrostar 1,en had daar als extra,een paar pakjes groene rotjes met schietlont,en wat crackling balls bij gehaald. Dat zal denk ik,eind jaren 90 geweest zijn,want de opmars van de 200 grammers begon. Het was toen ook voor het eerst,dat ik van mijn eigen centen,een cake heb betaald,en wat voor een. Namelijk de 16 shots ruitcake Hot Crashes van Proline,een cake die ik nooit van mijn leven zal vergeten! De jaren daarna,steeds meer cakes gaan kopen,waaronder de cc cakes van breeschoten. Toen volgde steeds grotere bestellingen,wat uit groeide tot waar ik nu sta.

Fireworks rules till infinity

Gr Sky

Hoe ik ermee begonnen was; vroeger als klein jochie tijdens oud&nieuw altijd vanuit balkon met sterretjes kijken naar ander vuurwerk wat andere schoten, altijd genieten. ik kwam zelf pas rond me 12e werkelijk in aanraking met vuurwerk toen ik van mijn broer schuurmans vuurwerk (Astronauten) kreeg en zelf mocht afsteken dat was genieten toen.

Sindsdien heb elk jaar vuurwerk en steeds meer, kortom: i'm a born firework addict :p

Hoe het begon, even denken hoor.

Toen ik 7 jaar was (inmiddels 15), kreeg ik internet :o (meer me zussen maja)
Toevallig was dat na oud en nieuw, dus ik probeerde gelijk, vuurwerk.nl.
Dat bestond niet. Mijn zus zei, probeer is google, zo gezegd zo gedaan.
En toen kwam ik uit op vuurwerk startpagina, allemaal sites bomvol!
Ik wist niet welke ik moest klikken, dus ik begon bij crazybomberman.
Ik keek men ogen uit, al die moois, pijlen enzovoorts. Het enige vuurwerk dat we hadden waren altijd sierpakketten, dus was het een beetje nieuw.
Ik was de hele jaar door op vuurwerk startpagina.
Het werd December, en mijn dealer had zijn vuurwerkfolders al, ik gelijk halen en de heledag door kijken. Ik keek men ogen uit. En men vader had er al erg lang 1 maar onder de bank verstopt, omdat ik anders steeds over vuurwerk zou praten :p
Hij had al een keuze gemaakt, en ja, gewoon weer een sierpakket. Ik dacht pap waarom nou weer een sierpakket. Ik liet de hele mooie grote prijzige pijlen zien. Ik kan me nog herinneren hoe hij zei, nee jongen, die kleine pijlen zijn ook leuk. Zo ging het een paar jaar door, ik vond oud en nieuw leuker en leuker.
Ik verzamelde foldertjes. En als ik 10 ben, en zit steeds op startpagina vuurwerk.
Toen op een gegeven moment, staat er top 1 site, AVP?
Ik was benieuwd, ik klikte erop. Ik zag allemaal freaks hun verhalen schrijven enzovoorts. Ik raakte ik gesprek met sommige. En toen ze over kerst, oud en nieuw gingen praten, kreeg ik zo een oud en nieuw goed gevoel, van he, hoort dit bij oud en nieuw??
Het vuurwerk werd al leuker, men vader kocht al mijn 1e multishot, een pot van cafferata, kan me nog heel goed herinneren, mooie paarse peony's.
En sindsdien, elk jaar AVP, elk jaar weer een oud en nieuw gevoel!
Het vuurwerkopen deed ik al zelf, bestellen dan. Mijn budget was al 100 euro en was 12.
Maar daar stond ik, men eigen geld, dus kon ik bestellen!
En met succes, ik bestelde vanaf men 12e men eigen vuurwerk, haalde al niet meer met men vader, omdat het teveel was en zou boos worden. Dus men zussen gingen mee.
Oud en nieuw werd nog leuker en leuker. Elk jaar kreeg ik weer zo een goed gevoel.
Maar daar zat ik dan na januari, ik was altijd bezig met vuurwerk, maar AVP is na Januari gesloten, wat nu? al die gezelligheid.
Toen vond ik VWC, ook via startpagina.
Ik registreerde met een account waarvan ik de naam al niet meer weet. En ik vond VWC net zo leuk als AVP, en het was nog de hele jaar door open!
Ondertussen ben ik 15 en werk voor men eigen vuurwerkgeld (oa).
Als ik aan men ouders zeg, 500 euro wil ik besteden dit jaar, denken ze, Nee toch? Tja, en dan is het toesstemming krijgen he:D (lukt elk jaar wel:p)
Soms zegt men vader nog, is een sierpakket niet mooier. Nee, zoals je elk jaar ziet pap, de grotere potten zijn mooier!

Dit jaar verdubbel ik men budget, het enige probleem is toesstemming krijgen van men ouders. Maar tot mijn grote verbazing, lukt het elk jaar. Vraag me niet hoe :D

Dit was mijn verhaal!

Bij mij begon het zo:, toen ik een jaar of 10 was vond ik vuurwerk al helemaal geweldig, en ging ik altijd samen met mijn vader vuurwerk kopen bij de karwei of plaatselijke fietsen winkel in hoorn. Toen kwam mijn oom dat jaar erna een keer oud en nieuw bij ons vieren, en die heeft een vakantie huis in frankrijk, en had dus terug van vakantie vuurwerk uit belgie mee genomen, en al snel stond ik de hele avond met mijn oom buiten te stoken, zo ontstond bij mij de vuurwerk kick, en toen ik 12 was werd ik smorgens ergens in oktober verrast door mijn oom om naar belgie te gaan.
Sinsdien is het vuurwerk gevoel niet meer weg te krijgen bij me en besteed ik elk jaar steeds meer geld aan vuurwerk, ik ben inmiddels 20, en we zijn nog ruim 4 maanden verwijderd van oudjaar, en toch zitten de eerste 2 trips er alweer op.
Ook zit ik vanaf ongeveer 2008 op de forums, Hier op vuurwerkcrew en op AVP.
ik post dan wel niet zo veel berichten, maar lees alles wat er te lezen valt.
Mijn budget zit dit jaar rond de 2000 euro wat ik uitgeef aan Belgisch en Nederlands vuurwerk, ik weet het is erg veel, maar nu ik nog thuis wonend ben kan ik me dat permiteren,

Dit was mijn verhaal in het kort, Groetjes k0enn.

ik heb maar een ding dat ik kan zeggen
RUBEN is de dader die dit deed:p
en dan lieg ik niet ik zag ruben altijd vuurwerk afsteken en ging ik zing vuurwerk pakken en ook afsteken (dit weet hij zelf nog niet denk ik maar ja:))
nu zit ik niet meer achter ruben aan (nu zit hij achten mij aan) heb nu altijd een standaard groep waar we mee in de middag gaan st0ken.

door mijn buurjongen die had altijd geweldig spul en op een of andere manier ben ik toen hier op de site terecht gekomen. Toen ik op de site kwam heb ik me meteen aangemeld en sinds dien nooit gestopt om dagelijks hier te kijken. Toen ik hier op het forum zat werd mijn belangstelling nog groter. En nu is het een van mijn grotere hobbies. :)

Ik woonde vroeger op een boerderij. De jeugd stak ik het weiland ervoor altijd veel vuurwerk af en was aan het carbidschieten. Ik kreeg van een jongen wat in de handen gedrukt en hij stak het aan zodat ik het moest weggooien. Ik vond het helemaal geweldig. Ik ben diezelfde dag nog met mijn vader naar de vuurwerkwinkel gegaan en hebben een paar pakjes astronauten en wondertollen gekocht. Ik kreeg elk jaar iets meer en meer. In december zat ik een keer op 11 jarige leeftijd op vuurwerk te zokeen in google. Ik kreeg avp tevoorschijn en keek er wat op. Op dat moment was ik nog december noob haha. Ik wist niet hoe ik me aan moest melden, maar las heel veel. 3 jaar geleden melde ik me voor het eerst aan en de sfeer beviel me wel. Sindsdien heb ik grote kennis van vuurwerk en word het budget elk jaar groter. Ik ben nu een echte freak!

Toen ik een jaar of 6 was, vierde mijn gezin oud en nieuw bij mijn tante. De hele avond stond ik naar buiten te kijken of er wat werd afgestoken. In de avond nog gewoon naar bed en om iets voor twaalven werd ik eruit gehaald. Na twaalf uur met verwondering naar buiten staan te kijken, maar zelf naar buiten durfde ik niet! Toen het een stuk rustiger werd ging ik met mijn stiefvader naar buiten. Mijn vriendje die ik bij mijn tante had leren kennen was ook buiten, dus ik liet me nu niet kennen.
Hand in hand met mijn stiefpa ging ik dus naar buiten en vond dat best eng.
Mijn stiefvader vond in de straat een pakje astro's, en wilde dit met ons afsteken. De eerste stak hij af en gooide hem ver weg, ik schrok best van de knal, de tweede gooide hij een stuk dichterbij. Plots vond ik het een stuk minder eng waarna mijn stiefvader dus samen met mij een astronout aanstak en weg gooide. Sindsdien was de knop helemaal om!

Het jaar erop werd aan het eind van het jaar de spaarpot geplunderd en ging ik naar het woonwagenkamp bij ons in de wijk om daar belgisch vuurwerk te kopen.
Voordat ik het wist ging mijn hele spaarpot leeg en kocht ik daarvan alleen maar vuurwerk.

Ieder jaar wilde ik alleen maar meer en meer en dat is niet anders geworden.
Laten we het erop houden dat het nu een uit de hand gelopen hobby is geworden, waar ik het hele jaar plezier aan beleef!

Ik weet ook zeker dat dit heel mijn leven zal blijven.

Hehe, hoe het allemaal is begonnen. Dan moet ik even goed terugkijken in de tijd.

Precies 10 jaar geleden was de eerste keer dat ik samen met mijn broer een pakket mocht uitzoeken. Dat was de jaarwisseling 1999 naar 2000. Het millenium dus. Toen kwamen we uit op een pakket uit de Diamond Collection met voornamelijk fontijnen. Maar voor de avond maakte dat niets uit. Toen hadden twee kenissen van ons (voor Wouter: Koen en Sander) twee tassen vol met klein vuurwerk. Voornamelijk Kanonslagen en Grondbloemen. Toen mochten we ook wat afsteken.

Het jaar erna mochten we ineens geen vuurwerk meer uitzoeken, was nog maar een kleine bink. Volgens mij had mijn broer toen wel een eigen pijlenpakket. Het jaar daarna 2001 naar 2002 had ik voor het eerst echt eigen vuurwerk. Toen gingen we naar de Zwarte Markt om daar vuurwerk te halen. Eerst in de ochtend om 8 uur. Toen was het heel druk. Later een keer in de middag heen gegaan en toen in de rij gaan staan. Toen hadden we een BWA pakket van Brave en Wichers en mocht mijn broer en ik iets uitzoeken. Toen hadden we beiden een slof Kanonslagen erbij (voor 50 guldencent) en ik een pijlenpakket van Broekhoff, Display Rockets (4 stuks 40 gram), kostte 5 euro. Mijn broer had toen een single- shot, welke dat was dat weet ik niet meer. Ik weet nog wel zijn reactie: maar 1 schot? Ik dus blij met mijn 4 pijlen, die uiteraard veel mooier waren.

vroeger toen ik nog klein was gingen mijn buurmannen altijd vuurwerk afsteken en me vader soms ook (die was vroeger ook gek van vuurwerk :P)ik stond dan met me broertjes en me moeder te kijken op zolder en dat vond ik altijd heel mooi zolang ik binnen mocht kijken :P

later toen ik een jaar of 12/13 was kreeg ik mijn eerste echte vuurwerk (ego tripper pakket :P) samen met mijn broer en mijn vader toen afgestoken om 12 uur 's nachts. sinds dien ieder jaar wat rotjes,grondbloemen, baby pijltjes enzo. sinds ik 16 ben meer siervuurwerk. en nu voornamelijk sier maar ook wat voor overdag om de dag door te komen :D

Door mijn broer...

Mijn broer had altijd die dure Diamond pakketten in de jaren 90.
Zelf kreeg ik toen ook een mini pakketje en een 2000 klapper.
Zo is het allemaal begonnen en nu 13 jaar later ben ik nog steeds zo gek op vuurwerk, nu ietsjes gekker:wink:

door mijn neef:P
Hij stak altijd harde knallers af zoals nitraten en vlinders
en sindsdien ben ik helemaal vuurwerk waus:P

Vroeger Toen ik 3 jaar was. Was het oudjaarsdag. Met de hele familie zaten we toen s'avonds bij elkaar en me vader en me oom die hadden vuurwerk gekocht. Toen zei ik de heletijd! Papa kun je wat afsteken dat heb ik gehoord van me moeder dat weet ik zelf niet meer hoor. Dus hij wat afsteken en me moeder vertelde me dat ik dat zo mooi vond!Toen ik 6 jaar was had ik dat kleinere vuurwerk zoals kanonslagen en vuurpijltjes. En s'avonds een maar fontijntjes dat vond ik natuurlijk geweldig!! Toen was het 2000-2001 heb ik geen vuurwerk gehad omdat de vuurwerkramp toen was gebeurd en ik woon zelf in enschede dus uit respect hebben we dat niet gedaan. En het was 2001-2002 toen begon ik al te sparen in de herfstvakantie dacht dat ik heel veel had gespaard maar dat was rond de 50 a 100 euro:P En elk jaar word het gekker.En nou worden ze al helemaal gek van mij!!

Door mijn vader, heeft dat ik me kan herinneren altijd vuurwerk gekocht. Soms was ik nog wat bang dus keek ik uit het raam, maar toen ik ongeveer 5 was mocht ik samen met ons pap pijlen afsteken :) Sinds ik in groep 7 zit krijg ik elk jaar vuurwerk en het wordt langzaam steeds meer :)

vuurwerk

vuurwerk

ik ook bijna het zelfde ik begon in groep4 al met dikke berta pijlen enzo
maar toen waren de pijlen nog goedkoop en ik luisterde in oktober altijd naar een cd waar allemaal vuurwerk muziek op stond van knallen en shows.
toen op een gegevene moment ook foto's maken van mijn eigen vuurwerk enzo
en nu nog steeds elk jaar vuurwerk aan het kopen bij de stunthal in Leeuwarden, Friesland.:):):):)

gr

Dit is zoals denk ik bij vele wel begonnen door pappa die vroeger in mijn jongere jaren waar het tradite getrouw met de hele familie thuis verzamelen was en feestvieren met oliebollen en natuurlijk vuurwerk.

Dit is altijd blijven hangen tot het extreme toe:p

Haha ja ik weet ook nog wel dat mijn moeder boos was op oma omdat die met een sigaret boven een tas vuurwerk stond haha:D

mijn eerste ervaring, toen ik het zelf mocht afsteken.
was niet leuk:p
ik stak een grote pijl aan,waar scheinlijk een fatboys of iets in die richting. en die hadden we dus in de grond gezet, in plaats van in een fles. en die ging dus niet omhoog, RECHT IN MIJN GEZICHTHOOGTE ONTPLOFT.
geen wonden of zo maar wel een kappote jas. was toen een jaar of 5

Back
Bovenaan