Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Windy geeft windkracht 6 op bij mij, en Buienradar windkracht 4 (ik woon aan de kust). Ik hoop dat Buienradar een keer gelijk heeft :tongue2:
als het een beetje klopt krijgen we de wind van nu ongeveer, vrouwtje loopt in het bos en die zegt dat het daar windstil is :P dus hoelaat gaan we schooneberg?

Naah, rustige momenten is het te doen maar die vlagen zijn echt gruwelijk, en dan te bedenken dat die oudjaarsnacht nog iets heviger zijn. Jammer hoor, weer een jaar niet onbekommerd stoken, 4e of 5e op een rij al. 366 dagen duimen maar weer...

Naah, rustige momenten is het te doen maar die vlagen zijn echt gruwelijk, en dan te bedenken dat die oudjaarsnacht nog iets heviger zijn. Jammer hoor, weer een jaar niet onbekommerd stoken, 4e of 5e op een rij al. 366 dagen duimen maar weer...

Adem in Adem uit.. waar woon je?

xx_model-en-315-0_moddeuhd_2022123112_11_527_11.png dit was Icon vorig jaar qua windstoten. Alles beter dan vorig jaar is winst.

Dit is icon (Duits model) voor deze jaarwisseling.
xx_model-en-315-0_moddeuhd_2023122906_65_527_11.png

Bijlagen

• xx_model-en-315-0_modharmonie_2022123112_11_527_11.png
    xx_model-en-315-0_modharmonie_2022123112_11_527_11.png
    276,5 KB · Weergaven: 1
De voorspelling die ik eigenlijk al maanden in mn hoofd had, blijkt toch weer ongeveer uit te gaan komen.
Het is natuurlijk zo onstabiel als de pest, maar heel voorzichtig zeg ik voor Tilburg:

-8 a 9 graden overdag
-5 a 6 graden s'nachts
-3-4 bft wind
-60% neerslagpercentage

We wachten af :)

weersvoorspelling.jpg

Tikkeltje minder wind nog en dan komt het aardig in de richting :angel:

ECMWF komt met windkracht 4/5 voor west Brabant en droog. GFS windkracht 5/6 en toch tot 2 mm regen dus buien. MBLEU windkracht 5 en kletsnat met veel buien. I-CON EU komt met windkracht 5 maar wel droog op 0,2 mm na. UKV windkracht 4/5 en op een enkele bui na droog. Conclusie voor west Brabant: Een stevige kut wind, maar minder als vorig jaar. Qua neerslag hoop ik dat ECMWF uitkomt. Redelijk wat buien hier volgens de meeste modellen :(. We doen het er maar mee er zullen vast momenten beter zijn hoop ik. Trouwens RTL nieuws schrijft een 2e negatieve bericht over het weer. Volgens mij zijn ze echt aan het ontmoedigen zodat mensen weinig vuurwerk kopen. Vuurwerkshows denken door te kunnen gaan. IMG_3043.jpg

IMG_3044.jpg

IMG_3045.jpg

Adem in Adem uit.. waar woon je?
kun je zien onder mn naam, en ik ben niet helemaal nieuw met de modellen en kaarten, dus zie de trend al duidelijk, dank voor je aangeboden relativering. Feit is dat het weer geen ongedwongen stookavond/nacht gaat worden, en behelpen met 't kleine spul en delicatere grote spul.

ECMWF komt met windkracht 4/5 voor west Brabant en droog. GFS windkracht 5/6 en toch tot 2 mm regen dus buien. MBLEU windkracht 5 en kletsnat met veel buien. I-CON EU komt met windkracht 5 maar wel droog op 0,2 mm na. UKV windkracht 4/5 en op een enkele bui na droog. Conclusie voor west Brabant: Een stevige kut wind, maar minder als vorig jaar. Qua neerslag hoop ik dat ECMWF uitkomt. Redelijk wat buien hier volgens de meeste modellen :(. We doen het er maar mee er zullen vast momenten beter zijn hoop ik. Trouwens RTL nieuws schrijft een 2e negatieve bericht over het weer. Volgens mij zijn ze echt aan het ontmoedigen zodat mensen weinig vuurwerk kopen. Vuurwerkshows denken door te kunnen gaan.

Bekijk bijlage 78931

Wel ben ik zeer benieuwd wie die ''weerexperts'' zijn die rekening houden met ''misschien zelfs onder de 4bft''. In haast geen enkel model komt dat naar voren

Windkracht 4 a 5 is uiteraard niet optimaal, maar als de vlagerigheid minder is is dat veel prettiger dan vorig jaar.
Windstoten van 80km/h of 60km/h maakt dan een hoop verschil. 60km/h is windkracht 7 of krappe 8 en 80km/h is een dikke 9.

Ter vergelijk op dit moment ca. 35km/h wind in Zoetermeer met windvlagen tot 55km/h. (Actueel lager)

Hierbij nog even een vergelijk van het Zwitserse model (nauwkeurigheid onbekend)

Vorig jaar qua wind voorspelling
xx_model-en-315-0_modswisseu_2022123112_11_527_200.png

En windstoten
xx_model-en-315-0_modswisseu_2022123112_11_527_11.png

Dit jaar lijkt te prognose milder.
xx_model-en-315-0_modswisseu_2023122906_65_527_200.png

En windstoten
xx_model-en-315-0_modswisseu_2023122906_65_527_11.png

vanavond en morgenochtend komen er meer fijnmazige modellen bij deze zijn per regio nauwkeuriger. Maar omdat in eerdere posts de bandbreedte in de pluim qua wind nog steeds tussen de 3 en 6 bft zit is het daarop wachten.

Hier ziet het weer er nu ook echt goed uit volgens Weerplaza, heel verschil met de voorspelling gisteren en eergisteren .

Lijkt nu overdag ook voor het grootste gedeelte droog te blijven, windkracht 3 .

Welk model gebruikt weerplaza dan?
Want in windy zie ik gewoon nkg steeds 5-7bft voor die regio voor zowel emcwf and gfs

Zojuist hier flinke buien,maar nu is de wind ineens ook een heel stuk minder.
Dan liever af en toe een bui zodat de wind daarna ook minder is zeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan