Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wilde het net gaan typen. Wind steekt op wanneer er (dreigende) buien langs komen.
Ik denk dat je de juiste periodes moet uitzoeken...

windy geeft zelfs vanaf 19:00 7BFT op. Dat met model Arome, Icon. GFS en ECMWF geven bft6 op. We gaan het beleven haha. De vuurton zal in ieder geval goed branden met die wind :handsup:

Is idd erg gevaarlijk als deze wind vanavond ook staat. We zullen zien, maar ik word er na al die jaren klote weer met oud en nieuw wel wat moedeloos van..

Een standvastiger weertype had ik gewaardeerd voor vandaag. Maar het is niet anders.
Ik wacht gewoon de droge buien af om vuurwerk af te steken :)
Tijdens de natte buien eet ik een oliebol, knutsel ik projecten in elkaar, of laad ik de accu van mijn camera op. En bij een windarme en droge bui steek ik een box met goud af!
Hoe dan ook, ik vermaak me wel :)

De wind is niet normaal en echt wel hoger dan 5. Het is erger dan vorig jaar. Dit word niks zo. De wind moet zelfs nog toenemen.

Hier aan de kust ( de zeeuwsche kust ) is de wind toch wel pittig hoor. 6bft staat hier nu wel helaas.

Vlissingen KNMI 7 B. Iets landinwaarts (Goes, Middelburg, Terneuzen) 5B. Icon D2 zit er wel goed op met windstoten tot 70 km/uur aan de Zeeuwse kust nu. Zowel De Bilt als Vlissingen KNMI meten overigens op (ik dacht) 20 m hoogte en niet 10 m. Dat betekent een vertekend beeld. Van De Bilt ken ik de reden wel, daar was bij 10 m hoogte nog steeds te veel bebouwing (men heeft een 60 graden scan gemaakt in een onderzoek met daarbij de aanvoerrichting tot 20 km afstand en daarbij vergeleken met Schiphol en de Cabauw. Waarom de meting in Vlissingen zo hoog staat is me niet bekend. Wel dat Vlissingen KNMI ook voor Zeeland een zonderling station is dat voor allerlei paramters sterk afwijkt. Op het KNMI is er rond 2015 een discussie geweest om Wilhelminadorp als standaard te gebruiken. Daar waren de jongere KNMI medewerkers het in de regel mee eens, de ouderen niet. Omwille van de lange historie is VlissingenKNMI gehandhaafd. Maar voor wind is het zeker niet representatief, door de positie maar al helemaal niet door de hoogte.

Ik heb even naar wat goede amateursstations gekeken, die laten toch ook allemaal een sterke toename van de wind zien sinds 6 uur vanochtend. Ik had dat voor die regio niet zo sterk verwacht.
Ook in Stellendam zien we iets vergelijkbaars (6B zelfs) en sinds 2 uur zien we ook op Schiphol en te Ijmuiden (beiden KNMI) een sterke toename van de wind. Eens kijken hoe dit verder gaat verlopen.

Wind hier is nu 11 m/s en dat is hoger dan welk model dan ook had berekend. Positief bekeken, elke molecuul zuurstof die nu voorbij woeit, hoeft er vanavond niet meer langs. Dus als we nu gewoon even 50 m/s doen dan is het vanavond windstil!! :thumbsup:

Of werkt dat zo niet?

Wind hier is nu 11 m/s en dat is hoger dan welk model dan ook had berekend. Positief bekeken, elke molecuul zuurstof die nu voorbij woeit, hoeft er vanavond niet meer langs. Dus als we nu gewoon even 50 m/s doen dan is het vanavond windstil!! :thumbsup:

Of werkt dat zo niet?

Dat idee heb ik dus ook...laat het nu maar flink waaien en dan vanaf 18.00 windkracht 3/4

Laatste ICON D2 bekeken. Zeeland blijft tot en met 2 uur vrij constant het weer dat het nu is en dat geldt ook voor zuidelijk ZUid-Holland. Maar noord van de lijn Leiden Utrecht zien we vanavond een windafname en minder wind dan nu. Duidelijk minder. Dus het zuidwesten is en blijft het slechtst. Ook Friesland kent vanavond meer wind dan nu, elders meest gelijkblijvend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan